Full version: Jord till Citrus
den lilla bladlusen
Har nyss införskaffat en Kumquat och snart ska det bli fler citrusplantor. Tänkte att det är bäst att plantera om den snarast då den antagligen behöver det. Plantan står nu en nästan ren lera, har läst att citrus vill ha tung lerjord men hur fixar jag det? Blomsterjord, sand och vadå? lera? var får man tag på det?

Tacksam för all hjälp

P.S. Trädet har ett märke med avskavd bark nere på stammen (syns på bilden) men det blöder inte utan är helt torrt. Är det skadligt, ska jag kladda på något ympvax eller liknande?
TeliaNet
ympvax och sårsalva passar ypperligt.

citrus tål inte blöt jord utan vill kunna andas, då ska jorden ha lecakulor, barkbitar och grovt material.

lycka till!
Helen B
CITAT (TeliaNet @ 09-05-2005, 22:23)
ympvax och sårsalva passar ypperligt.

Fast är det så bra. huh.gif Många säger att man kan stänga innne bakterier och annan "skit" om man kletar över sår i barken. Träden läker väl sådant bäst själv. Rätta mig om jag har fel smile.gif .....
Elizabeth
Jag har hört samma sak. Salvor och dylikt lär vara onödiga.
kristerh
Håller med, ett litet sår som detta klarar den utmärkt att läka utan vax o andra saker.
krister
Blomstertanten
CITAT (TeliaNet @ 09-05-2005, 22:23)
citrus tål inte blöt jord utan vill kunna andas, då ska jorden ha lecakulor, barkbitar och grovt material.

lycka till!

Funkar det med orkieéjord kanske ? unsure.gif

Eller är det bättre att blanda lecakulor eller vermikulit i vanlig blomjord ?
den lilla bladlusen
Har planterat om den nu iaf. Blev en lerkruka med planteringsjord + sand + lite kogödsel + leca + lite långtidsverkande gödsel. Krukkross i botten så det funkar nog.

Jo sår läker väl bra, undrade bara eftersom det var helt tort, inga tecken på att läka med andra ord. Bara ljust trä under.

Tack för svaren
snofsan
Sårsalva kan man använda också för att den frilagda träytan inte skall torka eller angripas av skadedjur. smile.gif
kristerh
CITAT (den lilla bladlusen @ 10-05-2005, 18:57)
Jo sår läker väl bra, undrade bara eftersom det var helt tort, inga tecken på att läka med andra ord. Bara ljust trä under.

Den "läker" genom att barken omkring såret kommer att växa över dito,
själva såret kan se torrt o tråkigt ut men som sagt den omgivande barken täcker så småningom såret.
krister
mollys_matte
Citrus vill ha mycket Kväve, så har man dem ute kan man tex gödsla med hönsgödsel!
Det finns speciell citrusjord att köpa, men den är lite ovanlig än så länge, och jag är inte hundra på vad den innehåller som gör den speciell!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon