gammelnalle
NÄ.... det är inget skämt..

även om det inte syns så tydligt...

en OM du har problem med att du eller någon i din närhet har problem med sin vänsterhänthet kolla in denna hemsida.

linkshändige majjister bezzerwizzer
Milex
Alltförvänsterhänta heter den på svenska. Perfekt till gubben. Han gillar saxen smile.gif
Eva i Skåne
Ännu en vänsterhänt här, men jag undrar om det fanns särskilda verktyg/ redskap för oss när vi växte upp???

Jag kan inte för mitt liv klippa med en vänstersax för jag fick aldrig prova någon förrän mina barn gick på dagis och då var det för sent.
Misstänker att det skulle vara samma sak med en korkskruv för vänsterhänta wink.gif
Eva i Skåne
Förresten är det väl konstigt med min vänsterhänthet. Av mina fyra barn är alla högerhänta och inte f...n vet jag vem jag har min vänsterhänthet efter
och ändå ska det vara ganska hög ärftighet i detta handikapp.
Reserv
Gissa om det är en kul grej att ge bort i present unsure.gif rolleyes.gif Till nån som inte är vänsterhänt då alltså tongue.gif Den och en flaska vin till jubilaren och kvällen är räddad laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mamamaggan
Jomenvisst är vänsterhänthet ärftligt?! Min man ( som inte vet var han fick det ifrån) och hälften av våra söner ( dvs en son) är något så vaaaaaaaaansinnigt vänstehänta så det är knappt de kan köra bil rolleyes.gif .

Vilken tur att det numera finns grejer för vänsterhänta smile.gif . Numera är det två mot en här hemma så jag måste alltid tänka på att köpa grejer som antingen funkar för alla eller köpa dubbla uppsättningar, en " vanlig " och en för vänsterhänta.

Tänk er min man skriva välskrivning med bläckpenna wink.gif ( inte kulspets alltså) och vartefter han skrev sudda ut alltihop med handen sad.gif laugh.gif . Dessutom skulle alla vänsterhänta " läras om" till att använda " rätt " hand sad.gif . Vilken idioti!:angry:

Men , se det inte som ett handikapp, ni ska ju ha så många trevliga egenskaper som inte vi " vanliga" har smile.gif .
Klinta
Eva, inte menar du väl på allvar att vänsterhänthet är ett handikapp?? Jag är själv vänsterhänt och har aldrig "lidit" av det. Jag kan göra alla saker som högerhänta men på ett annat sätt.
Eva i Skåne
CITAT (Klinta @ 09-05-2005, 20:08)
Eva, inte menar du väl på allvar att vänsterhänthet är ett handikapp?? Jag är själv vänsterhänt och har aldrig "lidit" av det. Jag kan göra alla saker som högerhänta men på ett annat sätt.

Nä, det menar jag inte. Borde ha haft citationstecken kring det.

Jag har heller aldrig lidit av det. smile.gif
Sulawesii
Kanske hoppar vänsterhänthet över en eller ett par generationer? Min farmor och min son är vänsterhänta. Ingen däremellan.
Jag tror dessutom att båda bara är "skrivvänsterhänta", alltså att de gör andra ting med höger. Ja, jag vet ju att det är så med min son, men är osäker på farmor. Hon tillhörde ju dom som fick stryk av fröken om hon gjorde något med "fel" hand sad.gif mad.gif .
wolkenkrabber
jag skulke nog aldrig kunna använda en korkskruv för vänsterhänta, och jag är vänsterhänt blink.gif
Snöflinga
En liten undran bara, vänsterhänt bilförare med växelspak till höger unsure.gif Verkar krångligt ....
mamamaggan
Ja, visst är det krångligt för vänsterhänta att köra bil. Tändlåset och växelspak bl a sitter helt fel för vänsterhänta. Det är onekligen ett under att min man och son ,som i stort sett bara kan använda vänstern ,kan köra bil.

När vi flyttade ihop så blev jag många gånger " förskräckt " blink.gif när min man skulle göra vissa saker. Det såg så bakvänt ut så ibland trodde jag att han skulle skära handen av sig när han t ex skar upp en limpskiva.

Idag är det inget " handikapp" på samma sätt som det var förr. Vet en kvinna som var otroligt duktig på allt handarbete och ville bli syslöjdslärare. Hon fick inte det med motiveringen att hon inte skulle kunna lära ut till högerhänta eftersom hon skulle visa allt med " fel" hand mad.gif .
Lilla Selma
Jag är också vänsterhänt och har ibland fått den intelligenta frågan: "Är det inte svårt att skriva med vänster hand?" wacko.gif smile.gif

Hälsar Selma
Ewa L
Jag var den enda inom släkten som var vänsterhänt när jag var barn. Detta var alltså en indikation på att jag bara "gjorde mig till"? unsure.gif Tvingades att lära om till höger. mad.gif

Inget ont som inte har något gott med sig: Idag är jag tvähänt! Kan till och med skriva skrivstil med både höger och vänster hand. Och precis lika oläsligt med bägge. biggrin.gif
Tesa
Jag är vad man så vackert kalla "ambidextriös"...(tror det var så det hette wink.gif )...dvs både höger och vänsterhänt....fast jag är väl mest upptränad i höger eftersom det är den som samhället bestämt är normal...men när jag blir trött i den så vispar jag vidare med vänstern eller flyttar över hammaren.. tongue.gif
Men visst måste det kunna vara ett "handikapp" att vara vänsterhänt i en högerhänt värld...
pimpim
Här är en vänsterhänt till. Det värsta tycker jag är det att när man sitter och skriver för hand så blir det oftast bara en massa kladd eftersom man lägger handen över det man skrivit. Annars klipper jag med höger.
farbror B

korkskruv? här i byn slår man ju bara av halsen när man ska tömma flaskan..wink.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 10-05-2005, 14:06)

korkskruv? här i byn slår man ju bara av halsen när man ska tömma flaskan..wink.gif

Var tömmer ni då flaskan om halsen är avskuren?!

biggrin.gif
farbror B
CITAT
Var tömmer ni då flaskan om halsen är avskuren?!

Men en del är då på hugget hela tiden, inte lätt att hinna säja nåt här hehe..
håller med om att poängen blev ännu bättre om man tänker så wink.gif
Pirum
Jag är något vansinnigt högerhänt. Ger jag mig på att skriva med vänsterhanden så ser det ut som Pelle 3 år har varit framme, och försöker jag kasta en boll med vänsterhanden eller skjuta en fotboll med vänsterfoten, då ser jag rent löjlig ut.

Men, jag tror det har väldigt mycket med träning att göra, även om man är enormt högerhänt eller vänsterhänt så kan man lära sig göra avancerade saker med "fel" hand.

Hur många har spelat snabba shoot'em up-spel på arkadmaskiner? Där håller man ju styrspaken med vänster hand, medan högerhanden reduceras till att hamra på skjuta-knappen. Där krävs verkligen koordination och precision för att inte styra åt skogen, och i dataspel är min vänsterhand minst lika bra som högerhanden.

När man kör MC/moped så sköter man simpla saker som gas/broms med höger hand/fot medan avancerade och mer koordinationskrävande saker som koppling/växling sköts med vänsterhand/vänsterfot.

I exempelvis Storbritannien sitter man ju på höger sida av bilen. Ingen där reflekterar över att man växlar med vänster hand. Däremot har jag fått frågan hur jag vågar styra med vänster hand i stadstrafik, när jag samtidigt växlar med den högra. smile.gif

Finns säkert fler exempel, men jag tror enormt mycket beror på träning och vana.

Korkskruven förresten, varför skulle vänsterhända ha en korkskruv som går åt andra hållet? Är väl inte lättare att vrida motsols än medsols. Eller, det kanske det är, jag har inte reflekterat över det, dricker så sällan vin.
mamamaggan
Fullt så enkelt är det inte alltid. Många som är vänsterhänta kan aldrig "tränas" till att använda högern till något som helst.

Vi försökte när vår son började gripa efter saker att " träna" honom att ta med högern. Tji fick vi! Likadant har det varit med min man.

Det kanske är så med en del att de är så " ensidiga" att den andra "sidan "
inte funkar alls? Och då får man problem oavsett vilken hand man använder.
Pirum
Ja...jag har försökt "träna" mig med vänsterhanden att skriva etc...men det är stört omöjligt. Så för en del finmotorik (skriva) och brutalmotorik (sparka boll) är jag helt hopplöst ensidig. För annan finmotorik (datorspelande) är jag däremot väldigt bra. Eller, inte superbra, men minst lika bra med vänster- som med högerhanden menar jag.

Skulle vara intressant att veta vad det är som styr sådant här, när jag spelade hockey var det självklart att vänsterhanden var längst ner på klubban, samma när jag gräver med spade. Även om jag nog orkar lyfta mer med högern.

Tur att det inte är som förr iaf, att skolorna försöker tvinga folk att skriva med högern. Ok, förr hade det praktiska fördelar att skriva med höger, med tanke på bläck etc, men det är ju ett aningen mindre problem idag.

Noterar just nu förresten att jag skriver mycket snabbare med vänster hand än med höger. Beror sannolikt på att jag har bättre fingersättnig där, eftersom högern hoppar runt till delete, backspace, return etc en del. Men när jag spelar piano är jag helt talanglös med vänsterhanden.
gammelnalle
Själv är jag "ambidexter" men KAN inte skriva snyggt med någon hand... Borde kanske ha blivit receptutskrivare?? MEN för att antal år sedan hoppade jag på en Kalligrafikurs och upptäckte då att jag KAN texta rätt så hyfsat med vänster...men skriva skrivstil... nej fy för den lede..

Fråga mig inte om vilken hand jag hammrar sågar, spikar, sparkar med.... det beror helt enkelt på i vilken situation jag är...

Men jag kan inte heller automatiskt säga åt vilket håll vänster/ höger är....
(vilket INTE innebär att jag tex KÖR på fel sida...)

Edit: Jag spelar gitarr som en högerhänt och tycker att det är bäst... min "intelligens" sitter ju i vänster hand (den som tar grepen...)
Tesa
CITAT (gammelnalle @ 10-05-2005, 19:28)
Fråga mig inte om vilken hand jag hammrar  sågar, spikar, sparkar med.... det beror helt enkelt på i vilken situation jag är...

Men jag kan inte heller automatiskt säga åt vilket håll vänster/ höger är....
(vilket INTE innebär att jag tex KÖR på fel sida...)

Kan du sparka med BÅDE höger och vänster hand?? ohmy.gif Imponerad... tongue.gif

Jag har också svårt för höger och vänster...så jag har funderat på centern... rolleyes.gif
Kanske alla centerpartister är "amberdexteriösa"...eller vad det nu hette.. wink.gif
gammelnalle
Jo jag kan inte sparka med vare sig eller. Snarare tvärtom !!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon