Full version: Nattens prinsessa...
Pinup
Jag har en prinsessa som är 16 år gammal, och har endast blommat 3 gånger när man minst anat det....

Finns det något man kan göra för den?, så att den blommar liiite oftare, eller är hon så nyckfull och divig av naturen?:-)

MVH
Johanna
Fenja
Ställ ut den tidigt på våren, till en början på dagarna och ta in över natten. Gödselvattna. Sedan kan hon stå ute tills det börjar bli höstfrost. Detta gör i de allra flesta fall sätter knopp och blommar snällt. Mina blommar varje år. Vissa av mina blommar mitt i sommaren och andra först när de kommer inomhus på hösten. Stor kruka = stor bladkaktus. Du kan se i mitt kaktusalbum hur några av mina epiphyllum ser ut.
Mvh
Fenja
Xelma
Jag har min Epiphyllum oxypetalum i ett burspråk utan element, men öppet in till vardagsrummet. Där är väl 15-18 grader på vintern och väldigt varmt på sommaren. Jag flyttar inte ut den på sommaren.

Den är bara 3 år gammal. Förra året blommade den med två blommor, i år har jag räknat 10 knoppar! De är 0,5-4 cm nu och ska bli ca 25 cm innan de slår ut, så om några veckor är det dax!

Jag har planterat om den i en stadigare kruka, men inte särskilt större. Den har inte mycket rötter.

Pinup
Tack för svaren:-)

Jag vågar nog inte ställa ut den, den är jättehög! jag är rädd att den bryts och går sönder.....
Den kan ha mått dåligt av att den flyttat väldigt många gånger eftersom jag fick den när jag var liten....
Den är i alla fall omplanterad för första gången på alla år, och jag tycker att den växer som alldrig förr så den kanske börjar blomma lite oftare nu?

Jag gödslar den med lite hönsbajs det kanske gör susen.

MVH
Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon