maxa
Hej!
.
Har en liten tråkig kedjehustomt som vi vill göra inramad, mer insynsskyddad och mysig. Funderar på att göra en cikelliknande plan gräsmatta som utgår från altandäcket och sen ha upphöjda rabatter runt om med (på vissa ställenbaktill) upphöjning på upp till 80 cm. Detta innebär en viss utplaning av gräsmatta och upphöjning av marknivån som jag beskrev ovan. Vet nu inte hur jag ska göra, visserligen kan jag säkert ta sandblandad jord till gräsmattan men där jag ska höja mer ska jag använda mig av grus, sand och matjord och i hur stora lager?
Marken är ursprungligen gammal åkermark (svagt sluttande) och rätt så bastant jord, rullar jag den i haden håller den ihop men blir inte seg.

Tacksam för råd då det verkar fel att slänga på bara matjord.

M v h

Maria Thunberg
nypan
hej, bara snabbt, använd så stora lager matjord överst som du behöver för att plantera de växter du planerar för; grunden grus, stenblock, lerjord, vad du har till hands. upphöjda bäddar går ju att göra med hjälp av torvblock också, men jag har bara tagit all överskottsjord som jag hittat och byggt på med både köpejord och kompost, grus och sand beroende på vad som ska ner i jorden. ganska så bekvämt eftersom landskapet skulpteras efter ens behov och estetiska sinne och växterna får skräddarsydda planteringsbäddar. stenpartiväxter behöver ju inte så mkt djup, pioner och andra perenner däremot mera. speciellt effektivt var det att kratta ihop en jättelövhög (flera meter på längden och bredden, upphöjd kulle) och låta den ligga under ett täcke av markduk i ett par säsonger, till sommaren nu har jag en superfin komposterad kulle....råkade få extra hästskit och koskit också och har vänt ut och in ett par gånger både höst och vår och låtit pysa därunder...låter tidskrävande men tiden går ju liksom ändå. /nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon