Nilas
Har ett nyinskaffat citrusträd (med blommor och frukt) i kruka. Bör man använda nån speciell gödning för citrus? Läste nåt om specialgödning med extra spårämnen på nätet. Är det nåt som rekommenderas?
Mvh
Nilas
Åsa K, zon 1
Grattis till citrusträdet laugh.gif

Den som kan mest om citrusar är "Ingrid på västkusten", hon har kläm på gödning.

Den erfarenhet jag har är att det går åt massor wink.gif och att det som finns att köpa här är mest bara skräp. Rekommenderad dosering är på tok för låg.
Vi får vänta på Ingrids svar wub.gif
Ingrid på Västkusten
Tralala - här är jag :-))

Ja - handeln säljer ett par 'specialgödningar för citrus' som är rent ut sagt totalkatastrofala då de innehålelr för lite av allting inklusive spårämnen.

Själv shoppar jag specialgödning ifrån England - men sedan förra året har det kommet en ny bra gödning i Sverige som gör att man klarar sig utan sådana besvärligheter, nämligen Hasselfors Bevattningsgödsel.
Handeln och expediterna vill nog gärna sälja sin verkningslösa citrusgödning, krukväxt som krukväxt .

En stor bungla av denna gödning räcker minste ett år. Ges vid varje vattningstillfälle enligt dosering under sommarhalvåret.

Hälsar Ingrid
Mariann
Ingrid.
menar du att den bara går till citrus eller är det nått för annat också?
Ingrid på Västkusten
Hasselfors bevattningsgödsel är rena smaskens till Brugmansior/Datureor/änglatrumpeter, rena Rolls Royce-gödningen till andra krukväxter som är speciellt näreingstörstande - jag undrar hur pelargonerna reagerar, antagligen ganska positivt :-D

Självklart kan man använda citrusspecialgödningar till 'annat' med - gärna fruktbärande i kruka :-)) men Hasselfors Bevattningsgödsel är en riktig femetta - lite lågt i'P' kanske - men det går ju att bättra på själv,

Hälsar Ingrid
Nilas
Hej igen och tack för snabba och bra svar!!
Ska se om jag kan få tag på lite Hasselfors!
/Nilas
Dan i Nacka
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 24-03-2003, 11:45)
Hasselfors bevattningsgödsel är rena smaskens till Brugmansior/Datureor/änglatrumpeter, rena Rolls Royce-gödningen till andra krukväxter som är speciellt näreingstörstande - jag undrar hur pelargonerna reagerar, antagligen ganska positivt :-D

Självklart kan man använda citrusspecialgödningar till 'annat' med - gärna fruktbärande i kruka :-)) men Hasselfors Bevattningsgödsel är en riktig femetta - lite lågt i'P' kanske - men det går ju att bättra på själv,

Hälsar Ingrid

När nu ändå gödning är på tal måste jag passa på att fråga (Ingrid?) om att bättra på gödning. (T ex P-värdet)

Jag har en Frangipani (Plumeria) som lär må bäst om den får en gödning med NPK 10-50-10. Gödningen PETERS "Super Blossom Booster" innehåller detta men den har jag bara hittat i USA och det blir väl dyrt att beställa. Om jag nu skall försöka använda en mer lättillgänglig gödning - vad skall jag då använda för att få upp P-värdet till 50?

Vänliga hälnsingar

Dan
Ingrid på Västkusten
Tjjohoj!
Femtio!!
Wow - jag ahr en gång lyckats köpa en gödning med P-talet 30 och jag tyckte det avr väldans extremt!
Det här är förresten en intressant sida;

http://www.plantmarvel.com/tech_sheets.htm

kanske dne här med;
http://www.scottsco.nl/product.asp?topid=3&groupid=11

Fast den här är nog bäst .-))))
MMM - Internet-jockeying är KUL!

http://www.interiorlandscaping.co.uk/Feeds.htm

Hälsar Ingrid
Lavendela
Ååååhh Dan! Har du en frangipani!??! Häftigt!! Det önskar jag mig en men har inte blivit klok på var och hur man får tag i en sån. Tagit stickling från sydostasien? Drivit upp från frö? Eller?
Din amerikanska gödsel låter häftig! Gläds redan åt min USA resa till sommaren.

Hälsningar från Balkongen!
Ulrika
kerstin z5-6
Fragipani går att köpa lite här o där -jag hittade min på varuhuset OBS! växtavdelning...
Åsa K, zon 1
Lavendela

Du kan köpa frö från Inpecta, de gror på 14 dagar. Jag köpte 5 frön, 4 grodde och är nu 15 cm höga.

Men det tar nog flera år innan jag kan binda en "lei krans" tongue.gif
Lavendela
Tack för rara svar!
Jag ska se mig omkring och kolla efter både plantor och frön!
Trivs era frangipanis hemma? Hur har ni ordnat för dem?

Vårpuss!
Ulrika
Dan i Nacka
CITAT (Lavendela @ 27-03-2003, 09:56)
Ååååhh Dan! Har du en frangipani!??! Häftigt!! Det önskar jag mig en men har inte blivit klok på var och hur man får tag i en sån. Tagit stickling från sydostasien? Drivit upp från frö? Eller?
Din amerikanska gödsel låter häftig! Gläds redan åt min USA resa till sommaren.

Hälsningar från Balkongen!
Ulrika

Jag hittade mitt exemplar i en vanlig blomsteraffär men det är väldigt sällan man hittar dem. Förra sommaren var den första för min frangipani så i år hoppas jag på blommor också. Den har precis vaknat till liv efter att ha stått i växthuset i vinter. (10-12°C, i kallaste laget kanske)
Om du vill ha mer information kan du gå in på Plumeriaföreningen - Sverige eller den amerikanska Plumeria 101
Lycka till i sökandet!

Vänliga hälsningar

Dan
Tyr
Jag tycker den påminner lite om Kameuforbian (Euphorbia Lophogona)

Hittade lite info om Frangipanin:

Avdelning: Blommande
Familj: Apocynaceae, oleanderväxter
Släkt: Plumeria
Art: rubra
Sort: I sorter
SvensktNM: Frangipani
Ursprung: Mexico -Guyana och Ecuador
Blommor/Färg: Gulvita med klargul mitt, blekrosa, karminröda, doftande
Växtplats: Ljust men skuggas mot södersol sommartid
Vattning: Låt jorden torka lätt mellan givorna. Se upp för restvatten
Näring: Svag dos i vattnet från vår till höst
Övrigt: Eleganta, smäckra blommor med rundade kronblad, som överlappar varndra. Doftar ljuvligt. Vanlig offerblomma i hinduiska och buddhistiska tempel. Hawaiiflickornas kransblomma.Måste övervintras ljust och svalt. Växtsaften är giftig. Kräver omsorg.

En sån skulle komplettera min samling av kameuforbior perfekt.
Finns dom att köpa på älvsjömässan tro?
Lars
Ingrid!

Hur får man upp P-talet utan att beställa special från holland elle England? Blev rekomenderad benmjöl, men den jag kollade på innehöll 9% kväve också. (samt 7% P) Blir det inte lite mycket kväve då (20 i Bevattningsgödseln och 9 i benmjölet) Finns det något svenskt gödselmedel som bara innehåller P? Tycker mej ha hört om nåt som hette Hydro super P-20, men det verkade vara mest för utomhusbruk och det känns som det levereras i minst 20kg säckar. Jag har väldigt hårt vatten och då blir Mg svår upptagligt för växterna. Finns det något special för det också, eller räcker dom 0,2% som är i bevattningsgödseln?

Till brugmansior vill jag inte ha för mycket N - det blir bara blad då. Är det inte lite mycket N i bevattningsgödseln?

Sen undrar jag i vad för jord citrusarna vill växa. Lerblandad har jag hört, men hur mycket torv/sten/grus/sand -annat skräp ska det vara?

Undrar Lars
Mariann
funderar också över detta att få upp P i bevattningsgödseln. det enda jag hittat är Algomin trädgårdsgödsel som innehåller istort sett bara P K. (N 1% P 7% K 15%) funderar över om det inget gör att K blir ännu mer. Finns det någon som har svar på mina funderingar
joli
Ingrid... du som har koll...

Jag köpte Bio Bact eller vad de nu heter... använder det till mina citrusar... e det ok??

"vilsen i gödselvärden" blink.gif
JOLE
Citrus är giriga växter. De vill ha mycket näring. Ett gödsel med NPK i förhållandet 15:15:15 eller mer rekomenderas ofta.
Jag har provat Bio bact och Bycho bact ocgh de har fungerat bra men de innehåller bara 3:1:2. Man kan möjligenvara orolig över att bactproducterna innehåller hög halt kalcium. Men de är organiska och kravmärkta, och det är bra.

Vill man få bra resultat med sina citrusväxter är det bra att bladgödsla dem på vintern när de konsumerar lite vatten, men et ger förstås fläckar på bladen avde indunstade närsalterna. Ett billigt gödsel med hyffsat innehåll är från Emmaljunga torvmull AB 1 liter ca 17:6:13 för 30:-. Hasselfors gardens bevattningsgödsel är också hyffsat "starkt" 7:4:25.
abborrmaster
jag blev ju rekommenderad benmjöl för mina (Små) citrusar! Men de e som sagt små!

/Simon
JOLE
Benmjöl är bra fosforkälla men det innehåller ganska mycket kalcium. Hornmjöl innehåller lite mindre fosfor men bara lite calcium. Hornmjöl är också ganska kväverikt. Blodmjöl innehåller nästan bara kväve.
alla dessa släpper ut sin näring ganska lånsamt.
Det är bra att blandadessa orkaniska gödningsmedel i jorden, men ändå gödsla med ett flytande medel under sommaren.
abborrmaster
tufft. jag har haft växtextrakt flytande tjohejsan och benmjöl på den.... Borde väl va lagom så då smile.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Lars @ 28-03-2003, 15:12)

Ingrid!

Hur får man upp P-talet utan att beställa special från holland elle England?

++++++ Hmmm - om det verkligen är viktigt så had ejag ju beställt gödningen -det är enkelt att beställa ;-)) var glad att det är inom EU - Du slipper tull och moms på tullen och frakten etc etc - här är det bara frakt!

Blev rekomenderad benmjöl, men den jag kollade på innehöll 9% kväve också. (samt 7% P) Blir det inte lite mycket kväve då (20 i Bevattningsgödseln och 9 i benmjölet)

++++++Benmjöl är dessutom 'slow release' d v s den varar i ett år eller mera. Inget bra alternativ att komplettera vattenlösliga gödningsmedel alls.

Finns det något svenskt gödselmedel som bara innehåller P?

++Nej - PK möjligtvis.

Tycker mej ha hört om nåt som hette Hydro super P-20, men det verkade vara mest för utomhusbruk och det känns som det levereras i minst 20kg säckar.

+++Allt som använda utomhus går bra inomhus om det är vattenlösligt!!!

Jag har väldigt hårt vatten och då blir Mg svår upptagligt för växterna. Finns det något special för det också, eller räcker dom 0,2% som är i bevattningsgödseln?

+++Hårt vatten? Det kan man ju råda bot på :-D ett enkelt sätt är att koka vattnet ett annat är omifallatt Du använder en luftavfuktare i källaren eller känner någon som har ett luftkonditioneringsaggregat - det vattnet är smasken :-) helt rent, inga mineraler måste tillsättas ;-) ochså är det MJUKT!

Till brugmansior vill jag inte ha för mycket N - det blir bara blad då. Är det inte lite mycket N i bevattningsgödseln?

+++++ Det beror på vad Du vill ha - mycket N som balanseras av de övriga ämnena tycker itne jag är så farligt. Varför itne shoppa specialgödning av t ex Monica Gottschalk - en av Brugmansia-gurusarna i Tyskland?

http://www.monika-gottschalk.de/

Sen undrar jag i vad för jord citrusarna vill växa. Lerblandad har jag hört, men hur mycket torv/sten/grus/sand -annat skräp ska det vara?

++++ Jag använder kanske en 25% grus och sand .... någon näve lergranulat per kruka - resten GOD torvmull såsom P-jord ( min favvis). Benmjöl använder jag - Botaniska här använder pulvriserad dolomit vet jag.

Hälsningar ifårn Ingrid
Ingrid på Västkusten
Biobact har åkt ut sedan länge ;-))

Vi får la kika runt ltie till - misstänker det finns en massa spännand egödselmedel att upptäcka 'out there' .
Man kanske skall ge sig på att tillverka eget??!!? En fundering i alla fall...

Hälsar ingrid
joli
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 31-03-2003, 07:56)
Biobact har åkt ut sedan länge ;-))

Vi får la kika runt ltie till - misstänker det finns en massa spännand egödselmedel att upptäcka 'out there' .
Man kanske skall ge sig på att tillverka eget??!!? En fundering i alla fall...

Hälsar ingrid

???

vad menar du med åkt ut? huh.gif
Ingrid på Västkusten
Slängt den :-D i alla fall i citrussammanhang.
Har nog biobact på jobbet här ...... nää - kikade- den är slängd här med- Såg ut som Coca-cola på faten. Avlagringar here I come!

Hälsar Ingrid
Tyr
Advanced Hydroponics Grow heter ett fabrikat som har NPK förhållandet (25-12-50)

"Blom" har (00-50-35)

"micro" (45-00-10)

1 liter kostar 129 kr. http://www.odlingsshopen.com/
Ingrid på Västkusten
Tack Tyr - Du är en riktig PÄRLA!!!

Må perlit & lecasäckarna kanta Din odlingsbana!

Hälsar Ingrid jätteglad!!!
Mariann
Vågar man ha detta på sådant man äter?
Ingrid på Västkusten
När det gälelr ätligt så använder itne jag sådant utan där är det gräsklipp och dynga som gäller.

Krukväxter etc är det lite annat med - tomater får dynga - citrusarna får konstgödning samt några till förstås. Smakar itne så gott av konstgödnng.

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Japp smaken på grönsakerna blir inte riktigt lika god om man använder konstgödning fast det är inte farligt att äta grönsaker som är gödslade med konstgödning, majoriteten av grönsakerna i butikerna är ju uppdrivna med konstgödning.
Ingrid på Västkusten
Tycker det är fantastiskt att det FINNS att köpa sådana specialare -tjohooo!

Hälsar Ingrid
Lavendela
Det här är en jättespännande diskussion men jag som är lite ny på odling vågar inte mixtra med såna avancerade gödselgrejer. Eller gör man det?
Gödning för avancearde nybörjare vad är det? Min tredje odlingssäsong...

tack o hej!

Ulrika
Ingrid på Västkusten
Lite kan man väl mixtra ?
Det som är spännande tycker jag är ju de som har högt PK-tal .

N=kväve ger grönmassa och tillväxt.

P = fosfor & K = Kalium , ger rötter och blomning.

Hälsar Ingrid
joli
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-04-2003, 06:58)
Slängt den :-D i alla fall i citrussammanhang.
Har nog biobact på jobbet här ...... nää - kikade- den är slängd här med- Såg ut som Coca-cola på faten. Avlagringar here I come!

Hälsar Ingrid

Ingrid... menar du att det är värdelöst till citrusväxter?

Kan man använda det till andra?

blink.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Cirusväxter (och nu när jag köpt Änglar9 är mkt mkt mkt näringstörstande växter, och dem ger jag gödning med mkt högt NPK-tal.
Biobact spelar inte i den ligan men fungerar bra till andra krukväxter tycker jag -
så visst har den sin plats den med.

Hälsar ingrid
joli
Suck... jag känner mig som en idiot i gödselvärlden. Har ju glömt bort all kemi jag en gång har lärt mig. blink.gif

Ska hålla ögonen hasselfors bevattningsgödsel....
Får ju lita på mästarnas erfarnheter....

Tack Ingrid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon