Full version: ormhassel
belle
Jag skulle gärna vilja ha en ormhassel i min trädgård men frågan är hur pass härdig den är. Bor i zon 5. Kan man odla den då, ska den skyddas på vintern? Är det svårt att få tag på och ungefärligt pris?
Åsa, mälardalen zon 2
Omhassel brukar anges som härdig till zon 4.

Det är kanske möjligt att även odla den hos dig, växtzonerna är inte helt fasta även om du bor i zon 5 kan det vara zon 4 på vissa delar av din trädgård ifall du har något ställe i trädgården som är lite mera skyddat och gärna har en ganska bra dränering.

Priser är svårt att svara på, priserna varierar ganska mycket över hela landet + olika storlek har också olika priser. Tittar man på postorder firman Hortogreens priser så tar de 110kr för en planta på 30-50cm.

Ormhassel är inte så ovanlig, skulle din trädgårdsbutik inte ha växten prata med någon av de anställda ofta kan butiken ta hem växter åt sina kunder och ormhassel är ingen ovanlig växt så den borde det inte vara några problem för dem att ta hem i önskad storlek.
Kaja Lund
Oh! Jag köpte en fin ormhassel igår!!
Som vanligt gör jag impulsköp och nu vet jag inte riktigt var jag ska plantera den.. Någon som vet hur den tycker om att bo? Jord och läge och så?
Åsa, mälardalen zon 2
Ormhassel har inte så enormt stora krav på jorden men den vill sitta väldränerat. Blanda upp jorden i planteringsgropen med ex. kompostjord det brukar ge en bra start till de flesta växter, vattna noga första säsongen speciellt ifall det blir en varm och torr sommar. Kan växa både i sol och halvskugga. Placera gärna växten någonstans där du ser de skruvade grenarna på vintern. Bladen är även de skruvade och ser ut som om de drabbats av svårartat bladlusangrepp så själv tycker jag faktiskt att den är finast på vintern.

Vid plantering: är rotklumpen kompakt och helt ihopsnurrad av rötter skär några vassa snitt i botten på rotklumpen så rotar sig växten bättre.

Dyker det upp raka skott från grundstammen klipp bort dem på vårvintern.
Kaja Lund
Tack ! biggrin.gif
belle
Tack från mej också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon