Sabina L
10-05-2005, 12:36
Jag har ganska mycker myror i jorden i mitt växthus. Vad kan jag göra för att få bort dem när jag redan har fullt med plantor där? Vad gör de för skada?
Japp... har samma problem! Tror inte dom gör nån större skada.. men jag vet ju inte. Jag har iaf strött ut myrr lite här och var... Är det dåligt för växterna måntro?
Jag har fått för mig att det är för torrt när man har myror! Så pröva att vattna en hel del så får du se...
Annloucie
Lady Hamilton
10-05-2005, 18:57
Myror tycker inte om kanel! Har du inte myrr så strö ut kanel,
ett annat tips är att plantera Tagetes i växthuset då brukar myrorna försvinna.
Anki på Öland
10-05-2005, 19:07
Gäller det (kanel/tagetes) både vanliga små svartmyror och stackmyror?
Anki
Lady Hamilton
10-05-2005, 19:09
Hrmm

Jag vet att det fungerar på SVARTA myror
Har bara erfarenhet av dem!
Sabina L
15-05-2005, 19:51
Tack för svaren. Det kommer att bli mer vatten och så några tagetes.
susan.e
18-05-2005, 20:42
Svartmyror gör ingen skada. Jag har fullt av dem i mitt växthus och de får bo där.
susan.e
18-05-2005, 21:45
I-landsproblem!
tullmejs
18-05-2005, 22:24
Myror kan i och för sig hjälpa eventuella bladlöss en hel del. Men en del andra skadedjur tar de, så antagligen kan det kvitta :-)
På vilket sätt kan svartmyrorna hjälpa bladlössen?
tullmejs
19-05-2005, 10:25
De håller dem mer eller mindre som boskap, skyddar dem mot fiender, flyttar dem till nytt friskt bete och så. Bladlössen utsöndrar (bajar)överskottssocker i den poetiska formen sockerdagg, som myrorna äter.
Hur stor effekten är av svartmyror kan man tvista om, att de interagerar med bladlöss är dock säkert.
Har lånat en toppen bok på biblan som heter "Morötter älskar Tomater"
Där får man massor av tips om vilka växter som passar ihop och vice versa.
Där står bl.a att myror hatar Mynta så det kanske kan var ide att plantera det i växthuset. Myror kan även sprida vissa löss och loppor.
En bok värd att läsa och testa sig fram efter, och se om det fungerar !?!
zaaritha
27-05-2005, 23:03
Vi har svarta o bruna myror i växthuset, men vi gör inget för att få bort dem, de hör ju till!! Fast--jag blir irriterad när de kryper på mej!!!
Apropå myror; var finns de små gula nu o de lite större röda??
Jesper89
07-06-2005, 17:24
Hej!
Jag har strött ut myrr, vattnar som en tok, har mynta och tagetes i mitt växthus, eftersom jag brukar göra det. Men ändå så är det helt hysteriskt mycket myror och de försöker hela tiden bygga bon och överleva i mitt växthus.
Jag är alldeles deprimerad nuförtiden eftersom de har kalasat på gurkorna och melonerna som självdött eftersom myrorna ätit upp rötterna..., sorglig historia.
Hälsningar Jesper
CITAT (Jesper89 @ 07-06-2005, 18:24)
Hej!
Jag har strött ut myrr...
Hälsningar Jesper
Har du lagt ut myrr runt växthuset ?
Har du provat att sätta myrdosor inne i växthuset?
Jag använder en myrdosa som flyttas till den delan som är värst drabbad för stunden.
Käns som en minimal förgiftning bland växterna och "uteplatsen" i växthuset är mycket bättre utan myror.
Myrdosan är helt luktfri för mäniskor också.
JÅJ
P.S.
Såpan som används mot lusen är inte helt luktfri ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.