Jag undrar hur länge rosor i krukor som man kan köpa på vanliga mataffärer håller sig?
Tänkte eventuellt ha en ute på min balkong i sommar...
De håller i flera år om man ger dem djup stor kruka och byter jorden en gång per år. Jag sätter ned vissa "Konsumrosor" i stora 20-literskrukor, planterar annat som väller över kanterna och till vintern sätter jag dem djupt i jorden så att bara lite sticker upp. Mer än hälften överlever denna behandling - men de kan variera i form!
Kolla i mitt minirosalbum på AOTs hemsida. Den fungerar inte för mig just nu så jag kan inte ge dig direktlänken, men gå till www.alltomtradgard.se, länken forum och fotoalbum. Sök upp CillaLu och där finns ett album som heter Rosor - minisar och deras minigrannar.
netaave
10-05-2005, 08:43
Jag fick en krukros av min man när vi flyttade till huset för 18 år sedan, idag är den en nästan 1 m hög buske. Den står skyddat i en vrå mellan verandan och husväggen.
Har även endra krukrosor jag bara grävt ner i rabatterna och dom kommer troget arje år.
Ska du ha den i kruka på balkongen så klä in själva krukan ordentligt på vintern med tidningspapper eller ett tunt frigolitunderlag, och var inte för snål på krukstorleken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.