Gittan i Zon5
Jag har en fråga till er som har erfarenhet av växthus. I och med att jag köpte min kolonilott så blev jag med mitt första växthus, jag tror att det är ungefär 4-5 kvm.
Klarar man att hålla tillräckligt varmt med en frysvakt på 200 W om utetemperaturen sjunker till -5 gr ?? unsure.gif

Har bara förodlat på inglasad balkong tidigare och där räcker det med att balkongdörren får vara öppen, även om det blir - 10 gr ute.
gammelnalle
jag anser inte att det går att besvara din fråga med de uppgifter du gett.

4-5m2 ????
det är även "kubiken" dvs höjden som räknas,
är det isolerplast?
hur LÄNGE är det -5 grader?

en köldknäpp över några timmar klarar det nog utan problem men knappast flera dygn.

Lycka till
Gittan i Zon5
Kära Gammelnalle, det visar väl bara på hur okunnig jag är, har ju aldrig ägt ett växthus tidigare. Kubiken blir det problem med, kan tänka mig att det är ca 2 m till "taknocken", det är ett gammalt växthus av glas, typiskt nybörjarstorlek antar jag.

När det gällde antal köldtimmar så menar jag ev. kommande köldnätter, jag räknar kallt rolleyes.gif med att det sällan blir mer än -5 gr under nattens kallaste tid.
gammelnalle
Zon 5 är ju rätt så kallt.....

Kubiken är INTE svårt att räkna ut.... längd gånger bredd gånger höjd på "raka delen" av växthuset + l*b *h /2 smile.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif

stämmer vid 45 graders taklutning....... och hyfsat för övriga lutningar...

men stirra dig inte blind på det....
Enklast för dig är nog att införskaffa en digital termometer med min. och max funktion...
ställ in den i växthuset en kall natt och avläs. Sedan gör du samma sak igen fast nu med ett element på 200W (om det är det du har) och upprpa proceduren vid ungefär samma väderleksbetingelser.... dåfår du en INDIKATION på om det räcker...

LYCKA TILL!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon