Full version: Toppa potatisblast?
LottaKa
Har satt några potatisar i hinkar och blasten växer fint och jag hoppas på egen skörd till midsommar. Dock har blasten ränt lite och jag undrar om det går att toppa den?
Tacksam för svar!

Lotta
Lajo
Normalt växer ju potatisarna ut från "blasten" så därför kupar man den ju. Det vore nog bättre om du kunde fylla på mer jord om det är möjligt.
/LJ
åsgård
Börja med 10cm jord, tre potatisar, täck med jord10-15 cm. Vattna försiktigt.
Fyll på med jord i hinken undan efter undan när blasten växer upp, men inte mer varje gång än att en del av blasten finns ovanför jorden.
När hinken är full med jord, kan du sätta en pinne så kan du binda upp blasten, du ska inte skära av/toppa någonting
MVH Kenneth
Patric
Hej
Har Amandine potatis i hink som troligtvis stått lite för varmt, och lite för mörkt - för blasten har dragit iväg en 30-40 cm...

Åter till Lottas fråga i rubriken; kan man /bör man toppa blasten?
Vad händer med skörden?

Jag har kupat/fyllt på med jord upp till kanten i hinkarna.

Någon som vet?!

/Patric
Pirum
Enligt en engelsk sida jag trillade in på så ska man inte toppa blasten, då skapas mindre näring som går ner i potatisarna. Kenneths råd ovan är goda. (jag hade valt en väldigt stor hink för 3 potäter)

"As the potato plant grows, do not remove or 'stop' the foliage"
http://www.gardenaction.co.uk/fruit_veg_diary/fruit_veg_mini_project_november_1a_potato.asp

Tillägg : att helt kapa av blasten kan man däremot göra av andra skäl (För att stoppa exv mjöldagg (bränn blasten) och för att härda potatisen inför vinterförvaringen, men det hör nog hemma i annan tråd)
LottaKa
Tack så mycket!
Det får bli en rejäl pinne och uppbindning - det ska nog ordna sig.

/Lotta
L8 B.
Jag har kapat (sticker upp ca 25 cm) någar plantor som jag har i hink (Skrev också en tråd om detta biggrin.gif ) Får se hur det går med dem, när de är "potatisdax"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon