Har i helgen studerat en del av min trädgård och bestämt mig för att göra ett stenparti under en björk. Cirka 1 m från björken sluttar det kraftigt. Som det är nu är det bara jobbigt att försöka klippa det lilla gräs som finns, det är också väldigt ojämt pga rötter. Letade på odla för att få lite tips och ideér. Hittade en artikel som säger att det bör vara sluttande, så att vattnat rinner av och inga träd i närheten. Finns det inga växter som trivs i skugga och som dessutom är torktåliga, jag gissar att det är därför det inte ska vara några träd i närheten. Ska också säga att jag fått över en massa stenar sedan i höstas när vi grävde upp en annan del av tomten och jag behöver göra av dem någonstans. Jag är väldigt novis på trädgårdsarbete, men någon av er därute kanske kan dela med sig av sin erfarenhet.
Hälsningar från en som ska till trädgårdsmässan på söndag. (Den första jag besöker)
Ingrid på Västkusten
24-03-2003, 14:11
Hmmm - jag misstänker att det inte är köksväxter Du vill odla ;-)
Trixet är att björken stjäl allt vatten och all näring i backen så Ditt enda sätt att komma runt detta är en upphöjd rabatt - kanter av torvblock/sten - pallkragar - vad Du vill bara det är upphöjt.
Det finns ett antal växter som trivs i stenparti i skugga - men jag hade funderat på ett torvparti istället - upphöjt, som håller fukten bättre åsså ett antal fina surjordsväxter, rhododendron tex.....eller bara rama in rabatten med säg två torvblock högt åsså vanlig jord i mitten - ett hostaparti hade ju itne varit dumt helelr. Finns massor med kul och skoj.
Kolla på Skuggväxter i artikelarkivet här på Odla.
Det förutsatt att Du skall behålla björken d v s. Björkar är inge kul på små villatomer, inte så värst på mellan helelr då rötterna och skuggan gör att man inte får så mkt över.
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
25-03-2003, 13:33
OK då modifierar jag frågan från en annan utgångspunkt men som kanske cina kan ha nytta av också:
Är det samma förutsättningar om jag vill göra samma sak runt våra gamla ekar som växer i en slänt med gräsmatta under?
Det där med Hostaparti verkar lockande - berätta mer hur en sådan komposition skulle se ut med tips på passande sorter ihop - antal och så vidare - skulle man para ihop det med några andra växter också?
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 14:10
Haha - :-D
Ekar är det itne alls lika pyrt med i vatten ch näringshänseende som björkar men en stor ek drar ju sina litrar näring och vatten den med ;-) även här skullejag nog heller gå vägen via upphöjda bäddar igen .
Och här kan Du leka med Hosta så det står hääärliga till :-)
Det finns urfina gröna och blåa hostor, variegerade, gula vitkantiga etc etc.
Favoriter här - Night Before Christmas, Spilled Milk, Striptease, June ( åsså June åsså June), Halcyon är en fin blåaktig en......Francis Williams blirganska stor men är grön med olivgrönabeiga kanter. Det finns smalbladiga hostor - japanska hostor - konstiga hostor krulliga hostor.
Nästan vit är Fire & Ice.....bara en ltien grön kant. Gigantiskt stor uppemot en meter hög blir Abequiba Drinking gourd.....äsch - det finns massor :-))
Åk till Bohus Perenenr kika i växthuset när det blir mera vår och låt Dig frestas till max.
Själv parar jag ihop mina hostor med Pulmonaria - olika silverfärgade, några variegerade Brunenra - men jag har brokiga färg och bladsjukan till max.
Hewuchera gilla rjag med.
Värstingsiten för dreggel:
http://www.terranovanurseries.com/pages/al...llplants.html#Hhttp://www.terranovanurseries.com/Höhöhö - tur att en del finns att köpa i Sveige,
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
25-03-2003, 14:14
Hallon!
"Mr Big" - var en mastig sak såg jag ;-) Man kan ju egentligen lika gärna plantera rabarber...
Upphöjd bädd hur gör man? Funkar det att lägga ut tidningar direkt på gräsmattan, "kanta" med torvblock, fylla utrymmet med vanlig säckjord och sedan ladda med nyinköpta Hostor? Räcker det med en höjd på bädden som motsvarar ett torvblock?
Hej igen.
Upphöjda rabatter? Torvblock? Kommer inte torvblocken att synas och är inte det väldigt fult. Har lite svårt att föreställa mig hur det kan bli Säger som Trädgårdmannen hur gör man? Hur mycket (djup) jord behöver en rabatt? Kan jag inte bara lägga på ny jord ovanpå?
Cina
Trädgårdsmannen
25-03-2003, 14:49
Tja, jag har lite hum om varför cina, man anlägger upphöjd rabatt med fördelen att man når en högre jordtemperatur eftersom det är en mindre volym jord som skall bli varm på våren - sedan kommer torvblocken att täckas med tiden genom att man väljer växter som växer "över kanten", dom verkar vara lätta att forma med exempelvis en fogsvans (handsåg) och den upphöjda rabatten håller fukten bättre åt de växter man sätter i den och som man inte vill skall tas upp av trädet i närheten. Min tanke med tidningarna var att man skulle få en form av naturlig broms mot gräsmattan tills den kapitulerar av brist på ljus men som samtidigt förmultnar med tiden pga fuktkvoten i jordtäcket.
Hoppas någon som är bättre bevandrad i detta ämne hjälper mig och cina med lite god vägledning!!
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 14:52
Hej Cina,
Torvblocken syns i allra högsta grad och blir vackert ankomna och mossbevuxna - krypande lavar och mossor - åsså fina ' skuggväxter' på 'toppen'.
Snyggt eller fult - det är en smaksak. Torvblocksbyggning och upphöjning är en mycket snabb och smart lösning - tidningar elelr markväv i botten, man kan såga torvblocken med husets äldsta fogsvans och göra kurviga rabatter - böljande rabatte r- höjdskillnader - sjunkna skepp etc etc ....
I Köksträdgådne gör vi en variant - pallkragar tex.- här kanske torvblock passar in bättr ei miljöm. Kanske Du vill varca med sten eller har sten redan - bara fantasin sätter gränser.
Man kan göra en 'platt kulle' som successivt blir högre och högre, man kan göra en vall ..... mmm -- jaaaa mmm
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
25-03-2003, 15:01
Du é härlig Ingrid - ingen brist på idéer och motivation va?
Hannele
25-03-2003, 15:22
"Torvblocken syns i allra högsta grad"
Torvblocken syns inte under hängande perennner och under olikfärgade mossflox. Gôrläckert!
Oj vad jag blir inspirerad att sätta full fart. Stora stenar har jag i mänger sedan vi grävde ut en del av trädgården i höstas. Där ska det i vår bli ett trädäck. Får nog ge mig iväg till en plantskola, för jag förmodar att det är där man köper torvblock, och titta, eller kanske man kan se sådana på Trädgårdsmässan i helgen. Vilken jättebra idé att lägga tidningar eller något annat underst. Vad skönt det är att kunna fråga, det känns som väldigt simpla, enkla frågor, och få så mycket postitiva förslag tillbaka.
Novisen på trädgård Cina
Louise i Göteborg
25-03-2003, 15:35
Kolla priser på torvblock noga.....Det går åt många om man skall nyanlägga en hel rabatt
Ring runt, visst finns dom på plantskolor, men ofta dyra. Bygg- och anläggningsfirmor, foderförsäljare osv
Hannele
25-03-2003, 21:43

Ungefär så här många torvblock, jord i mitten.
Trädgårdsmannen
26-03-2003, 09:43
Finns det någon som har en bild på en uppväxt rabatt byggd med torvblock som man kan ha som "övertygare" när man skall locka med frun på detta projektet. När jag säger torvblock associerar hon med lecablock som syns...det blir inte något strålande JA precis...
Ingrid på Västkusten
26-03-2003, 10:41
Förstår din fru. Jag är också väldigt tveksam till hur det blir, trots alla bra idéer. Kanske kan man lägga stenar framför så att torvblocken inte syns så mycket. En fundering till, måste de vara så stora? På djupet menar jag eller kan man kanske dela dem längs med mitten. I så fall borde ju växterna ta över snabbare. Ruttnar/förmultnar blocken eller blir de kvar.
Fortfarande fundersam.
Ingrid på Västkusten
26-03-2003, 10:52
Du kan såga till dem hur Du vill etc - blocker bryts ner och täcks med vackra växter eller DU täcker dem med det.....
Hälsdar Ingrid som skall leta fler fina bilder!
Trädgårdsmannen
26-03-2003, 11:49
Ingrid - du kanske rent av har några bilder från dina egna rabatter med Hosta (för det finns väl förmodligen inget projekt du inte testat själv...

)
Hannele
26-03-2003, 12:04

Gillar man inte torvblock, kan man bygga med spräng
stenar.
Ingrid på Västkusten
26-03-2003, 12:52
Jomen - hostabilder finnes hemma - där jag itne är nuuu tyvärr, fast mina hostapartier är inte såååå gamla alls...
Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
26-03-2003, 17:53
CITAT (cina @ 26-03-2003, 10:51)
En fundering till, måste de vara så stora? På djupet menar jag eller kan man kanske dela dem längs med mitten. I så fall borde ju växterna ta över snabbare. Ruttnar/förmultnar blocken eller blir de kvar.
Skulle avråda från att klyva dem.
Självklart kan man såga till dom och forma dom hursomhelst. Men att klyva dom generelt för att spara plats eller block tror jag inte är nån' bra idé.
Jag tror dom tappar i stabilitet (välter) och hållfasthet (går sönder). Visst förmultnar de så småningom och då har förhoppningsvis växternas rötter bundit jorden. Denna process måste få ta sin tid - ett skäl till till att inte klyva blocken.
Till er som tror att det blir fult (och era fruar):
I Götet finns trovblockspartier både i trägårdsföreningen och i botaniska trägården. Det vore konstigt om det inte fanns i andra parker etc också. Gå ut och titta
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2003, 19:54
Jag skulle också avråda från att klyva dom. Vi gjorde det när vi bygde en upphöjd rabatt och nu försvinner blocken mer och mer. Och så hjälper ju också mina kära möss till i trädgården. Dom har nu gjort ost av allt, bara hål äverallt.
Elisabeth
CITAT (cina @ 26-03-2003, 10:51)
Kanske kan man lägga stenar framför så att torvblocken inte syns så mycket. En fundering till, måste de vara så stora? På djupet menar jag eller kan man kanske dela dem längs med mitten. I så fall borde ju växterna ta över snabbare. Ruttnar/förmultnar blocken eller blir de kvar.
Fortfarande fundersam.
Du har ju stenar som du vill använda. I din situation skulle jag använda stenarna och fylla mellanrummen med tillsågade torvblock. Men frestas inte att göra kanten så smal att den blir ostadig. Hur snabbt växterna tar över beror mer på vilka växter du väljer än på kantens bredd. Spara några fina stenar till dekoration uppe i rabatten också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.