|
Eva Swahn
24-03-2003, 12:58
Går det att böja armeringsmattor 90 grader utan att dom spricker? Går det att böja dom överhuvud taget?
Om du med "armeringsmatta" menar ett rutnät av armeringsjärn? så går det utmärkt att böja.
Eva Swahn
24-03-2003, 17:06
Japp, jag menar "rutnät av armeringsjärn". Såg termen "armeringsmatta" nånstans och trodde att det hette så.
Måste man använda den grövre typen eller går det med den tunnare om man ska ha det som fristående spaljé till klätterväxter?
Jodå, den heter armeringsmatta och den går bra att böja.
Är det någon som kan berätta vad de kostar? Hur stora är de, man ber dem klippa av en bit eller? Men hur höga är dom?
Tack på förhand! / ZaraP
pa kalmar
24-03-2003, 21:51
Såg i reklamutskick från Byggmax att matta med måttet 2,35 x 5 m kostade 159 kr. Det är ett ganska bra pris på en bra spalje med det måttet.
Byggmax finns på ett tiotal orter i Sverige. www.byggmax.se
Armeringsmatta 5,0 x 2,35 m 5 mm 15 x 15 223:- 5 mm 20 x 20 169:- 6 mm 15 x 15 320:- 6 mm 20 x 20 241:- Enligt Prislista, AB Värö trä
Mycket överkomligt alltså! Ser redan framför mej det färdiga resultatet.... En fråga bara! Hur böjer man det lättast? Det är ju knappast att bara lägga det mot en vass kant och trycka till!
Här i stan köper jag armeringsjärn på ett svetsbolag, men om dom ska böja till det åt mej blir det jäkligt svårt att transportera hem!
Jo det går bra att böja mot en vass kant, men den bör vara just VASS. Man får stort moment om man böjer en längre bit armeringsnät så det krävs inte så stor styrka (böjer man en kort bit (< 30 cm ) så blir det jobbigare. Man kan hjälpa till med en slägghammare om det behövs för att få en skarp/distinkt böj, men det beror ju på om man vill ha en skarp 90 graders böj eller mjukare rundel också. Men bäst är om man kan forma efter något stabilt och ev slå med hammare.
Tack Kurt! Det låter ju 'enkelt'.
Annelie
25-03-2003, 08:44
Jag blir ju jättenyfiken på hur detta kan se ut och undrar om det är någon som har foto på sådana här kreationer?? Armeringsnät med slingrande klätterväxter... hrm.. låter hur trevligt som helst
Helen i Skåne
25-03-2003, 08:46
Ska genast gå ut och fota mitt galler!
Annelie
25-03-2003, 08:49
Ooohh.... är du inte klar snart!!
Helen i Skåne
25-03-2003, 08:52
Nä, vill inte gå ut i morgonrock, tomten full av byggjobbare...
Helen i Skåne
25-03-2003, 08:55
J*X!*A ungar!!! Nu är kameran borta, antagligen på gymnasiet för att fota snygga tjejer... Jag får ta bilden senare idag och lägga in då, om du kan vänta...
Annelie
25-03-2003, 08:59
Jadå, jag får allt stilla mig Tomten full av byggarbetare!? Hallå där! Vad hittar du nu på? Nyfiken får svar....
Jag har för mej att jag för inte så länge sedan såg en bild på en 'klättervägg' av armeringsjärn. Den var böjd som en halvcirkel och bara nerstucken i marken. Ska försöka komma på var jag såg den och återkomma!
Armeringsnät böjer man väl för hand bara... det är ju bara 5mm järntråd typ. Är man två är det bara att sätta foten där man vill ha viket och ta i.
Hej och hå.
Helen i Skåne
25-03-2003, 09:11
Ja du Tommy det beror kanske på hur stora stycken det handlar om Men de är inte SÅÅÅ svåra...
Jag ska ta bilder på mina, har en som vägg mot insynsskydd på altanen och en smal remsa stående i pionrabatten som pionstöd, super, syns inte när det blommar!
Jag har inte hittat på alls, faktiskt! Eller ja lite då, vi har ÄNTLIGEN fått klart i grovköket efter vattenskadan i november och bytte då fönster där. Nu ska Farbror Murare fixa väggen eftersom jag inte ville ha det fyrkantiga fönstret utan ett som går från golv till tak... Kärringen mot strömmen
Nu har jag hittat bilden! Det är i senaste Allt om Trädgård, nr 5. På sidan 19 tipsas om att man kan ha armeringsmatta som klätterställning för ipomoea, och bilden är hämtad från Slottsträdgården Ulriksdal.
Helen i Skåne
25-03-2003, 09:22
I AoT nr 4 sidan 74 ser man lite av en klätterställning
Ehem... i mitt yrke som byggnadsarbetare har jag faktiskt böjt både hel- och halvmattor. Lättare om man är två ändå förstås.
Sen att det är bängligt och vasst och så är en annan femma förstås.
Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!
CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen
CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 13:56) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen  Ingen risk, man är väl armerad!!!
CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:05) CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 13:56) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen  Ingen risk, man är väl armerad!!!  Nu får ni ge er!!! Eller har ni tagit ett järn.....
CITAT (Ina @ 25-03-2003, 14:31) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:05) CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 13:56) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen  Ingen risk, man är väl armerad!!!  Nu får ni ge er!!! Eller har ni tagit ett järn.....  Man måste ta ett järn ibland i denna inrutade tillvaro.
CITAT (Ina @ 25-03-2003, 14:31) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:05) CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 13:56) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen  Ingen risk, man är väl armerad!!!  Nu får ni ge er!!! Eller har ni tagit ett järn.....  Om man tar för många järn så blir man matt...
ÄH, två mot en är ju fusk...
CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:46) CITAT (Ina @ 25-03-2003, 14:31) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:05) CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 13:56) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen  Ingen risk, man är väl armerad!!!  Nu får ni ge er!!! Eller har ni tagit ett järn.....  Om man tar för många järn så blir man matt...  Ja och ibland blir det så knasigt att man behöver slingra sig. Å då ere bra med ett nät.
CITAT (Ina @ 25-03-2003, 14:49) ÄH, två mot en är ju fusk...  Den som ger sig in i leken får leken tåla!!
CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 14:50) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:46) CITAT (Ina @ 25-03-2003, 14:31) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:05) CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 13:56) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen  Ingen risk, man är väl armerad!!!  Nu får ni ge er!!! Eller har ni tagit ett järn.....  Om man tar för många järn så blir man matt...  Ja och ibland blir det så knasigt att man behöver slingra sig. Å då ere bra med ett nät. Nu är jag med igen!! Inter-nät???
CITAT (Ina @ 25-03-2003, 14:53) CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 14:50) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:46) CITAT (Ina @ 25-03-2003, 14:31) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 14:05) CITAT (Tommy @ 25-03-2003, 13:56) CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:16) Vi böjer oss för din yrkeskunskap Tommy!!!  hehe... bara ni inte känner er matta av kunskapen  Ingen risk, man är väl armerad!!!  Nu får ni ge er!!! Eller har ni tagit ett järn.....  Om man tar för många järn så blir man matt...  Ja och ibland blir det så knasigt att man behöver slingra sig. Å då ere bra med ett nät. Nu är jag med igen!! Inter-nät???  Ja... tror det är armering.net Å därmed var det slut från mig
Helen i Skåne
26-03-2003, 09:40
Bilder på hur jag använt mitt armeringsjärn...GUUUD vad trädgården ser tråkig ut! Altangaller Pionstöd
Eva Swahn
26-03-2003, 11:15
Precis SÅ hade jag tänkt!! Som du visar på bilden "altangaller". Heja, det går. Hur har du gjort med stolparna i marken? Vilken sorts stolpar? Bara borrat? grävt? eller hur då? Hur gör du med gallret ner i marken? Berätta, berätta!
Vilken växt är det som klänger? Hur gammal är den? Hur insynsskyddat blir det under gröna säsongen?
Här ska spaljeras till max!
Vad är definition på spalje kontra staket? Kan nån klaga på att jag borde ha bygglov?
CITAT (Eva Swahn @ 26-03-2003, 11:15) Vad är definition på spalje kontra staket? Kan nån klaga på att jag borde ha bygglov? Ett avskärmande plank eller en mur med en maxhöjd av 1,8 meter får byggas max tre meter ut från bostadshuset. Där får planket vinklas och byggas parallellt med huset. Planket får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Ett staket vid tomtgräns får byggas om höjden är max 0,8 meter. Det är ju en viss skillnad på plank och spalje´, tror ingen kan hävda att din spalje´är ett plank!
Helen i Skåne
26-03-2003, 13:19
Se där ja! Det var till att vara på hugget! Jag har använt vanliga staketstolpar, just dessa sitter med hållare som man slår ner i marken, men jag ska byta dem mot de där vanliga betonghållarna som man gräver ner. De står stadigare. Mitt galler sitter ca 10 cm ovanför marken och innehåller två danska doftkaprifoler och två bokharabindor. Det är helt täckt av grönska på sommaren. Härligt eftersom vi har väldigt mycket insyn här! Faktum är att vi ska ha fler sådana här varianter för att stoppa vind och nyfikna ögon så trädgården komemr att krulla av rostiga armeringsjärn. Rosten syns inte på sommaren och knappt på vintern heller. Gallret blir liksom osynligt med rostfärgen. Hur går det med dina sopskåp? Jag har hittat plats till mitt nu och har tänkt måla det svart eller mörkgrönt. Det ska fyllas av gröna buskar, bolltujor eller liknande och murgröna, såklart. Tänkte sätta det på vår entresida eftersom det är en låååång rektangelformad gång. Kan behöva brytas av med nåt kul. Får väl se hur det blir. Maken vägrar flytta det när det en gång blivit planterat i så jag får väl se till att ha bestämt mig ordentligt innan.
Annelie
26-03-2003, 16:29
Tack för bilderna Helen! Fast jag är fortfarande nyfiken på hur det ser ut om man böjer armeringsmattan?! Till pionerna är det ju lite svängt men där är ju mattan klippt till gissningsvis 60 cm "bara". När det pratades om böjda armeringsmattor trodde jag att man åsyftade hela mattor, men så var det kanske inte Fick en snilleblixt att jag skulle använda sådana här järn att klä in min alternativa uteplats i ena hörnet av trädgården - men det är en halvcirkelformad rabatt som kräver lite mer böjning - går det?
Helen i Skåne
26-03-2003, 21:18
Hej du! Jodå, det funkar säkert, de är ganska böjliga faktiskt! Sorry med skissen, jag har haft så himla lite tid men den kommer...
Eva Swahn
26-03-2003, 23:16
Ja, du Annelie, jag planerar att böja några armeringsmattor (för det är just sånna det gäller) 90 grader för att de ska stå stadigt, sen ska jag ha mjukare böjningar till uteplats. Och det ska ta mig fasiken gå!
För Helen, jag har också envis vind och nyfikna grannar/förbipasserande. Allt mitt trädgårdsplanerande går ut på att hindra vinden, hålla nyfikenheten stången samt att bryta fyrkantigheten och tråkigheten.
Och Betty, jag tror inte heller att man kan klassa mina spaljéer som staket. Någon skulle bara våga! Det underliga är att man kan ha ogenomträngliga thujahäckar som växer upp till himmeln, men inte staket.
Helen, mitt första klara soptunneskåp har jag satt så att det ska skydda en liten uteplats från vind. Baljan står i entrépartiet så den innehåller sånt som ska se snyggt ut året runt. En mandarinkaprifol klättrar uppför väggen från baljan ( på armeringsmatta - naturligtvis). Dessutom har jag satt lite små vårblommor i den. Kul att ha dem på nära håll.
Jag ska måla baljan i en mild grågrön färg som jag hoppas ska passa både till husfägen (gult tegel) och inte vara påträngande till växterna. Om ditt skåp också är av galvaniserad plåt måste du först grunda med nån speciell färg som är dyr och tung (burken väger underligt mycket).
Planerar att en balja ska planteras med en flikbladig rönnsumak. Tänker att dess grafiska form blir spännande att ha "i ögonhöjd".
Funderar fortfarande om en ball balja ska bli fiskdamm.
hejsan, CITAT Funderar fortfarande om en ball balja ska bli fiskdamm hm.... undrar jag med.
Eva Swahn
26-03-2003, 23:30
Och?
Varför skulle det nu inte gå då?
Eva Swahn
27-03-2003, 11:58
FYY Wille, d e n var stygg den! Akta dig så jag inte nyper tillbaka!
"Ingen frågar hur lång tid det tog, utan ser bara hur fint det blev" är en klok devis jag har hört av en gammal dam.
eller sug på denna:
"Det är vägen och inte målet som gör resan värd."
Varför skulle inte lite eftertänksamhet också kunna vara en dygd?
CITAT (Eva Swahn @ 27-03-2003, 11:58) FYY Wille, d e n var stygg den! Akta dig så jag inte nyper tillbaka!
"Ingen frågar hur lång tid det tog, utan ser bara hur fint det blev" är en klok devis jag har hört av en gammal dam.
eller sug på denna:
"Det är vägen och inte målet som gör resan värd."
Varför skulle inte lite eftertänksamhet också kunna vara en dygd? "... och under tiden går tiden"
Annelie
27-03-2003, 14:38
Ok - då kan jag säkerligen förverkliga mina idéer! Så farligt mycket ska det inte böjas, och om du Eva kan böja dem i 90 grader så lär det inte vara några problem! Jippi.. blir så glad när jag kommer till ro från idé - tanke - möjligt genomförande! Det kommer att bli så tjusigt så
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|