Full version: Surrugatväxthus...
ingmet
I väntan på växthuset med stort V slog jag till på ett litet, litet.. från Jula.. Förvisso ståhöjd men max 4 kvm i yta... Priset... 379 kronor. Jo, stålrör och billigt plasthölje modell mjukt.. En dörr med 2 blixtlås som man rullar ihop då dörren ska "stå" öppen. Tyärr bara en nivå med hyllor.. sleep.gif

Det tog en timme för två personer att sätta ihop det.. dottern på 3 år konstaterade att det var en "mammalekstuga".. Men hör och häpna, det var riktigt bra för att vara ett surrugat.. Mördarsniglar, rådjur och harar hålls utanför likaså frosten. För er som inte har råd eller bara vill testa på rekommenderar jag detta starkt. För första gången slipper familjen ha alla mina sålådor inne på fönsterbänkar och bord och jag är nöjd att ha allt i fred - utomhus!...

Tralllallalllalla... tralllallalllalllallaa..... tongue.gif
eva-louise, S-Halland
Hej. Kan du inte ta kort på skapelsen, är lite intreserad av ett att ha mina pelagonier i. Eva-Louise
Lady Hamilton
Julas växthus

Här finns ett annat

Rustas växthus
Fenja
ÖB har ett som är 5 kvm och har tre hyllplan på vardera långsida, för 995 kr. Passformen på själva tältet är dock så tajt att det fordras ett himla ruckande och dragande och spännande för att kunna stänga dragkedjorna.
Mvh
Fenja
telli
Dum fråga kanske, men är det botten på växthusen?

Är det lika tajt å svårt att dra ner dragkedjorna på Rustas o Julas växthus som Fenja påpekar om ÖB's?
Fenja
Bottenlöst är det från ÖB i alla fall! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Rustas är bottenlöst laugh.gif
wink.gif Och jag undrar hur man gör med "förankringen"i marken? Man vill ju inte att det ska blåsa iväg.
Fenja
ÖB:s har tältsnören uppe i hörnen som vilket tält som helst, tältpinnar medföljer! smile.gif Själva stativet är också redigt tungt och man fäster även duken i detta, det finns snören för detta fastsydda på insidan.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Det tror jag INTE finns på Rustas! Men är någon intresserad av liknande växthus så rekommenderar jag dem att kolla innan de "slår till" smile.gif
telli
Hamilton; är Rustas tajt att dra ihop i dragkedjorna?
Lady Hamilton
unsure.gif Jag vet inte! Har bara sett dem färdig uppställda i butik. Jag provade aldrig dragkedjan sad.gif
telli
Trådstartaren då?
Ingmet; har du testat att dra ihop ditt jula-tält? Var det tajt??
Susanna
Även Allox säljer "surrogatväxthus". De har ett (som de visserligen kallar drivhus) som är på 2,5*4 meter. Fast jag har inte sett det i verkligheten så jag vet inte om det när något bra. Kostar drygt 1800 kronor.

Jag skulle gärna vilja ha något att sätta tomaterna och melonerna i men känner mig inte redo för ett riktigt växthus sleep.gif
Susanna
Efter att ha läst några andra inlägg om växhuset blev jag lite fundersam. Tror ni att man kan få ventilationen att funkera i ett "surrogatväxhus"? Kan ju bli olidligt varmt annars.
violina
Har ett likadant som Rustas med 3 hyllor men jag köpte det på Netto (dansk butik i Sverige) för 149 kr. Inga problem med dragkedjorna och ska det luftas får man öppna på framsidan. Snören på insidan och tältpinnar. Enda missen som jag upptäckt är gummiplopparna som ska fästa framsidan efterhand som den rullas upp. De går lätt sönder så jag använder inte dem. Annars jättenöjd med tanke på priset. Använder det på balkongen till sådderna.
flower
Jag köpte det stora växthuset på rusta förra året och tycker att det är lätt att få på höljet.. enda nackdelen är att man bara fäster på fyra ställen med "tältpinnar" och det är i de utstickande plastflikarna på långsidorna men jag har förankrat på 6 ställen inuti växthuset oxå.. den blåste inte omkull förra året iallafall.. får väl se om det får stå stadigt i år igen. Har även en till nackdel med det här växthuset och det är att det samlas vatten i hörnen på taket när det regnar.
Gurkburk
Köpte också ett "surrogat" på Jula. Sambon gjorde för säkerhets skull ordentliga förankringsjärn men när härket blåst ned (rören böjde sig) för andra gången och kraschat många små plantor så ledsnade jag.

Dessutom gick plasten sönder nästan omgående, särskilt vid dragkedjorna naturligtvis.

Numera har vi sidorna lite modifierade invid en solvägg och utnyttjar ställningen att ha fiberduk över istället.

Har också börjat samla fönster....
rosita
Jag har ett likadant som Rustas lilla med tre hyllplan och blixtlåset gick sönder så fort jag började använda det nu i vår. Använde det förra sommaren också. Jag har lagat det med tjock plast som jag satte fast i överkanten och lät hänga rakt ned, satte en bit elrör i längs nederkanten. Så det funkar i alla fall! smile.gif
Lena N
Jag funderar på att skaffa ett surrugathus i väntan på det planerade kallväxthuset. Då skulle jag väl sedan kunna ställa surrugathuset inuti kallväxthustet för tidigare start och eventuell övervintring av lite känsligare växter.

Tror ni det skulle fungera. huh.gif
Sulawesii
Köpte ett likadant som violina och rosita förra våren. Är supernöjd!!
belle
Jag har också ett växthus från Rusta. Kostade ca1000kr. Jag är ganska nöjd, men som nån redan tidigare har sagt så har det gåt sönder en aning bredvid dragkedjan, men det funkar ändå. Jag har lagt trädgårdsplattor runt hela, utom vid "dörren", och lagt plasten under dessa så det står riktigt ordentligt. Dessutom har jag lagt ett par rader inuti också, som en gång i mitten. Jag har haft växthuset uppe hela vintern och det har inte tagit skada rolleyes.gif
Lady Hamilton
tongue.gif KOLLA HÄR!

Rusta rear växthusen!
Lady Hamilton
smile.gif Kan säga att jag köpte ett "gäng" (2 & 3 hyllors) i fjol och har använt hyllorna att ha frö sådden på i våras. De går att bygga ihop till lämplig höjd.
Plast överdraget har jag inte prövat än.
ingmet
oj, tiden går..eller rättare sagt åren.. den här tråden är nu gammal men ändå värd ett slut. trostar.gif
Mitt surrugat hus levde två säsonger .. blixlåset höll bara en säsong.. Ingen botten för den som undrat över det. Jag hade dock stenläggning under vilket medförde att myrorna tillslut blev lite för tacksamma över att ha tak över huvudet. Efter säsong två gav plasten upp.. den sprack i sömmar så den fick resa till soptippen. Behöll stålställningen i många år men även den fick åka till tippen så sent som i våras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon