Full version: Päronträd Zon VII
BigM
Hej,
Jag bor i Sveg och vi har inte begåvats med låga zoner utan det är Zon 7 här.
Jag skulle hemskt gärna ha päronträd med ätbara päron här, går det?
Hur veta vilken sort som passar?
Skulle även vilja ha bärbuskar i form av krusbär och svarta vinbär men finns det några listor över vilka sorter som trivs vid dessa breddgrader?

Det finns tyvärr ingen plantskola eller liknande på orten därför skickar jag ut en förfrågan och hoppas på ett svar.

Ha en bra dag!
/Marko
KURT
Jag har inte sett någon päronsort som har zonbeteckning högre än zon 5 . men det kanske finns? Men päron behöver också ofta korspollineras. Krusbär och svarta vinbär bör dock inte vara något problem.
BigM
Ok, tack för svaret.
Har hört rykten om att om ett visst träd inte är testad i en viss zon så får den då inte heller beteckningen för nåt annat zon, kan det vara så?
Jag menar att kan det finnas träd med nån annan beteckning som ändå skulle trivas i ett högre zon...?
Hur vet trädet att den tillhör en viss zon? smile.gif
Cilla
Träd "vet" varifrån de kommer, och de är anpassade efter vissa klimat och omständigheter precis som andra växter är. Däremot är det säkert sant att många växter inte är testade i en viss zon och därför har lägre zonangivelse än nödvändigt. Men det är också tvärtom ibland - alldeles för få exemplar testas under alltför kort tid innan de sägs vara härdiga för en zon.

Bodde jag i zon 7 skulle jag absolut testa med päron. Hör dig för med riktiga sortkännare - Håkan Svensson på Julitta, Erlandssons i Hallstahammar, Ebe Plant. Kolla på finska och ryska sajter efter sorter som växer norröver. Köp boken Äpplen i norr (finns hos www.svepom.se) och ta kontakt med författaren för att höra hur hans äppelerfarenheter är.

Sedan gäller att plantera omsorgsfullt och noggrannt. Hör dig för med de som odlar i norr om deras erfarenheter att odla invid hus och väggar, på upphöjda jordbäddar, med starkt sandblandad jord mm - samt hur de täcker på vinter och vårvinter.

Och som Kurt skrev - du kommer att behöva två sorters päron för pollineringen.
JonasQ
titta på ex. http://www.tawi.fi/wiplant/frukt.html så ser du vilka sorter som funkar i norra/mellersta finland. Observera att sonerna skiljer sig, de avviker med ca två enheter (zon 3 i Finland = zon 5 i Sverige). Bor och odlar i finska zon 3 å har flera päronträd som hittils klarat sig bra.
Betty
Blomqvist plantskola i Lepplax, finska österbotten säljer även på postorder. De har bl.a. päronsorterna 'Aune' och 'Wasa' båda härdiga i finsk zon 4 (=svensk zon 5-6).
Varför inte någon av dem spaljerad mot en varm och vindskyddad södervägg... smile.gif
BigM
Tack för alla generösa svar, nu har jag nåt att bita i här.
Ska genast sätta igång med operation Päron.. smile.gif

Ha en bra dag,

Marko
Gåsis
Om det inte skulle gå med päron skulle jag föreslå plommon. Vi har ett träd på mina föräldrars tomt som är 30 år och som bär frukt varje år. Och vi har zon 7. Tyvärr vet jag inte vilken sort det är, men dom blir gula.

/Åsa
Cilla
Marko - återkom gärna och berätta vad du valde och hur du planterade päron hos dig!

Både lyckade och tills vidare misslyckade försök med päron i zon 7 är intressant för alla oss som gillar fruktträd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon