NorrlandsEmma i zon 5
Jag har sått 2 sorters rudbeckia (gula ettårig och rosa flerårig) och hängpetunia ( Surfina) i början av mars och plantorna har stått under lysrör till i mitten av april. Plantorna var väldigt små, när jag sedan dagtid, flyttade plantorna ut i växthuset. Då började plantorna växa, sakta men säkert. Dom två sista veckorna har jag haft dom dag och natt i växthuset. I växthuset kör jag värme nattetid samt under riktigt kalla nätter har jag bredd över dom med fiberduk. Dom gula är nu 5-6 cm höga och dom rosa är 3-4 cm. Hängpetunian har jag inte toppat, för den har bredd ut sig fint ändå. Men borde inte rudbeckian och petunian har blivit högre/längre?
Alla andra plantor av annan sort, har blivit fina och växer bra. Jag har planterat om plantorna två gånger och gödslat sparsamt.
Tacksam för svar....
Elizabeth
Den etåriga gula rudbeckian har jag haft i några år nu och jag brukar förodla den på fönsterbrädan. Den växer inte särskilt fort om man jämför med andra ettåringar.

Den fleråriga växer ännu långsammare.

Det är iaf mina erfarenheter.

Hängpetunia vet jag inget om.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag tror inte att det är något fel på dina plantor! Det är nog så att temperaturen utomhus är så låg ännu att de håller igen lite och ägnar sig åt att göra rötter. Vänta du bara så kommer du att få kraftiga, knubbiga och fina plantor. Om du vill höja temperaturen lite, så låt fiberduken ligga på dygnet runt.
Mvh
Fenja
martinagson
Har själv sått både ettåriga rudbeckia (toto) och flerårig röd rudbeckia och mina är inte heller särskilt stora. Förra året sådde jag gula rudbeckior och de var inte stora då heller, men så fort det hade blivit lite varmare ute och de kom ner i jorden sa det bara poff. Dessutom är de senblommande och de kan också göra sitt. Mina petunior både häng och vanlig har tagit sig mycket fint.

Det är bara att hålla ut, snart så kan plantorna stå ute dygnet runt och då kommer det nog att gå mycket fortare.

MVH
Martina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon