Monica
Jag köpte en påse med 15 anemonlökar (Anemone coronaria), la de i vatten över natten och planterade de efter instruktionen på påsen. Detta var ca 4 veckor sedan. Inget har hänt - INGENTING - så jag petade runt lite försiktigt i jorden och hittar inget annat än slemmiga vita klumpar... ruttnade knölar... Vad har jag gjort för fel? wub.gif
Fenja
Rent spontant låter det som om de haft det alldeles för blött om de ruttnat så där....
Mvh
Fenja
Monica
Jo, det låter ju rimligt, men jag vattnade bara när jag la ner knölarna, sen har de fått stå för sig själv... men du har nog rätt
bikiv
Samma sak har hänt mig tidigare år! Knölarna har ruttnat i jorden, trots att jag inte har lagt dem i blöt före plantering. Av ca. 30 knölar kom bara ett par upp och blommade "lite försiktigt"

Är det någon som har lyckats?
Cellestine
Jag har planterat 40 st och alla har kommit upp och alla har blivit så stora att jag t om satt ut en på prov under fiberduk - efter nogrann överläggning med omgivningen.
Jag har även haft som du där det blev för blött , men jag tog upp och satte om i ny kruka med ny jord och lät dom torka till och det har fungerat för mig.
försök en gång till , jag har aldrig lagt i vatten innan plantering.

Mvh;Cellestine smile.gif
bikiv
CITAT (Cellestine @ 11-05-2005, 12:15)
Jag har planterat 40 st och alla har kommit upp och alla har blivit så stora att jag t om satt ut en på  prov under fiberduk

Aha! Du har alltså förgrott dina anemoner i kruka? Jag satte mina direkt i jorden. Det var nog både för blött och kallt.
Cellestine
Ja, jag har låtit dom komma upp i kruka innan , jag har också satt direkt i jord men även att dom kom upp fint så blev dom lite små.
Det är bara att försöka igen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon