Malin Turinna
Såhär skrev Kerstin (ni vet!) i en tråd här: "ja man blir härdad men intresset blir värre o värre istället -snart sitter du där med 200 olika frösådder i februari o 50 ute på kylning därtill"

Det är väl märkligt, att det bli "värre" för varje år det där med odling?! Frågan är vad det är som härdas mest vid frösådd, växterna eller odlaren? Jag känner mig i det närmaste som en besatt. Snart kan jag inte prata eller tänka på något annat än mina odlingar. Loggar in på odla.nu som om det vore en porrsida: lite skuldmedveten och helt beroende! Har inte tid att jobba knappt! Men visst är det härligt, för man vet att det aldrig behöver ta slut, förrän man själv gör det, och man blir aldrig fullärd. Växterna överger en aldrig och de svarar omedelbart med tacksamhet på varje omsorg man ägnar dem.

Lyckliga oss som älskar att odla!

Malin laugh.gif
Gåsis
Det är den stackars sambon i helly-hansentröja och dottern som chattar i fingervantar som ska härdas tongue.gif Har just nu åtta lysrör i en trea på andra våningen. Det är lite besvärligt att hålla temperaturen nere - men bara i såddrummet. Här bor vi tre personer och en hund och en katt. Men kerstin har rätt att det här träsket är värre än rosträsket, det måste ändå hålla sig utomhus. Men visst är det härligt wub.gif

/Åsa
Anki V
Mina krukväxter och min ”pyttelilla” plantering har resulterat i att min ”särbo” skaffat sig en tjock fleesmorgonrock och ett par fårskinnstofflor.

Lite grälsjukt hävdar han att jag är mer mån om mina växter än honom och att han blir förkyld av ”kalla fötter”. Jag hävdar med en dåres envishet att förkyld blir man av virus och att ett svalare inomhusklimat är bra för hans slemhinnorna. Mest upprörd blir han när han hittar plantor i kylskåpet. Det är tur att han trots allt är en ”särbo” annars vet man aldrig hur det kunnat gå.
kerstin z5-6
Gode tid , jag skrattar på mej laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
passerat alla stadier ni beskriver och är väl närmast att betrakta som obotlig...

Lärt mej en del på vägen :
Förvara ej kylskåpsfrösådder i matliknande förpackningar ...

doften av bränd jord -innebär -om du själv inte nyss steriliserat jord i micron , att nån i familjen lednat på grötdieten, (växter frö rosor är dyra) och i sitt sökande efter mat grillat dina 8 punds fröer från Yttre mongoliet -3min i micron ..

"So many seeds -so little time" blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
onlyirishbiddy
Jag har tänkt hela våren att det är tur jag har en massa frön kvar till nästa år - samt en massa frön till örter som jag inte satte i år - för då behöver jag faktiskt inte köpa några fler frön! laugh.gif

........fast i går levde plötsligt mina fingrar ett helt eget liv på tangentbordet - för Odlas fröer är ju på rea, och en del kan man så ungefär nu eller till hösten (tror jag) - och VIPS hade jag beställt lite fler. wub.gif

Tur att såträsket endå är ett terapeutiskt träsk!
Malin Turinna
Men tänk på det gamla ordspråket: Sår du ett frö får du tusen åter!

Tänk i höst när alla dina gamla och nya favoriter skall till att fröa av sig... Snart har man väl inte ens hjärta att låta ett enda frö förfaras.

Var ska det sluta?

Malin
stina
Vår balkong går INTE att gå ut på - golvet är belamrat med krukor med satta plantor från Odla.

Gästrummet går inte att ha några gäster i - hela rummet belamrat med krukade dahliaknölar och fönster och bord belamrade med frösådder. Dessutom svämmar det över av ostruken tvätt som inte hinns med pga skötsel av växtbabysar.

Usch vad det luktar unket hemma sa min man när vi kom hem för någon dag sedan. Tycker du - jag känner ingenting svarade jag och tittade bort. Lukten han kände är lukten av jord och växter som sipprar ut från gästrummet.....

sleep.gif sleep.gif sleep.gif
kerstin z5-6
Jag har inte länge nåt snyggt uterum .. bara en djungel av plant , backar jordpåsar , slingerväxter
Ska ta ett kort -sen kan ni visa det när de klagas laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pialotta
jag skrattar också igenkännande - och nästan skriker Va, rea på fröer och gör snabbt en koll i min nästan tomma börs.
* går vidare till frösidan ~
pejori
snacka om härligt odlaliv biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
det har sina sidor att förvara i kylskåp, om dom inte är väl märkta smile.gif smile.gif
minn barns fader gjorde köttfärssås på mina tulpan och påskliljelökar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
det var ätbart wub.gif
kerstin z5-6
haha stackars barn ,.. nåja bättre än att äta micrade frön i såjord i alla fall smile.gif
fiffigafrun
tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif Känner sååå igen mig för man blir som besatt alltså! Men kul är det ju och stolt blir man speciellt över perenner man dragit upp själv. Nu har jag ju mitt växthus och del av förrådet att hålla till i så det går ju inte ut över resten av familjen så mkt då. Förrutom att man glömmer bort att barnen är hungriga o vill ha lunch ibland då kanske...
Lady Hamilton
CITAT (pejori @ 14-05-2005, 10:44)
.......minn barns fader gjorde köttfärssås på mina tulpan och påskliljelökar biggrin.gif  :D  :D
det var ätbart wub.gif

VARNING!
Påskliljelökar är MYCKET giftiga att äta, folk har dött när de ätit dem av misstag. Och det är jag övertygad om att ingen av oss vill smile.gif

Däremot får vänninans karl "skylla sig själv" när han i våras smög upp mitt i natten och skulle "smyga sig till" en djupfryst "kladd-kaka" med vispad grädde!!

Han förstörde mycket dyra frön!! Och inte tyckte han det var gott!! laugh.gif
Han till och med ville att hon skulle byta recept!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon