Full version: Prontrd Zon VII
BigM
Hej,
Jag bor i Sveg och vi har inte begvats med lga zoner utan det r Zon 7 hr.
Jag skulle hemskt grna ha prontrd med tbara pron hr, gr det?
Hur veta vilken sort som passar?
Skulle ven vilja ha brbuskar i form av krusbr och svarta vinbr men finns det ngra listor ver vilka sorter som trivs vid dessa breddgrader?

Det finns tyvrr ingen plantskola eller liknande p orten drfr skickar jag ut en frfrgan och hoppas p ett svar.

Ha en bra dag!
/Marko
KURT
Jag har inte sett ngon pronsort som har zonbeteckning hgre n zon 5 . men det kanske finns? Men pron behver ocks ofta korspollineras. Krusbr och svarta vinbr br dock inte vara ngot problem.
BigM
Ok, tack fr svaret.
Har hrt rykten om att om ett visst trd inte r testad i en viss zon s fr den d inte heller beteckningen fr nt annat zon, kan det vara s?
Jag menar att kan det finnas trd med nn annan beteckning som nd skulle trivas i ett hgre zon...?
Hur vet trdet att den tillhr en viss zon? smile.gif
Cilla
Trd "vet" varifrn de kommer, och de r anpassade efter vissa klimat och omstndigheter precis som andra vxter r. Dremot r det skert sant att mnga vxter inte r testade i en viss zon och drfr har lgre zonangivelse n ndvndigt. Men det r ocks tvrtom ibland - alldeles fr f exemplar testas under alltfr kort tid innan de sgs vara hrdiga fr en zon.

Bodde jag i zon 7 skulle jag absolut testa med pron. Hr dig fr med riktiga sortknnare - Hkan Svensson p Julitta, Erlandssons i Hallstahammar, Ebe Plant. Kolla p finska och ryska sajter efter sorter som vxer norrver. Kp boken pplen i norr (finns hos www.svepom.se) och ta kontakt med frfattaren fr att hra hur hans ppelerfarenheter r.

Sedan gller att plantera omsorgsfullt och noggrannt. Hr dig fr med de som odlar i norr om deras erfarenheter att odla invid hus och vggar, p upphjda jordbddar, med starkt sandblandad jord mm - samt hur de tcker p vinter och vrvinter.

Och som Kurt skrev - du kommer att behva tv sorters pron fr pollineringen.
JonasQ
titta p ex. http://www.tawi.fi/wiplant/frukt.html s ser du vilka sorter som funkar i norra/mellersta finland. Observera att sonerna skiljer sig, de avviker med ca tv enheter (zon 3 i Finland = zon 5 i Sverige). Bor och odlar i finska zon 3 har flera prontrd som hittils klarat sig bra.
Betty
Blomqvist plantskola i Lepplax, finska sterbotten sljer ven p postorder. De har bl.a. pronsorterna 'Aune' och 'Wasa' bda hrdiga i finsk zon 4 (=svensk zon 5-6).
Varfr inte ngon av dem spaljerad mot en varm och vindskyddad sdervgg... smile.gif
BigM
Tack fr alla genersa svar, nu har jag nt att bita i hr.
Ska genast stta igng med operation Pron.. smile.gif

Ha en bra dag,

Marko
Gsis
Om det inte skulle g med pron skulle jag fresl plommon. Vi har ett trd p mina frldrars tomt som r 30 r och som br frukt varje r. Och vi har zon 7. Tyvrr vet jag inte vilken sort det r, men dom blir gula.

/sa
Cilla
Marko - terkom grna och bertta vad du valde och hur du planterade pron hos dig!

Bde lyckade och tills vidare misslyckade frsk med pron i zon 7 r intressant fr alla oss som gillar frukttrd!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon