Full version: Säsongens planer!
Mi70
Själv vill jag:

Anlägga en sittyta till, plats för en stol bara.

Anlägga min inhandlade fågelbad modell större, med växter runtom.

Köpa flera träd.

Utöka rabatterna ytterligare, min gräsmatta det lilla som är kvar har förvandlats till en lerig yta täckt av stora gräsruggar och maskrosor.......

Anlägga en gång rakt igenom min största odlingsyta, då den utökas blir den så stor att jag tänkte anlägge en slingrande gång rakt i genom.

Jag tror inte att jag kommer att hinna med mer............ tongue.gif

Vad har ni för storstilade planer för er trädgård iår?
svanqvistj
Hejsan!

Jag skulle vilja göra en pergola-gång efter en vägg på huset som skall leda till baksidan av huset där vi har vår trädgård. Vid sidan av den tänkta pergolan finns redan en stor perennrabatt som idag skapar en väg till husets baksida. Men med en pergola med klätterväxter skulle min "gröna tunnel" bli perfekt.

Men... vi skall byta tak på huset i år så mitt projekt får vänta till ett mindre "belastat" år. Suck...

Annars skall jag försöka fortsätta få till rabatterna, komplettera samt fixa med allt nyplanterat så att allt mår bra och växer till sig.

Nettan
fruberglund
Göra nytt stort köksland...och flytta det gamla landet dit...

Göra två nya rabatter framför huset...

Göra två stycken rosrabatter...

Göra en upphöjd rabatt...

Bygga ett trädäck...alt. pergola för att dölja vår fula "krypgrundsdörr"...

Skulle vilja göra mycket mer men tror knappt jag hinner med allt det här smile.gif Vill göra så mycket som möjligt i år för nästa år kommer jag inte hinna när jag har en liten bebis att ta hand om också biggrin.gif
stina
Vad jag vill och vad som är möjligt för mej att göra är INTE samma sak tyvärr. Om jag hade haft obegränsat med pengar, tid och ork - då jäklar!!!

Tidigare i våras hade jag bestämt mej för att inte göra några nya anläggningar alls - allt lixom ta ett mellanår - och pyssla med det jag har. Gjorde ett stort tungt jobb förra året och tänkte alltså pausa. Men, men.... Nu börjar det klia i skapar-fingrarna.

Funderar på ett fixa till ett kryddland. Göra mitt "vilda parti" LITE tämjt. Fylla ut med låga marktäckande perenner i mina rosrabatter. Plantera ett äppelträd. Gjuta något i hyper-tufa. Plantera några klematisk som ska klättra över ett par stora stenbumlingar. Poppar säkert upp fler idéer och vilda planer innan säsongen är slut för den här gången.

/Stina
Sulawesii
Jag har bara en lite plätt, så det som blir här är väl att jag kommer att bredda rabatterna, så att jag kan få plats med allt jag sått i år!
Funderar också lite på om jag ska lägga en gång med plattor lite snyggt i gräsmattan. Men, jag vet inte om det är något jag har råd med, det får inte bli för dyrt.
Lulle
Hej på er alla!

Planer finns sååååå många och det kliar i fingrarna rejält.
Växthuset kommer i morgon 10/5. Investerade i ett litet växthus på 6 kvm.
Ska väl räcka till mig ett tag i alla fall =).
Ska gräva vidare på min framsida och plantera flera rhododendron i olika färger som jag beställt från Horto Green.....Hmmmmm och dom har inte kommit ännu. Planterat i alla lådor med pelargoner och massa annat roligt.
Skall väl göra ett litet arrangemang med kantstenar och tanken att det skall se ut som en brunn vid mina pallkragar med damm. Plus att vi ska glasa in våran altan på terassen så man kan sitta ute till sent på hösten och mysa. Bilder kommer sen hoppas jag .
Ja det finns så mycket att göra fattar inte bara hur man skall hinna med allt. Ja det var väl lite av vad jag tänker hinna med i vår/sommar men jag misstänker att det blir flera projekt innan man ens hunnit sluta med det förra =)....Ha det så gott alla trädgårdsentusiaster.

Suss
psykot
Många planer, inte lika mycket tid och pengar så några projekt kommer bli lidande, får se vilka.

Bara bott här ett år än så länge, så jag vill fortfarande gå hyfsat försiktigt fram, upptäcker nya saker/växter/mysterium hela tiden.

Några saker som finns på planeringslistan:
- få bort kirskålen som fått växa fritt i flera år
- ta bort 20 kvm syren (ska behålla en liten del)
- plantera/sätta (vad säger man??) två träd, lutar åt körsbär och familjeäppelträd, för att ersätta de två jag var tvungen att ta ner.
- ta bort en hallonrad (av tre, vem klarar av att ta hand om så mkt bär?)
- ersätta hallonraden med nån form av spalje och klätterväxter.
- bygga en trappa så att det går att ta sig ner från balkongen till trädgården, vill att det ska vara en altan, inte en balkong så att man måste gå igenom huset hela tiden.
- få bort jordhögarna som ligger kvar längs huset efter dränering i somras/höstas.
- ta hand om alla lökar som nu växer fritt ur samma jordhögar.
- hitta plats till solrosor, stockrosor, tomatplantor och annat som jag vill ha.
- ta bort konstiga felplacerade grusgångar.
- flytta på liljekonvaljeodling som ligger precis där jag vill ha en gång
- rädda några jordgubbsplantor och sen så gräs där det är ett gammalt jordgubbsland nu.

Pust! blir trött bara av att tänka på allt, men allt kommer inte hända i år, måste hinna njuta lite mellan varven. Visste nog inte riktigt vad jag gav mig in på när jag köpte min vildvuxna djungel. Stortrivs med drömmandet, påtandet och gör så mycket jag orkar/hinner.
Men kirskålen ska bort och trappan ska bli verklighet.
kerstin z5-6
Göra klart projekt som startades i höst -ny rosen båge + rabatter , -område kring nya växthuset ska trä och grusgångar läggas -Gärna ett till växthus men det bygger jag inte själv -Plantera ut alla perenner jag sått -en del av dem -och MER rosor

projekt pågår
Ewa L
Jag håller redan på med 2 jätteprojekt sedan 2003 resp. 2004:

Bort med gräset och göra ett Woodland + bort med gräset och göra månskensrabatt.

Tack och lov är de nere på "titta-vad-som-överlevt-och-rensa-ogräs-nivå".

Årets projekt — 2005 — är också rejält på G: Rosenrabatt modell större. 17 rosor är nu planterade enligt konstens alla regler.

Möjligtvis att jag gör ett litet vatten-projekt på framsidan, men det är lite avhängigt om elektrikern behagar dyka upp i år. unsure.gif
rutis
Dränera... sen finns ingen trädgård kvar... unsure.gif
Tesa
Hmm...försöka få ordning på föregående års projekt...först och främst kanske...stora dammen..mitt magsår...som läcker vääääldigt mycket...(dammen alltså)
Årets stora projekt är en pergola som jag påbörjat men redan kommit på att jag skall ändra...och i anslutning till den en stooor sluttande rabatt...allt i "ruin" stil...som fortsättning på förra årets sensommar projekt...5 rabatter kantade med virke och sten från en rasad smedja på gården...
Och så skall jag bygga en eldstad...och eventuellt ett par stoooora upphöjda bäddar bakom huset att ha som barnkammare tills jag vet var jag skall sätta alla mina "måstebaraha"växter som jag köper på mig och sår under åren...
...och så vill jag göra en sittplats på mitt berg med planteringar runt...och så skall jag ha stoooort grönsaksland på gärdet intill fast det bereder gubben med traktorn..puh...
och...och...och....
unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon