Full version: tomater
guns
I år skulle jag proffsa till mej och ha tomater under lampa. Alla fick inte plats så en del fick stå kvar i fönstret. De som stod i fönstret är idag dubbelt så stora och kraftiga. Fattar inte vad jag har gjort för fel sad.gif . Jag hade ett lysrör med kallt sken som var 10 cm från växten i 18 timmar. Kan det ha blivit för många timmar med lyse? Jag vet inte vad lysröret hette men det var nyinköpt från Granngården.
kerstin z5-6
kan inte nå om tomater annat än att de hamnar bland mina frösådder -maken tjuvsår sad.gif ... o tar plats
har de i fönster möjligtvis haft det varmare o skönare -fönster kan ju bli + 30 lätt o vad jag förstår är tomat värmeälskare -.Perenner o ettåringar vinner på att vara korta o knubbiga ... i svalt utryme men tomat,... behövs nog värme med för att få sprutt på dem ?
guns
Det var ju inte så varmt i det rummet där de stod under lampan, ca 15 grader. Å andra sidan var det inte så mycket dagsljus när jag satte dem första veckan i mars. Jag tror att jag ska prova med andra lysrör till nästa år + dubbla.
Linda zVI
Mina tomater går också fruktansvärt dåligt sad.gif sad.gif sad.gif Har nu planterat om dem i enbart kogödsel efter tips här på odla, får se om det händer något efter detta. Annars ger jag nog upp och gömmer undan dem i nåt ensligt hörn så får de stå där och skämmas bäst de vill laugh.gif
Malvia
Efter omskolning av mina tomatplantor ställde jag dem svalt och ljust som det stod på påsen, de mår bra men de växer långsamt. Besökte syrran som hade 4 gånger så stora plantor. Hon hade satt frön i kruka och ställt dem i soligt fönster, ej skolat om. Hmm....
Ska ta ut dem sen men inatt var det frost så jag väntar nog ett tag.
Sulawesii
Mina vildtomater står i fönstret, utan skydd, och växer så det knakar. Varmt blir det och soligt med. Måste iofs passa noga med vatten.
kerstin z5-6
fast jag vet inte .. som sagt smile.gif
Men för mej är det inte fördel med veka höga plantor -vattensjuka" nog måste det vara bättre med små feta ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
'Sen ska ju tomater ner i en hink med kodynga för att bli nåt .. men att ha 70 cm höga tomatplantor som ska avhärdas ute kan väl inte vara nån Hit heller ??? blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Tesa
Det är bättre med små knubbiga plantor än långa rangliga som växt för snabbt....kolla rotsystem så ser man skillnad...
De tar säkert god fart när de hamnar varmt...och är friskare än snabbväxta..
dajo
Jag gjorde ett litet experiment med mina tomatplantor, främst för att jag sådde många fler än jag behövde. Jag är en novis amatör så det är mer observationer än kunskaper som jag nu redogör för.

Jag sådde mina tomater i såjord i en bricka av kartong (sådan som butikerna har matvaror i). Skolade om dem till små (5x5) plastkrukor med blomjord i när de var omkring 5 cm höga, dessa placerades i ett österfönster. Eftersom jag också hade plats över på fönsterbrädan i ett söderfönster hamnade ett gäng där också.

När de nådde omkring 15-20 cm skolades de om igen till 3,5 liters krukor, där de nu står (sedan 2 veckor tillbaka). Då placerades de i extragödslad blomjord med en näve hönsgödsel i.

Eftersom jag redan från början egentligen inte var i behov av fler än en handfull plantor men sådde omkring 40 frön, blev flera plantor kvar i varje stadie. Så jag har fortfarande några som inte är omskolade, en del som står i liten plastkruka i österfönstret, en del som står i söderfönstret samt 5 stycken som står i 3,5 liter krukor.

Hur ser det då ut idag?:

Ej omskolade: 6-7 cm höga
5x5 krukor i Österfönstret: 10-12 cm
5x5 krukor i Söderfönstret: 15-20 cm
3,5 liters krukor i Söderfönster, planterades ca 5 cm djupare än i 5x5 krukan 20-25 cm (borde motsvara 25-30 cm).

Inga lysrör har använts och jorden har hållits kontinuerligt blöt (vattning varannan dag). Jag misstänker också att de i 3,5 liters kruka kommer sätta ännu mera fart när de väl etablerat sig. 5x5 krukorna var ganska fyllda av rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon