Ylva i Dalarna
Hej!

Som bakgrund och vindskydd till en kryddrundel tänkte jag mig ett halvmåneformat nät av armeringsmatta, som man låter klängväxter växa upp i. Kryddrundeln är ganska stor och själva "skyddet/klätterstödet skulle vara ca 2 x 10 m. Tror ni man kan böja den tunnaste sortens armeringsmatta så att det bildar en halvmåneform, om ni förstår vad jag menar? Hur förankra den utan en massa svetsning och så?

wacko.gif blink.gif wacko.gif

Ylva
dammkillen
jag vet inte vad det är för längder på dom där armeringsmattorna eller om dom går att böja.

men om dom går att böja, vore ett sätt att använda en galvaniserad sko som man slår ner i marken och i skon sätter man i träreglar, och då skulle man kunna göra så att man lägger järnändarna på mattan emot regeln där man vill ha mattan och så märker med penna. Sedan tar man borrmaskin och en borr som är någon millimeter större än armeringsjärnet och så borrar man alla hål i regeln.

Sedan sätter man i regeln i den nedslagna foten, och sätter in mattan i hålen i regeln.

Man gör likadant i andra änden och så ser man till att göra den form på mattan då som man vill ha. Enklast är väl kanske att dra ut hela formen med ett rep från början.
Längden på armeringsmattorna bestämmer då hur många såna här regelstolpar man behöver. Men denna konstruktion bör ju bli ganska stadig.

Såna där galvaniserade fötter kanske finns där dom säljer såna här tryckinpregnerade skärmväggar, som finns i olika utföranden, för det är väl just till dom där skärmväggarna dom använder dom där fötterna för att förankra stolparna mellan skärmväggarna.

Med en så lång halvmåneform som 10 meter så kanske det är nödvändigt att ha så kraftiga stolpskor och stolpar/reglar. och eftersom man ska böja mattorna och få det att stå kvar så kanske man behöver så kraftiga fästningar i marken och stolpar.

Det kanske finns alternativ, det kanske finns såna där skor som man slår ner i marken som är mindre, som också kanske räcker.

Sen finns det väl kanske såna där tryckinpregnerade stolpar som är ca 95 millimeter x 95 millimeter att köpa.
Annars då att spika ihop två vanliga reglar 45 millimeter x 95 millimeter. Jag gissar att det är den dimensionen som passar i den där galvaniserade stolpskon. Annars kan man ju tälja till foten så den går i.

---------------------

annars går det ju bara att spetta/gräva upp hål och sätta ner trästolpar och fästa in armeringsjärnen i stolparna, alternativt spika fast armeringsjärnen mot sidan av trästolparna med märlor eller vad det heter. då är det ju en enklare konstruktion.
tullmejs
Kan inte tänka mig att det är svårt att böja dem tillräckligt, antingen så att de står i spänn, enklast om det ska bli en jämn båge, eller genom små böjar typ varje meter eller nåt. (Ett böjt blir mycket stadigare också, vilket ju inte är så dumt.)

Det är svårt att säga hur fasligt stor belastningen blir. 2 meter staket i storm kan kräva sin stadga, men att det är så pass otätt förbättrar prognosen betydligt.

Jag skulle vara frestad att fundera så här: slå ner vanliga grova armeringsjärn djupt, låt 2 m sticka upp, och sätt fast (ståltråd) nätet i dem. Ett i varje ända plus ett i skarven (tror att 5m är en vanlig längd), kanske fler. Undrars om inte det kan funka alldeles utmärkt. Det beror lite på marken också förstås.

Det kan krävas nåt trix för att slå ner järnen, det låter inte alls lockande att hänga på stege 4 m upp i luften med slägga och ett bångstyrigt armeringsjärn. Kanske går att sätta fast en träklots, som man borrat ett hål i (< armeringsjärnstolpens diameter) och kluvit, med tving, på järnet, och sen slå på klotsen. Blev det där begripligt?

Nåja, jag blev inspirerad i alla fall!
Ylva i Dalarna
Tack för svaren...oj, ja det gäller att fundera....
men..de grova armeringsjärnen, är de 4 m långa??
Bra idé men det är en del sten i jorden, käns som ett omöjligt företag. sleep.gif

Ylva
MB1965
är det mycket sten är det lättare. låna en bergborr och fäst de stående järnen direkt i stenen.
tullmejs
CITAT (Ylva i Dalarna @ 12-05-2005, 09:44)
Tack för svaren...oj, ja det gäller att fundera....
men..de grova armeringsjärnen, är de 4 m långa??
Bra idé men det är en del sten i jorden, käns som ett omöjligt företag. sleep.gif

Ylva

Fyra meter kanske var att ta i :-) men tre då.

Ja, sten i jorden lär kunna göra det hela till en uppvisning i frustration.

Kanske behövs just ingen fast förankring i jorden. Just bågformen är tilltalande, det blir lätt väldigt stabilt: det hela kan inte välta utan att antingen ändarna eller "buken" lyfter. Så kanske kan man tänka sig odlingslådor just i ändarna och mitt på? Eller, lite tristare, men underhållsfritt, betongklumpar ovan eller under jord. Eller stora naturstenar. Hur man nu förankrar i dem...

Det ska bli intressant att höra hur du gör :-)
Piggeplopp
Hejsan!
Jag har precis gjort något som liknar det du beskriver att du vill göra. Jag gjorde såhär:
Jag köpte stolpfötter(vet ej vad de heter men man bankar ner dem i jorden 45x45) 3 stolpar 1800x45x45. Jag köpte också två armenringsmattor som var 1500x2500. De var lätta att böja. Jag bankade ner stolpfötterna (nu köpte jag de billigaste vilket jag djupt ångrar) Det var skitsvårt att få ner dem rakt, Det såg rakt ut på vattenpasset men när jag sedan stoppade ner stolpen var det inte rakt längre. Jag såg sedan att det fanns lite dyrare stolpfötter som man i efterhand kunde justera så att själva stolpen man stoppade i kom rakt. Nu är jag ingen snickare så jag fick till slut nöja mig med resultatet men det var jobbigt. Sedan köpte jag klammrar som jag spikade fast armeringsmattan med på stolparna. Det var jättelätt att böja armeringsmattan och nu sitter allt fast rejält. Jag upplever inte att det är så stora spänningar utan allt känns stabilt. Jag har planterat klängväxter (Kaprifol vid ytterkanterna och Vildvin i mitten till en början.) Mitt projekt just nu är att borra hål rakt ner i stolparnas ovankant sedan köpa långa armeringsjärn (den tunnaste modellen) och sticka ner den i stolparna och sedan böja den som ett valv. Det ska bilda ett tak tänkte jag mig.
Jag ska försöka lägga in en bild på hur det ser ut just nu i mitt fotoalbum, under min trädgård

Lycka till
KURT
En justerbar stolpfot kan se ut så här:

Den går att justera både i X- och Y-led.
tullmejs
Tanke om billig sko: Man kanske kan sätta i en enmetersbit och banka på den, så kan man vartefter kolla att det blir rakt på riktigt.

Jag blir sugen på en snabb berså á la armeringsnät... gäller bara att räkna ut vilket håll man trots allt kan vilja titta åt! Kanske bäst att göra den helrund (då borde den kunna stå helt oförankrad också) - men det blir lite knepigt att komma in, kanske ;-)

Men nu vet jag, helrund minus litet dörrhål, men TAK av nät också! Ett lusthus/en pergola! Med kaprifol...

Nåja, vi får väl se.

(Fixa bilder, ni som använt er av armeringsnät)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon