Magdis
Nu är jag lite konfunderad.....igen! biggrin.gif På påsarna till Blå bergvallmo och akleja bl.a så står det att man ska plantera ut i augusti - oktober. Vad är det egentligen för mening med att de ska stå i sina krukor hela sommaren för att sedan planteras ut i höst? Här har jag antagligen missat några viktiga fakta. laugh.gif
kerstin z5-6
Nej du har inget missat de där råden är till för såna som sår dem i maj -utomhus.. då lär de inte vara utplanteringsbara förrän augusti om ens då
Du kan lugnt plantera ut dem när de är avhärdade -bergvallmon jag satte ut i somras var nog inte mer än 5 bladpar en del av dem o alla lever smile.gif smile.gif
Magdis
wow, har du lyckats få dina bergvallmo att överleva första vintern? Det ska vara svårt har jag hört..hur bar du dig åt? Mina kommer nog inte ens att överleva tills det är dags att plantera ut. De ser fortfarande ut som små gröna ludd bara.
Kan man börja avhärda Lupin och plantera ut snart? Klarar de lite kyla fast de inte är färdigvuxna?
kerstin z5-6
Trams, det räcker med att bo i norr eller västerbotten:)smile.gifsmile.gif -min äldsta meconopsis betonicifolia är minst 10 år gammal -jag har nog satt ut ett par st olika sorter varje år -sen jag började så
-De klarar sig fint-även som små -Blöta höstar gillar de väl inte men vi har ju inte sånt utan snö ..Kyla är inget som helst problem
Däremot är hybriderna -Lingholm mfl -de där riktigt knallblå-lite mer kortlivade men brukar klara sig minst 5 år ... ev självsår de sig -de avknoppas också o gör nya rosetter -dessutom kan man ju så några vart tredje år sådär -för de kan man ha många av -Riktiga midsommarbloster tycker jag smile.gif

Det svåraste är nog att får dem levande ut i rabatten .. de flesta som går åt, gör det innan man får ut dem blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon