Catten
Hej
Kan man frysa rabarber? Skall de förvällas eller kan man frysa dem i små-bitar direkt.

Jag har halva frysboxen full med björnbär. Har nån ett bra recept på björnbärs saft gärna ett där man även har rabarber i.
/Catten
Maria i Helsingborg
Plocka du på du och skär rabarbern i små bitar och frys in. Det är nu de är som bäst, ju! smile.gif Tänk att plocka ut till vintern och överraska med rabarberpaj........lycka det!

Inget recept här, sorry.
pimpim
Jag har haft frysta rabarberbitar i frysen hela vintern som jag plockat fram lite då och då och gjort rabarberkaka och paj av. Är ju så härligt.
netaave
Björnbärssaft

2 liter (ca 1 kg) björnbär
3 dl vatten
5-6 dl socker/l avrunnen saft
1 rågat krm bensonat

Rensa och skölj bären
Koka upp vattnet i en stor gryta.
Lägg i bären och koka dem under lock ca 10 min.
Kläm bären då och då mot grytans kant så att de krossas (även kärnorna), annars kan det bli lite tam smak på saften.

Häll upp massan i silduk, låt saften självrinna eller vrid bärmassan genom silduken.
Mät saften och låt den koka upp. Skumma väl.
Tillsätt sockret och koka upp på nytt. Ta av grytan från värmen.
Rör ut bensonatet i lite av den varma saften och blanda i det i grytan.
Häll upp på rena flaskor, fyll dem ända upp och tillslut genast.
Catten
Tack för svaren. Stoppade rabarber i frysen igårkväll. Så nu skall det kokas saft och sylt på björnbären.
/Catten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon