Hej!
.
Har en liten trkig kedjehustomt som vi vill gra inramad, mer insynsskyddad och mysig. Funderar p att gra en cikelliknande plan grsmatta som utgr frn altandcket och sen ha upphjda rabatter runt om med (p vissa stllenbaktill) upphjning p upp till 80 cm. Detta innebr en viss utplaning av grsmatta och upphjning av marknivn som jag beskrev ovan. Vet nu inte hur jag ska gra, visserligen kan jag skert ta sandblandad jord till grsmattan men dr jag ska hja mer ska jag anvnda mig av grus, sand och matjord och i hur stora lager?
Marken r ursprungligen gammal kermark (svagt sluttande) och rtt s bastant jord, rullar jag den i haden hller den ihop men blir inte seg.
Tacksam fr rd d det verkar fel att slnga p bara matjord.
M v h
Maria Thunberg
hej, bara snabbt, anvnd s stora lager matjord verst som du behver fr att plantera de vxter du planerar fr; grunden grus, stenblock, lerjord, vad du har till hands. upphjda bddar gr ju att gra med hjlp av torvblock ocks, men jag har bara tagit all verskottsjord som jag hittat och byggt p med bde kpejord och kompost, grus och sand beroende p vad som ska ner i jorden. ganska s bekvmt eftersom landskapet skulpteras efter ens behov och estetiska sinne och vxterna fr skrddarsydda planteringsbddar. stenpartivxter behver ju inte s mkt djup, pioner och andra perenner dremot mera. speciellt effektivt var det att kratta ihop en jttelvhg (flera meter p lngden och bredden, upphjd kulle) och lta den ligga under ett tcke av markduk i ett par ssonger, till sommaren nu har jag en superfin komposterad kulle....rkade f extra hstskit och koskit ocks och har vnt ut och in ett par gnger bde hst och vr och ltit pysa drunder...lter tidskrvande men tiden gr ju liksom nd. /nypan