Beatrize_74
Stolt nybliven trädgårdsägare. Ääääntligen!

Men...det är mer maskrosor än gräs i gräsmattan. Grannen har det likadant, för att inte tala om att det ser likadant ut på alla grönområden utanför huset.

Min tiomånaders son och jag har rensat maskrosor, ett antal små hinkar har det blivit. (Jag lägger i, sonen plockar ur) tongue.gif

Men...nu börjar jag fundera på om det verkligen kommer ge resultat?

Jag skulle bra gärna vilja bli av med, eller i alla fall minska, på mängden maskrosor för det är otroligt mycket. Är det möjligt tror ni? Eller ska jag retirera i mitt krig mot maskrosorna? wink.gif
Lena i Torslanda
Visst ger det resultat men det krävs tålamod. Hinner du ta dem innan frösättningen så har du vunnit mkt. Jag tycker det är ganska kul att rensa maskrosor. Jag brukar räkna dem och för att motivera mig extra och tänker att varje dragen maskros innebär 1000 färre senare. (gott om frön på varje)
pisanggoreng
jag försökte salta förra<året, och visst några försvann.
i år gör jag inget- de är ju borta om nån månad ändå.
dessutom är de rätt fina. smile.gif
pejori
tycker att du ska plocka efter hand om du vill ha bort dom smile.gif
det hjälper med tiden, men du behöver inte ta alla på en gång, som med tisstlar mad.gif
kör över resten med gräsklipparen smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Lena i Torslanda @ 10-05-2005, 16:18)
tänker att varje dragen maskros innebär 1000 färre senare. (gott om frön på varje)

Varje maskros du drar och där inte hela roten kommer blir ett helt knippe nya maskrosor nästa år (rotstumpen förgrenar sig och kommer igen med förnyad kraft)
laugh.gif

Köpte förresten världens onödigaste pryl, maskrosuppdragaren "grab-it" . Den tar tar om själva bladrosetten och sedan ska man dra. Jag borde ha kunnat räkna ut det själv: roten blir naturligtvis kvar i marken........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon