Full version: Skapa en örtarundel.
Ylva i Dalarna
Hej!
Har nu gjort i ordning en cirkelrund jordplätt som ska bli en liten örtagård. Den mäter ca 5 meter i diameter. På något sätt måste jag ju dela upp den och ha något att gå på i den...men gångar tar sån plats...kanske trampstenar bara, men blir det snyggt??

Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort? Vilka växter skulle ni plantera?? Som bakrund utanför rundeln mot norr har jag också ett ca halvmeterbrett dike runt halva rundeln. där skall sättas något form av läskydd. 10 m långt!
Jag tänkte sätta upp armeringsmatta...men går den att böja? På den kunde man sen ha någon klängväxt. Eller skall jag sätta en häck av någon växt?

Massor av ideér på hur ni skulle ha gjort vill jag ha!! Designmässigt, och växtval!

Ylva

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
AndreasBlomquist
Har inga direkta idéer men det lät väldigt spännande. Ser fram emot bilderna i ditt album...
Bessie
Oj, det låter fint. Trampstenar blir nog bra -- natursten är snyggare än betongplattor. Kanske i spiral i stället för raka linjer så att den mjuka formen upprepas? Om du tänkt ha både höga och låga växter kanske de höga växterna blir bäst mitt i cirkeln. Jag funderade också på ett flätat stängsel av pilkvistar, men 10 meter kanske blir för långt.

Jag kan rekommendera boken "Vår örtabok" (skriven av Lesley Bremness, översatt och bearbetad av Eva Dickson, Prisma 1990) som säkert finns att hitta på blibliotek. Innehåller en hel del intressanta idéer och praktiska tips.
noora
Man kan även rita mindre cirklar/cirkelbågar i den större cirkeln, och plantera i dessa. Dvs inte som på en piltavla där alla cirklarna ligger innuti varandra, utan cirklar som överlappar och korsar varandra lite här och där. Jag såg en sådan design i en trädgårdsbok, och det såg rätt häftigt ut. Vissa av cirkelbågarna var kraftigare, så att de fungerade som stigar (byggda med trampstenar), medan andra bara var markerade med en smal rand av sten eller inte markerade alls.

Häck (speciellt vintergrön) kan vara bättre vindskydd än en klängväxt, då den även fungerar tidigt på våren innan klängväxten har hunnit växa upp.
Ylva i Dalarna
Hej igen!
Kul att läsa era ideer, blev väldigt sugen på din idé noora med de där cirkelbågarna. Måste ju bli väldigt snyggt med örter som liksom lappar "över" varandra....
Ja, tänk hur det är. Först längtar jag i flera år efter denna runda örtcirkel och så när den är färdig och på plats med jord och allt så känner jag mig helt idélös liksom, nästan handlingsförlamad faktiskt! Konstigt wacko.gif

Ännu fler idéer tas tacksamt emot!
Någon pilhäck på baksidan av cirkeln tror jag inte på längre. Den kommer att få för stora konkurerande rötter har jag hört. Inte så bra unsure.gif

...men fasen så kul det här är, det är så otroligt roligt med örter!! tongue.gif

hej hopp!
Ylva
Fenja
Här är lite gamla trådar där detta med kryddor diskuterats. Läs gärna den om kryddspiralen och följ länkarna i den tråden så finns det bilder, för det är en kul idé.
Mvh
Fenja
noora
CITAT (Ylva i Dalarna @ 11-05-2005, 19:25)
Ja, tänk hur det är. Först längtar jag i flera år efter denna runda örtcirkel och så när den är färdig och på plats med jord och allt så känner jag mig helt idélös liksom, nästan handlingsförlamad faktiskt! Konstigt wacko.gif

Jag känner likadant... I flera år har jag längtat efter en egen trädgård att odla i, och nu när jag äntligen har en vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den. Det kan vara så att man nu vill få det "perfekt" och inte kan bestämma sig för vad som är "perfekt".
Dulcamara
Fenja, det går inte att hitta din länk! Skulle så gärna vilja läsa detta också jag....
Fenja
Ja, jag ser det Dulcamara, jag får också upp att sidan inte kan hittas. Jag gör ett nytt försök: Kryddspiral. Annars söker du på kryddspiral och letar I trådarna som kommer upp så finns det en länk där.

Ps. Länken funkar för mig nu i alla fall. Ds

Mvh
Fenja
Dulcamara
Tack, nu såg jag den! Mycket inspirerande, men just nu är jag nöjd med min kryddgård som består av klassiska rutor - men i upphöjda bäddar (ca 90 cm) så man kan stå rak och arbeta. Mellan "lådorna" ligger stenplattor i breda gångar och en damm och ett litet torg i mitten. Ingen bra beskrivning, men det ärmycket vackert. Hur kan man lägga in bilder här? I så fall kan jag lägga in en bild så ni får se.
Fenja
Det låter mycket trevligt, vill gärna se! Bilden du vill lägga i ett inlägg måste finnas på nätet. Du kan till exempel skapa ett album här på odla, klicka på kameraikonen här högst upp på sidan och följ instruktionerna.
För att lägga bilden i ett inlägg så går du till den stora bilden, inte thumbnailversionen. Högerklicka på bilden och välj egenskaper, kopiera hela URL-adressen. Sedan klickar du på bild här ovanför skrivrutan och klistrar in adressen. Klicka stäng taggen och kontrollera att det fungerar genom att förhandsgranska innan du skickar inlägget. Se upp så att det inte blir två http:// i bildlänken för då fungerar det inte.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon