Sulawesii
09-05-2005, 20:38
Min tjockis började spy igår. Tvättmaskinen har gått för högvarv, eftersom hon naturligtvis har spytt på nåt hela tiden: kläder, mattor, sängar osv.....
Idag kokade jag lite fisk och gav henne. Den fick hon behålla och efter det har hon börjat återgå till sitt normala jag. Nosen är fuktig igen och nu sitter hon och spanar ut genom fönstret.
Någon som tror sig veta vad det var frågan om?
Snöflinga
09-05-2005, 21:03
Kan den ev. krängt i sig en liten mus med råttgift i sig

Kanså vara fallet, har erfarenhet av det. Alltså tidigare katt, icke jag
Sulawesii
09-05-2005, 21:17
Nä, min katt är en gammal pensionär. Jagar inte längre. Och håller sig innanför vårt staket.

Skönt att det inte var du själv som erfarit råttgiftet!
kristerh
09-05-2005, 21:25
Jo katter kan få magsjuka, min fick det och nån dag senare smittade hon mig

tror att det var hon iallafall
krister
Min katt blev supersjuk för ett par år sedan. Rådgivningen sa att det var en hårboll som hade fastnat och ej kom upp, katter kan drabbas av detta och få magsjukesymtom.
Baddade nosen med vatten på min lilla katt

. Efter 1½ dag repade hon sig och var som vanligt. Är de inte ok inom 3 dagar ska man till veterinär (sa de då).
Sulawesii
10-05-2005, 09:35
Ja, jag tänkte avvakta lite med veterinärbesök, eftersom jag har varit snabbt på plats förut och fått betala några hundringar för: "Det är bara att vänta ut". Känns som en lite onödig utgift. Iofs blir man ju lugn, men....
Idag är hon lite hängig igen.... igår kväll var hon ju som vanlig igen. Förstår inte....
äter hon?
får hon behålla maten?
har hon avföring ordentligt?
låter som om det kan vara stopp någonstans
Sulawesii
10-05-2005, 10:20
Hon åt lite i morse och det har hon fått behålla. Ingen avföring i lådan.
Kan man åtgärda ett stopp själv, eller är det veterinären som gäller?
Ge henne sardiner eller tonfisk i olja, häll inte av oljan utan mosa ihop allt, det kan ha en upplösande verkan. Vissa katter blir lösa i magen av vanlig mjölk också.
Mvh
Fenja
Sulawesii
10-05-2005, 10:29
Ok. Då går jag upp och köper tonfisk i olja nu. Kanske bra att köra med mellan varven, så att det inte blir nån propp? Annars kör jag med tonfisk i vatten.
farbror B
10-05-2005, 10:30
Min kisse fick också tonfisk ett tag, det verkade vara bättre än "knorpar"
sen kom det så småningom upp en hårboll stor som halva Öland och saken var klar
du kan också blanda ner en tesked av vanlig matolja i maten
det hjälper till att lösa upp ev. proppar
har det inte kommit avföring på fyra-fem dagar, är det vet. som gäller
Sulawesii
10-05-2005, 14:02
Hm.... det funkade inget bra med tonfisken. Men, jag tror inte det gör något, för jag hittade en stor hårboll på vardagsrumsmattan (var annars?) förut!
Jag ska iallafall försöka, på något sätt, få i båda katterna lite olja mellan varven. Tänkte blanda lite av tonfisken i annan mjukmat(vilket dom inte är så förtjusta i heller.....) och se om de äter det.
Fast att en av katterna är en perser, har jag aldrig haft problem med hårbollar förut, varken såna som spys upp eller de som stoppar maskineriet.
häll lite olja på tassen, eller svanstippen nån gång i veckan
katten slickar i sej den själv då
Sulawesii
10-05-2005, 15:12
Ja just det. Vilken enkel lösning! Tack för den!
Sulawesii
10-05-2005, 17:38
Nu har tjockisen ätit av tonfisken! Inte mycket, men säkert tillräckligt för att få igång magen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.