Rådjurssäkert?!
Oj, det enda jag vet som är garanterat rådjurssäkert är påskliljor och pingstliljor och nåt mer än det vill du väl ha?
Jag skulle göra så här:
Först det tunga & tråkiga men nödvändiga....
Gräv upp den yta som ska användas som rabatt. Jag kan inte bedöma jorden...kanske är den mager, torr & trist? Då skulle jag ta bort åtminstone hälften och fylla på med brunnen hästgödsel och god planteringsjord. Prata med nån på närmsta plantskola - de har ibland egna jordblandningar i säck att köpa. Annars kan man köpa s k Rosjord i säck. Den innehåller lite lera vilket är bra och fuktighetshållande.
Om Thujorna tas bort, se till att gräva undan alla rötter och förstås annat ogräs.
Ha i så mycket jord att det blir något upphöjt - jorden sjunker ihop efter ett tag...
Sen kan du vila en stund
Planterandet av växterna är
roligt !
Jag är 'rostok' och tycker förstås att du ska plantera rosor! Tåliga rabattrosor som blommar hela säsongen tills frosten kommer skulle väl vara fint?! Kanske uppblandat med fluffig ljusblå Kantnepeta eller nån klocka (Murklocka, Karpaterklocka?) i framkanten. Kanske nån lite högre perenn bakom - t ex nån Vädd (finns flera sorter & färger).
Vilka rosor du ska välja är inte lätt att säga - vad vill du ha för färg? Glömde också att kolla om du skrivit vilken zon du bor i.
Om du vill kan du kolla i
RoslistanSortera på olika färger och välj 'växtsätt' Rabattrosor t ex
Rådjuren får du se till att skrämma bort!
I början räcker det kanske med att du strör ut Blodmjöl och sticker ner pinnar här & där (de är rädda för att få vassa pinnar i nosen!).
Och glöm inte att gräva ner en massa Påsk- och Pingstliljelökar till hösten