Mejann
Hej!
Jag har en rabatt till höger om vår garagenedfart. Vi köpte huset för två år sedan och jag har inte orkat med att ta hand om den ännu, men nu känner jag att det är dags att göra något åt den.
Frågan är bara vad? Dessutom behöver det vara rådjurssäkert eftersom de brukar klampa omkring i rabatten idag mad.gif

De höga tujorna som står i mitten ska bort, och bakom den är det en "tallhäck" som är grannens. För övrigt så är det norr åt det håll som muren är.

Upp mot berget växer kaprifol som jag tänkte ha kvar, den är riktigt fin faktiskt smile.gif

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Anna
Christina i Taxinge~
Rådjurssäkert?! sad.gif
Oj, det enda jag vet som är garanterat rådjurssäkert är påskliljor och pingstliljor och nåt mer än det vill du väl ha? smile.gif

Jag skulle göra så här:

Först det tunga & tråkiga men nödvändiga....
Gräv upp den yta som ska användas som rabatt. Jag kan inte bedöma jorden...kanske är den mager, torr & trist? Då skulle jag ta bort åtminstone hälften och fylla på med brunnen hästgödsel och god planteringsjord. Prata med nån på närmsta plantskola - de har ibland egna jordblandningar i säck att köpa. Annars kan man köpa s k Rosjord i säck. Den innehåller lite lera vilket är bra och fuktighetshållande.
Om Thujorna tas bort, se till att gräva undan alla rötter och förstås annat ogräs.
Ha i så mycket jord att det blir något upphöjt - jorden sjunker ihop efter ett tag...

Sen kan du vila en stund biggrin.gif

Planterandet av växterna är roligt ! wub.gif
Jag är 'rostok' och tycker förstås att du ska plantera rosor! Tåliga rabattrosor som blommar hela säsongen tills frosten kommer skulle väl vara fint?! Kanske uppblandat med fluffig ljusblå Kantnepeta eller nån klocka (Murklocka, Karpaterklocka?) i framkanten. Kanske nån lite högre perenn bakom - t ex nån Vädd (finns flera sorter & färger).
Vilka rosor du ska välja är inte lätt att säga - vad vill du ha för färg? Glömde också att kolla om du skrivit vilken zon du bor i.
Om du vill kan du kolla i Roslistan
Sortera på olika färger och välj 'växtsätt' Rabattrosor t ex

Rådjuren får du se till att skrämma bort! sleep.gif
I början räcker det kanske med att du strör ut Blodmjöl och sticker ner pinnar här & där (de är rädda för att få vassa pinnar i nosen!).

Och glöm inte att gräva ner en massa Påsk- och Pingstliljelökar till hösten smile.gif wub.gif
Anki V
Åh vad jag blir avundsjuk! Jag skulle önska att jag hade ditt ”bekymmer”. Jag är hänvisad till två st 1,2 x 3 m stora (små) rabatter där jag ska få plats för perenner, rosor, gärna någon barrväxt, köksträdgård och en ”örtagård”. Jag har också plats för några amplar och några vägghängda krukor. Jag bor i en bostadsrätt med uteplats. Själva altanen har jag krympt (för att få odlingsyta) så jag knappt får plats med två stolar och ett litet, litet bord.

Jag har haft kul hela vintern med att planera vilka växter jag ska ha hur rabatterna ska disponeras osv. Nu har jag petat ner perennerna och väntar med spänning på att få se hur det blir. Förmodligen har jag av ”girighet” planterat alldeles för tätt. Jag kommer förmodligen att få ha kul hela nästa vår med att flytta om mina perenner.

Krassen bär jag fortfarande ut och in morgon och kväll eftersom det är hög risk för nattfrost ända fram till början på juni

Nu har jag sett så vackra bilder på Dahlior att jag blir alldeles sjuk. Är det för sent att ”förodla” Dahlior eller kommer våra långa ljusa nätter se till att dom kommer i kapp?

Mvh//Anki V
kerstin z5-6
Det går fint ännu smile.gif Med Dahlia -mina nya kommer i v
Mejann
Bra att få en beskrivning på "det tråkiga" jobbet, tackar för det.
Jorden som ligger där nu är inte bra alls, så det blir till att byta ut den...

Sedan är jag ingen 'rostok' alls, och min man tycker verkligen inte om dem wink.gif

Men idén om att ha kantnepeta längst fram gillar jag. Det känns som om man vill ha en sort längst fram vid muren.

När det gäller rådjuren så rör de inte min lavendel som jag har på andra sidan huset, så den är garanterat säker den också biggrin.gif

Jag bor i zon 3 förresten.
Hannele

Vårlök, påskliljor och massa olika sorters hostor.
Frisera och stamma upp träden.
Susanne40
Mot rådjuren hjälper i alla fall att skaffa en hund som kissar i trädgården.

Varför funkar inte min "stäng taggen-knapp"? Ska man dubbelklicka? Provar igen
Mejann
En massa olika hostor var ett bra förslag. Jag gillar verkligen det som är på bilden.

Skaffa hund är också ett bra förslag smile.gif och jag önskar jag kunde göra det, men när vi båda jobbar heltid går det inte.
Magnolia
För att matcha grannens tallar skulle du kunna plantera låga rhododendron eller azaleor. Det passar bra ihop med hostor också.
Sommartorparn
Om du går in på Zetas handelsträdgårds hemsida och tittar i deras katalog så har dom märkt ut vilka växter som är rådjursäkra (Rå). Det är en hel del. I stället för att blir råddjurens fiende så skulle jag hellre satsa på råddjurssäkra växter.

Tujorna skulle jag ha behållit. Du kan klä in dom i småblommig klematis om du tycker dom är tråkiga. Då får du en rabatt som inte bara är fin på bredden men också på höjden. Med tanke på grannes tallhäck så passar det faktiskt med barrväxter och så komplettera med blommande växter som har lite vilt stuk.

Tips om klematis
trasan
CITAT (Susanne40 @ 11-05-2005, 18:55)
Mot rådjuren hjälper i alla fall att skaffa en hund som kissar i trädgården.

Varför inte använda "egen råvara" - kissa i lämplig behållare - blanda med vatten & häll ut i rabatten. bra gödsel också!
Eller räknas det som för "äckligt"?

När min senaste hund var valp jobbade jag hemma "vård av valp" - men det är väl inte alla arbetsgivare/arbeten somtillåter att gör så ....
snofsan
Är inte thujan en växt för lite surare jord?

Undrar jag, för då spårar man ju in på surjordsväxter och det är ju spännande. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon