inainger
Hej alla!
Jag bara längtar efter att få min lilla bäck o vattenfall till dammen färdig. Först tänkte vi använda dammduk att forma med, sedan kom tankarna in på att gjuta i cement och nu glasfiber wacko.gif . Har svårt att bestämma oss. Det gäller ju att få det att se naturligt ut. Någon som vet vilket som är bäst. Tacksam för alla råd o tips vi kan få.
dammkillen
dammduk är enkelt
kerstin z5-6

gjuten -betong o stenar
inainger
Kerstin, vilken fin bäck. Antar att det var mycket jobb.
Var o tittade på en bäck med vattenfall gjord av dammduk igår. Den var också hur fin som helst. Dom hade klistrat fast stenarna på vissa ställen för att täcka dammduken, finns visst något superbra lim wink.gif
kristerh
Har gett upp alla försök med att gjuta, det fungerar inte för mig, det dyker alltid upp någon spricka nånstans wink.gif så nu har jag inhandlat dammduk.
krister
dammkillen
om du har en naturlig kulle i närheten av dammen kan du utnyttja den att lägga bäcken ifrån, då får du ett fall som sätter fart på vattnet.

då kan du lägga stenar i två rader nerför kullen så bred som du vill ha bäcken, sen lägger du dammduken mellan stenarna så att det bildas kanter på sidorna.
du kan lägga större stenar som stödstenar i luten för att kunna få mindre stenar att ligga kvar.

man behöver väl en liten nivåskillnad just där vattnet går från bäcken och ut i dammen för att få en liten vattenfallseffekt, har man en sån nivåskillnad kan man lägga ut två rader stenar och bara lägga dammduken mellan så det bildas en ränna där vattnet ska rinna, där i rännan lägger man sedan stenar, större stenar för att hålla kvar mindre stenar, så att de inte spolas ner i dammen av vattenflödet.

sedan drar man upp en dammslang från pumpen nere i dammen upp till toppen/bortre änden av bäcken och låter vattnet rinna ner där. man behöver bygga upp en kant i bakkant på bäcken också så att inte vattnet rinner bakvägen. man kan dölja dammslangen antingen genom att lägga den i bäcken eller på sidan om bäcken i jorden eller döljd bland växter eller under stenar.
Isaxsson
Har själv samma erfarenhet att betong fall läcker, har en damm duk under nu och då fungerar det. För att få lite natuligare kanter runt fallet så använde jag mej av en blandning av cement och torv, sk.Hypertufadet fungerade fint. Vårt nya vattenfallhar en pump på 13cbm/h det rinner rätt mycket där biggrin.gif

Ola i Piteå
Nikko
Finns färdiga bäckelement som är helt okej.
Såg ett fabrikat på någon mässa. Rockways.com
Madeleine1
Hej!

Nikko, vet du, eller någon annan, om Rockways produkter finns att få tag på i Sverige?

Madeleine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon