|
Bettson
10-05-2005, 08:39
Jag undrar hur många av er som verkligen lagar den mat TV-kockarna skall inspirera oss till.
Själv är jag hjärtligt trött på de flesta av den arten i rutan.
Många lagar smällfet mat som jag inta skall ha på min meny. Många lagar med ingredienser som jag inte kan få tag på. Många saker säljs ju bara i storstäder.
Sen att de bygger och kladdar med maten som på den värsta restaurang. Det är ju ingenting man håller på med hemma.
Den enda kock jag egentligen har lite utbyta av och är intresserad av att titta på är den där mörka skönheten som jag inte kommer ihåg vad hon heter. Hon brukar vara lite småfestlig, kallar snabblagad kyckling för rock and roll pippi.
Denna härliga tjej lyckas ju fixa nyttig god mat på riktiga fem minuter, kan tom laga ute på en liten värmeplatta. Det kallar jag kokkonst. Dessutom inga svåra recept eller ingredienser man ej kan köpa.
Jag tycker egentligen inte illa om matlagningsprogram det är bara att jag tycker det är lite för mycket av varan.
Hur är det, inspireras ni eller zappar ni?
Inspireras inte eftersom alltför många av dem är alltför okunniga och kan inte förklara varför de gör olika saker. MAT Niklas marinerade fläskfilé några timmar innan han grillade, trots att det inte finns någon rationell orsak att göra det. Smaken kan inte "tränga in" i köttet (om det inte är saltlag) och köttet blir inte mörare av att ligga i marinad i några timmar.
GoSatta
10-05-2005, 08:49
berorväl på vad man marinerar i? själv marinerar jag alltid under natten och om det inte finns någon rationell orsak så smakar det fortfarande otroligt mycket mer och godare då.
Marinerar alltid i nampla och soya och sen kryddor och det blir godare ju längre det ligger.
Maria i Helsingborg
10-05-2005, 08:49
Jag upplever det som du - det lagas rätter man inte blir sugen på, det flygs och fars mellan grytor och fat och så detta zooooomande in och ut som gör en åksjuk! Inte sällan har de med en "kändis" som verkar helt förtappad bland kryddorna och som tydligen misslyckats med att förmedla till produktionsledningen att de aldrig lagat en måltid i hela sitt liv utan bara ätit ute och därför drar ner programmet ytterligare! Enkla rätter, fräscha råvaror, det får gärna ta tid, nyttigt och LUGN presenteras sällan och det är skälet att jag slutat kolla matprogram på TV! Ibland trillar man över ett recept i en tidning eller så bjuds man på något. På den vägen är det...... Både min man och jag är bra på att laga mat så det bli aldrig tråkigt.
Jag är också trött på de flesta matprogram. Men tv 4 kocken Leila Lindholm tycker jag är bra. Och förr när Jan Boris-Möller gjorde sina program.
CITAT (pimpim @ 10-05-2005, 09:59) Jag är också trött på de flesta matprogram. Men tv 4 kocken Leila Lindholm tycker jag är bra. Och förr när Jan Boris-Möller gjorde sina program. Jan Boris-Möller anstränger sig ju att förklara varför man gör saker, han har ju också skrivit boken "Koka soppa på fysik", tillsammans med fysikern Hans-Uno Bengtsson . Där de förklarar hur matlagning fungerar fysiskt och tar död på myter och orationellt handlande i köket, tex marinering av kött!
GoSatta
10-05-2005, 09:07
istället för att bara säga "marinering av kött" skulle jag gärna vilja veta VAD för marinad det handlar om?
den jag använder ger väldigt olika resultat beroende på hur länge den får ligga.
Bettson
10-05-2005, 09:19
CITAT (pimpim @ 10-05-2005, 09:59) Jag är också trött på de flesta matprogram. Men tv 4 kocken Leila Lindholm tycker jag är bra. Och förr när Jan Boris-Möller gjorde sina program. Så hette hon !
CITAT (GoSatta @ 10-05-2005, 10:07) istället för att bara säga "marinering av kött" skulle jag gärna vilja veta VAD för marinad det handlar om?
den jag använder ger väldigt olika resultat beroende på hur länge den får ligga. Korrekt, dels kan ju marinaden i sig kan ju säkert ändra smak med tiden (utan att man har kött i den)! Dessutom så kan man ju i marinaden ha tex färsk frukt (tex papaya eller kiwi), som innehåller enzymer som bryter ner proteiner. Och på så sätt blir köttet faktiskt mörare i marinaden. Men köttets egna enzymer som bryter ner proteiner hinner inte verka i marinad över natten. När man slaktar nöt, eller vilt så måste ju det hänga i mer än en vecka, just för att köttets egna enzymer skall luckra upp köttet.
GoSatta
10-05-2005, 09:32
Vad var det du skrev om saltlag? att det kunde gå in i köttet? min marinad består ju till större delen av salt. nampla som är fisksås (fermenterad sådan) och soya inehåller väl väldigt mycket salt det också? nu blir jag nyfiken här
Sulawesii
10-05-2005, 09:37
Lagas det vegetariskt blir jag väldigt inspirerad! Men, det är ju inte så ofta, det inte. Och ofta struntar jag i att kolla på matprogram just på gund av att det sällan lagas den mat jag äter.
CITAT (GoSatta @ 10-05-2005, 10:32) Vad var det du skrev om saltlag? att det kunde gå in i köttet? min marinad består ju till större delen av salt. nampla som är fisksås (fermenterad sådan) och soya inehåller väl väldigt mycket salt det också? nu blir jag nyfiken här  Om man rimmar fisk eller kött (normalt har man då rent salt, eller nästan mättad saltlösning) så får man in saltet (+ ev socker) i köttet. När det gäller fisk så går det ganska fort, laxfiléer räcker att lägga med salt eller i saltlag några timmar. Rått kött tar längre tid, men är det uppskuret så går det fortare. I vissa fall lägger man ju köttet i saltlag efter att det har tillagats (tex tjälknöl) saltet tränger lättare in i tillagat kött än i rått kött.
farbror B
10-05-2005, 10:19
Tänkte slå ett slag för senap! Senap som marinad är otroligt gott till fläskkött (skinka, fläskkotletter...)
Jag använder mej av riktigt stark senap (Colman's, engelsk), bryner kotletterna snabbt, penslar dem med senap helt och hållet och låter dom eftersteka med vatten. Skyn, smaksatt med senapen blir fenomenalt god. (andra kryddor svartpeppar, lite salt)
Eller: Marinera köttet före grill/stekning med senapsmarinad! Colman's pulver blandas lätt med vatten/mjölk till lagom tjocka och sen läggs grillbitarna (gärna småbitar till spett) i en påse med marinaden. Peppra med fördel med grov svartpeppar, lägg till valfri krydda)
Tandoorikrydda är också ett hett tips! Min favvomaträtt (eget recept föjer här: Farbrorns gryta Tärnat fläskkött( grytbitar eller av skinka) 100 g/person morötter (massor, se tillagningen..) en bit färsk ingefära röd färsk chilipeppar (valfritt) några krossade korianderfrön Tandoorikrydda
Lägg grytbitarna i en het panna och bryn dem ordentligt runt om. Rulla dem sedan i Tandoorikryddan, så att de blir ordentligt röda. Passa på när stekpannan är het att hälla en-två dl varmt vatten i pannan, för att göra en god sky. Finriv morötter och ingefära och bryn i olja i en kastrull, tillsammans med lite hackad färsk röd chilipeppar tills morötterna blir lite ljusare i färg.
Lägg alltsammans i en gryta, varva fläskköttet med morötterna så att köttet helt täcks. Krydda med fem krossade korianderfrön, häll skyn över och koka upp. Låt sedan sjuda under lock i en halvtimme.
Serveras med saffranskokt ris.
smaklig måltid!
Biggan_
10-05-2005, 10:26
Får odjuret nere till höger i bild slicka i sej resterna?
farbror B
10-05-2005, 10:27
*ställer fram en skål till lille kisse*
Biggan_
10-05-2005, 10:31
Kisse tackar för erbjudandet men tror att det blir för starkt i magen Kisse är föresten redan mätt o belåten
netaave
10-05-2005, 17:37
Jag gillar Fredrik Eriksson just för att han anstränger sig att hålla fettmängden nere, har till och med köpt hans kokbok och lagat flera av hans rätter. Han värnar om rotfrukten och det gillar jag. Gillar också den kvinnliga i Gokväll, där har vi också provat ett och annat recept.
Inga från Närke
10-05-2005, 17:51
Brukar titta ibland men jag är inte så inspirerad för jag tycker många rätter de lagar är för omständiga och många konstiga kryddor m.m. En morgon när jag kolla på TV vid frukosten så stod en kock med sitt barn utomhus och barnet skar potatis med vantar på och plockade med dem till en skål. Är det något att visa i TV, inte tycker jag det. När de lagade inomhus var ju lite roligare att titta på de små som villigt hjälpte till.
Är dock med så jag för recepten på mail från de rätter som lagas och från Tasteline så då kan man välja vilka recept man vill spara o.s.v.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|