Full version: ID-hjälp
Maria i Helsingborg
Jag frågade i höstas men har tappat bort bilden och undrar nu om någon har en "känd" klematis i samma utvecklingsfas. Den ska vara vit.....

Den 9e maj ser vår klematis ut så här, växer i Helsingborg och har redan knoppar.....
Någon som vågar sig på en gissning?

Christina i Taxinge~
Knoppen ser ut som en Propertius-knopp.

Här i zon 3 har den inte kommit så långt att den har knoppar än....

Bild på Propertius
martinagson
Nu blir jag nervös. Har en klematis (tyvärr av okänd sort, har mina aningar om en Jack Manii då den är köpt på plantagen)som blommare sent i och för sig, men den har inte fått några blad eller knoppar överhuvudtaget. Har gödslat med benmjöl och hoppas att den kommer att ta sig.
Annie-72
Du är inte ensam om att vänta på klematis. Min nya Valge Daam från i fjol har inte ett livstecken ännu...*suck*. Med allt jobb att få tag på den och så kanske den inte ens överlevt sad.gif sad.gif Men de andra två som jag räknade ut redan i fjol de har redan kommit upp med tre stänglar....
Maria i Helsingborg
Det är ju ett smått hopplöst företag att kolla och jämföra bilder på nätet - det finns ju så oerhört många. Min väninna har köpt den och har glömt vad den hette.......om Propertius är en vanlig sort (för hon har inte köpt en raritet) så är det kanske en sådan. Fin är den i alla fall! smile.gif

Martina - håll ut. Rätt som det är smäller det till!

Tack för hjälp.
Christina i Taxinge~
'Propertius' är ingen ovanlig sort - finns på många plantskolor häromkring. Även på Plantagen! Iaf förra året... smile.gif

Jag har en själv, men hur jag än tänker kommer jag inte ihåg när den börjar blomma wacko.gif
Har för mig att den är ganska tidig - och hyfsat långvarig smile.gif
dajo
Den ser precis ut som våran Propertius, både knoppar och blad.

Kan tilägga att vi har en annan sort som står betydligt mer skyddat och den hade skenat iväg med både kopppar och blad, säkerligen växt 20-30 cm nu under vårkanten. Men så en morgon hade rådjuren varit framme, så nu är det bara ett par kala stjälkar med några fåtal löv kvar.

Tidigare har inte rådjuren varit så närgångna men nu var tydligen frestelsen för stor och det innebar en tråkig överraskning på morgonkvisten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon