Jag skulle grna vilja ha en ormhassel i min trdgrd men frgan r hur pass hrdig den r. Bor i zon 5. Kan man odla den d, ska den skyddas p vintern? r det svrt att f tag p och ungefrligt pris?
sa, mlardalen zon 2
24-03-2003, 12:08
Omhassel brukar anges som hrdig till zon 4.
Det r kanske mjligt att ven odla den hos dig, vxtzonerna r inte helt fasta ven om du bor i zon 5 kan det vara zon 4 p vissa delar av din trdgrd ifall du har ngot stlle i trdgrden som r lite mera skyddat och grna har en ganska bra drnering.
Priser r svrt att svara p, priserna varierar ganska mycket ver hela landet + olika storlek har ocks olika priser. Tittar man p postorder firman Hortogreens priser s tar de 110kr fr en planta p 30-50cm.
Ormhassel r inte s ovanlig, skulle din trdgrdsbutik inte ha vxten prata med ngon av de anstllda ofta kan butiken ta hem vxter t sina kunder och ormhassel r ingen ovanlig vxt s den borde det inte vara ngra problem fr dem att ta hem i nskad storlek.
Kaja Lund
24-03-2003, 12:16
Oh! Jag kpte en fin ormhassel igr!!
Som vanligt gr jag impulskp och nu vet jag inte riktigt var jag ska plantera den.. Ngon som vet hur den tycker om att bo? Jord och lge och s?
sa, mlardalen zon 2
24-03-2003, 12:23
Ormhassel har inte s enormt stora krav p jorden men den vill sitta vldrnerat. Blanda upp jorden i planteringsgropen med ex. kompostjord det brukar ge en bra start till de flesta vxter, vattna noga frsta ssongen speciellt ifall det blir en varm och torr sommar. Kan vxa bde i sol och halvskugga. Placera grna vxten ngonstans dr du ser de skruvade grenarna p vintern. Bladen r ven de skruvade och ser ut som om de drabbats av svrartat bladlusangrepp s sjlv tycker jag faktiskt att den r finast p vintern.
Vid plantering: r rotklumpen kompakt och helt ihopsnurrad av rtter skr ngra vassa snitt i botten p rotklumpen s rotar sig vxten bttre.
Dyker det upp raka skott frn grundstammen klipp bort dem p vrvintern.