|
Hej!
Är det någon som har tips på vart man kan få tag på sticklingar (blad) av bladkaktusar? Har kikat lite på tradera. Men tyvärr brukar ju priserna kunna bli hutlösa. Tacksam för alla tips.
Mvh Jessica
vilka bladkaktusar hade du tänkt dej? jul och påskkaktusar eller kaktusar med långa blad?
Här kan du beställa sticklingar av Epiphyllum: http://www.cactus-svante.nu/
pejori: Det är mer Epiphyllum och liknande jag tänkt mig. Dom andra har jag ett gäng av. =) fast iofs. även lite sällsyntare sådana är intressanta.
Rossi: tack så jättemycket. kanonbra sida!
Här finns det också att köpa botanova/Åsa
åhå. jag trodde botanova "bara" hade hoyor. det var en trevlig överraskning. tack!
maimiti
14-05-2005, 18:10
Hmmm, jag har sett flera bladkaktusar på Tradera som inte varit/blivit dyra... runt 30-60 kr. Tycker inte jag är så dyrt iaf. Många av de som blir mycket dyra (verkligen dyra) är gulblommande bladkaktusar och vad jag har förstått är de i stort sett omöjliga att komma över i vanliga fall... och sådana sorter kan man ju hålla sig undan när man är nybörjare eller inte känner behovet att ha de mest exotiska sorter som finns.
Jag har den här gulblommande bladkaktusen (Oakleigh Dominator) men den var inte speciellt dyr.
Pia mitt i Skåne
14-05-2005, 19:51
Oh, det var just DEN jag menade i en annan tråd. Ja du Rossi. Om du skulle råka välta den och det händelsevis skulle trilla av ett blad, DÅ vet du vart du skall skicka det...
maimiti
14-05-2005, 20:16
Oj du Rossi, den var tjusig :))
Jag kan inte mycket om bladkaktusar, ungefär noll faktiskt, men det var en jag pratade med som sa att de gula är väldigt sällsynta och därmed också tämligan dyra... men vad vet jag. På Tradera har de inbringat säljaren en bra slant iaf. Har sett flera gulblommande som slutat på runt 300:- för ett blad.
Själv har jag bara en och den har jag aldrig lyckats få att blomma. Jag begriper faktiskt inte hur jag ska göra. Vad jag fått veta är det en rosa variant med dubbla blommor och det låter ju tjusigt :))
Man kanske kunde tjäna en slant då?
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 14-05-2005, 20:51) Oh, det var just DEN jag menade i en annan tråd. Ja du Rossi. Om du skulle råka välta den och det händelsevis skulle trilla av ett blad, DÅ vet du vart du skall skicka det...  Hur är det med bladkaktusar? Kan man inte ta ett blad och dela det i olika bitar? I så fall skulle vi säkert kunna fixa så att du får ett skott. Snittytan ska väl torka innan man planterar så det är nog inga problem att skicka med posten.
Det blir många inlägg här nu.... Om man tittar på http://www.cactus-svante.nu/så säljer de ju skott av gulblommande Epiphyllum. Jag blir själv sugen på att köpa fler men de blir ju så otympligt stora.
maimiti
14-05-2005, 21:17
CITAT (Rossi @ 14-05-2005, 21:52) Man kanske kunde tjäna en slant då?  Jodå, är den stor så kan du nog få ihop en hel del.
CITAT (maimiti @ 14-05-2005, 21:16) Oj du Rossi, den var tjusig  ) Jag kan inte mycket om bladkaktusar, ungefär noll faktiskt, men det var en jag pratade med som sa att de gula är väldigt sällsynta och därmed också tämligan dyra... men vad vet jag. På Tradera har de inbringat säljaren en bra slant iaf. Har sett flera gulblommande som slutat på runt 300:- för ett blad. Själv har jag bara en och den har jag aldrig lyckats få att blomma. Jag begriper faktiskt inte hur jag ska göra. Vad jag fått veta är det en rosa variant med dubbla blommor och det låter ju tjusigt  ) Ge bladkaktusen en väl tilltagen kruka och näring mellan slutet av februari-oktober. Jag krukar mina i vanlig blomjord. Ställ ut den tidigt på våren i skugga/halv skugga, naturligtvis inte så att de fryser, men kylan gynnar knoppsättning. Ofta får du ett blomflor under sommaren. Annars låter du den stå ute så länge som möjligt under hösten, så brukar de blomma när de kommer in. Mvh Fenja
Pia mitt i Skåne
15-05-2005, 08:55
CITAT (Rossi @ 14-05-2005, 21:54) CITAT (Pia mitt i Skåne @ 14-05-2005, 20:51) Oh, det var just DEN jag menade i en annan tråd. Ja du Rossi. Om du skulle råka välta den och det händelsevis skulle trilla av ett blad, DÅ vet du vart du skall skicka det...  Hur är det med bladkaktusar? Kan man inte ta ett blad och dela det i olika bitar? I så fall skulle vi säkert kunna fixa så att du får ett skott. Snittytan ska väl torka innan man planterar så det är nog inga problem att skicka med posten. Det går bra att ta ett blad och rätt och slätt sätta det som det är. Så gjorde jag när jag fick en röd epis (den har 5-6 knoppar nu för första gången). Skulle tro att det är en likadan som du har i ditt epis- album, Rossi. Jag skulle bli himla glad över en sådan. Har du drottningkaktus (Nattens prinsessa kallas den av en del)? Epiphyllum oxypetalum tror jag den heter. Om inte så kan vi kanske byta.
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 15-05-2005, 09:55) Jag skulle bli himla glad över en sådan. Har du drottningkaktus (Nattens prinsessa kallas den av en del)? Epiphyllum oxypetalum tror jag den heter. Om inte så kan vi kanske byta. Min gulblommande köpte jag för kanske två år sedan och den har växt på rätt bra. De flesta blad är 30/40 cm långa och det blir för mycket att knipsa av ett sådant stort blad. Då skulle plantan bli oproportionerlig. Men det finns ett blad som är kanske 10 cm som jag skulle kunna ta. Skulle du vara intresserad av att få det i gengäld mot ett blad av din Drottningkaktus? Om du är intresserad av ett sådant byte så maila/PM:a mig din adress så fixar vi det.
maimiti
16-05-2005, 09:53
CITAT (Fenja @ 15-05-2005, 01:36) Ge bladkaktusen en väl tilltagen kruka och näring mellan slutet av februari-oktober. Jag krukar mina i vanlig blomjord. Ställ ut den tidigt på våren i skugga/halv skugga, naturligtvis inte så att de fryser, men kylan gynnar knoppsättning. Ofta får du ett blomflor under sommaren. Annars låter du den stå ute så länge som möjligt under hösten, så brukar de blomma när de kommer in. Mvh Fenja Saken är den att det är så jag gör. Krukan är iofs inte så väl tilltagen så jag får kanske ta och plantera om den, men jag har den i vanlig krukväxtjord (eller kaktusjord kanske det är?) och jag ställer ut den så fort frostrisken är över och på balkongen får den stå i halvskugga hela sommaren och in på hösten. Jag tar inte in den förrän det börjar bli risk för frost igen... Och inte en knopp har det kommit på den!!! Har sett andra som har sina bladkaktusar på balkongen från vår till höst och under sommaren blommar de överdådigt, men inte min. Jag tror inte den gillar mig
CITAT (maimiti @ 16-05-2005, 10:53) Saken är den att det är så jag gör. Krukan är iofs inte så väl tilltagen så jag får kanske ta och plantera om den, men jag har den i vanlig krukväxtjord (eller kaktusjord kanske det är?) och jag ställer ut den så fort frostrisken är över och på balkongen får den stå i halvskugga hela sommaren och in på hösten. Jag tar inte in den förrän det börjar bli risk för frost igen... Och inte en knopp har det kommit på den!!! Har sett andra som har sina bladkaktusar på balkongen från vår till höst och under sommaren blommar de överdådigt, men inte min. Jag tror inte den gillar mig  Vilken filur... en sorter behöver ha några år på nacken innan de blommar om det kanske kan vara en sådan? Annars har jag en stor blomvillig röd sak, du kan se den i mitt kaktusalbum som du kan få blad av? Mvh Fenja
maimiti
16-05-2005, 14:32
CITAT (Fenja @ 16-05-2005, 12:34) Vilken filur... en sorter behöver ha några år på nacken innan de blommar om det kanske kan vara en sådan? Hur många år då? Jag fick den för en tre år sedan av min syster som undrade om jag kunde få liv i den. Hon hade misskött den så till den milda grad att den var mer död än levande. Hon hade också haft den i ett par år iaf. Själv hade hon fått den av en äldre dam och hur länge hon haft den har jag ingen aning om... den kanske är för gammal? Ska jag förnya den?
Nej, förnya tror jag inte att du behöver göra. Min äldsta, den stora röda jag pratade om tidigare, började som ett enda blad i ett kuvert från Haparanda 1991 och den både växer, blommar och frodas ännu. Jag vet att vissa av dem behöver en 5-6 år på nacken innan de blommar och var din illa skött från början så kanske den behöver lite mer tid. Mvh Fenja
maimiti
16-05-2005, 14:56
CITAT (Fenja @ 16-05-2005, 15:37) Jag vet att vissa av dem behöver en 5-6 år på nacken innan de blommar och var din illa skött från början så kanske den behöver lite mer tid. Jaha, det är väl bara att utrusta sig med ännu mer tålamod då. Jag väntade iofs 10 år på att min Hoya macgillivrayii skulle blomma, men jag hoppas att den här inte tänker ta lika lång tid på sig.
Måste bara dela med mig av en bild på min röda Epiphyllum som blommar nu.
oj va fin. Jag kan ju svara på min egen fråga om nån annan vill veta också. Jag beställde hoyor från paul shirley i holland http://www.paulshirleysucculents.nl/ Han har mycket annat också bla epis. Så jag passade på att beställa ett paket med 10 stycken. 9 euro. inte alls farligt. Och det var jättefina stora exemplar. både hoyor och kaktusar. Lyckan var total idag. som julafton fast i maj. iofs snöar det idag också. så det kanske är ett tecken. / Jessica
Jag har fått tre stycken blad från en på skolan, från tre olika plantor, en röd enkelblommig en rosa tätblommig och en röd tätblommig. Hon sa att det bara var att ställa i vatten för att de ska rota sig. Men de är väldigt långa och gängliga, drygt 30cm. Kan man klippa av dem och sätta bitarna i vatten för att rota dem eller måste bladen vara hela om det ska funka? Är det nån som har provat?
Jag är inte helt säker men jag tror faktiskt att man kan klippa bladet i bitar.
Jag har en Epiphyllum-bok där hemma. Jag ska kolla vad där står.
CITAT (iscah @ 16-05-2005, 21:21) oj va fin. Jag kan ju svara på min egen fråga om nån annan vill veta också. Jag beställde hoyor från paul shirley i holland http://www.paulshirleysucculents.nl/ Han har mycket annat också bla epis. Så jag passade på att beställa ett paket med 10 stycken. 9 euro. inte alls farligt. Och det var jättefina stora exemplar. både hoyor och kaktusar. Lyckan var total idag. som julafton fast i maj. iofs snöar det idag också. så det kanske är ett tecken. / Jessica Det låter ju bra. Jag var inne och tittade på sidan som du länkade till men jag hittade inga Epiphyllum. Vilken sida hittade du dem på?
Pia mitt i Skåne
17-05-2005, 06:55
Rossi! Om du går in på "shop" och vidare på "various" så finns det ett "surprise package" längst ner på sidan med episar.
Tack! Jag hittade det precis nu också.
Jag ser att de skickar faktura. Det hade ju varit enklare om man hade kunnat betala med kort.
Jag håller mig nog till Svantes kaktusar som jag har länkat till här i tråden. Där har jag beställt förut och man vet precis vad man får. Färg etc.
Men visst kan det vara kul med överraskningspaket också!
Ingrid på Västkusten
17-05-2005, 07:32
CITAT (iscah @ 16-05-2005, 21:21) oj va fin. Jag kan ju svara på min egen fråga om nån annan vill veta också. Jag beställde hoyor från paul shirley i holland http://www.paulshirleysucculents.nl/ Han har mycket annat också bla epis. Så jag passade på att beställa ett paket med 10 stycken. 9 euro. inte alls farligt. Och det var jättefina stora exemplar. både hoyor och kaktusar. Lyckan var total idag. som julafton fast i maj. iofs snöar det idag också. så det kanske är ett tecken. / Jessica Se upp med Paul Shirley - det är mkt felnamnat :-(( i hoya-väg och även annat!!
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-05-2005, 08:32) CITAT (iscah @ 16-05-2005, 21:21) oj va fin. :wub: Jag kan ju svara på min egen fråga om nån annan vill veta också. Jag beställde hoyor från paul shirley i holland http://www.paulshirleysucculents.nl/ Han har mycket annat också bla epis. Så jag passade på att beställa ett paket med 10 stycken. 9 euro. inte alls farligt. Och det var jättefina stora exemplar. både hoyor och kaktusar. Lyckan var total idag. som julafton fast i maj. iofs snöar det idag också. så det kanske är ett tecken. :blink: / Jessica Se upp med Paul Shirley - det är mkt felnamnat :-(( i hoya-väg och även annat!! OK! Tack för varningen. Tur då att Jessica köpte överraskningspaketet för Epiphyllum. Där kan man inte skylla någon för felmärkning i alla fall!
Ingrid på Västkusten
17-05-2005, 07:34
Annars kan jag rekommendera min goe vän; http://www.succulenta-kwekerij.nl/Inga hoyor men en hel del Episar och otrrrroligt mkt Haworthia! Ja kaktusar med förstås ;-) PS Det är inge fel på plantstorleken på P Shirley just bara att han sällan verkar 'rätta' upp namnen på sina plantor -många är felnamnade.
man kan betala med kort hos paul shirley. via paypal. det funkade jättebra för min del. haha. ja, då får man väl undersöka vad man egentligen fått för hoyor då. och ja, episarna var en överraskning. men minst lika fina ändå. är ganska säker på att man kan maila honom om man söker någon särskilld epi också. vad jag vet så kan man då klippa bladet i bitar. eftersom många man köper är varken "topp eller nederdel" av ett blad med på. och dom rotar sig fint. rota episar i vatten vette tusan däremot. bättre att låta snittytan torka och sen ner i en kruka med jord. har aldrig misslyckats för mig. ho. mycket att skriva nu. är det något jag missat så återkommer jag till det efter min lunchkebab! / Jessica
Hittade detta på nätet. Här står både om allmän skötsel + rotning:
"Skötsel och förökning av Epiphyllum Att sköta Epiphyllum i bostäder eller växthus innebär knappast några nämnvärda svårigheter. Sedan stäppväxten Cereus speciosus korsats med dem, har dessa epifytiska växter blivit lättodlade krukväxter. De från C. speciosus och E. ackermannii härstammande hybriderna tål t.o.m. hettan i ett fönster på sydsidan, men man bör helst ge alla Epiphyllum plats i ett fönster mot öster eller väster med ett visst skydd mot direkt brännande sol. Epiphyllum ska ha näringsrik jord och under vegetationstidens kulmen under sensommaren ger man ett extra tillskott med näring. Det går utmärkt med vanlig blomjord, gärna med extra tillsats av fin sand, men den bör vara fri från kalk vilket i längden är skadligt för växten. Redan i februari börjar nytillväxten, och vid de förtjockade areolerna blir de första blomknopparna synlig. Nu bör plantan stå så ljust som möjligt och vattnas med avkalkat vatten. Blomningen har sin kulmen från april till juni, men en del nyare sorter blommar även vid andra tider. Medan blommorna knoppas och slår ut behöver växterna naturenligt större givor av vatten och försiktig gödsling är att rekommendera. Man bör undvika att flytta och vrida på plantorna i knoppstadiet, även om det inte alltid beror på plötslig ändring att knoppar faller av. Ofta kommer det av näringsbrist eller rotsjukdomar. Det är helt enkelt en skyddsåtgärd nämligen att plantan endast behåller så många knoppar den kan utveckla till blomning och därigenom har kraft över till frösättning och fruktbildning vilket kräver mycket energi av plantan. I juli, efter blomningen , låter man växterna få några veckors vila och återhämtning, gärna på en skyddad plats ute i det fria. Nu är det även tid att plantera om dem i nu frisk jord. Därefter följer den intensivaste tillväxtperioden med rikliga vattengivor och täta duschningar fram till mitten av oktober. Om plantorna befinner sig ute i det fria, så är morgondagg och ibland en ordentlig regnskur välgörande. Kom ihåg att ta in plantorna innan frosten kommer. Från och med november börjar vintervilan och det är då de kommande årets blomning anläggs i en temperatur bäst kring 6 - 10 grader. Givetvis minskas vattengivorna till ett minimun och under vilan kan jorden vara nästan torr. Förökning sker i huvudsak genom sticklingar vilket ger sortäkta plantor. Sticklingens blommor får alltid samma färg som moderplantans, och det samma gäller övriga egenskaper. Tidigt i augusti eller på våren skär man av väl utvuxna fjolårsskott, ej alltför korta grenstycken tillsticklingar. Snittet ska helst inte göras på ett runt och smalt ställe eftersom en bred basyta påskyndar och förbättrar rotbildningen. Sticklingens nedre ända spetsas till med ett snitt på var sida om den vedartade mittnerven, och under två mittemot varandra befintliga areoler. Vid planteringen ska nämligen dessa komma precis i jordytan eller strax därunder, vilket gynnar skott och rotbildningen. Men först måste sticklingarna torka ordentligt och ställs därför upprätt i små krukor eller andra kärl under 3-4 veckor, eventuellt längre. Redan efter ett par veckor, särskilt i fuktig växthusluft, tittar de första små rottrådarna fram ur mittnervens snittyta. De väl torkade sticklingarna sättes grunt i en blandning av torv och sand. Som kärl användes små krukor. Toppskott från huvudstammen tenderar att växa starkt på längden. Men då man önskar vackra buskiga plantor, måste de ibland toppas för att tvinga fram sidoskott från de nedre areolerna. I ej alltför torr luft bildar Epiphyllum lätt luftrötter i toppen av stammarna. Om man då böjer ned dessa och sticker ned dem i jorden, bildas lätt nya avläggare som utvecklas till nya självständiga plantor sedan de skiljes från moderplantan. Med denna förökningsmetod behåller plantan sina utvuxna, fleråriga och därför blomningsmogna sidoskott, som den annars måste släppa ifrån sig. "
det är väl som man brukar säga med hoyor "det finns lika många sätt att sköta dom som det finns hoyor på min önskelista" jag försökte rota mina första epis i vattenglas. men fick aldrig några rötter på dom, gav upp, och planterade dom direkt i kruka. nu blir det beställning från svante. fast jag entligen vuxit ur lägenheten för länge sedan... / J
Sulawesii
17-05-2005, 20:53
Oh.... jag blev sugen på att köpa alla paketen från Paul..... hjälp.... jag har inte ens plats för mina växter som jag har.... Ska försöka stå emot....
GoSatta
19-05-2005, 08:29
jag kunde inte hålla mig längre iaf. Kollat på sidan i tre dagar men nu gav jag upp, har ju inte heller någon plats kvar men får väl flytta runt lite å ställe en del på jobbet  Köpte alla tre "suprise packs" och min första hoya.
Pia mitt i Skåne
19-05-2005, 12:32
Aj,aj,aj... Man skall aldrig köpa sin första hoya. Det räcker med en sedan är man fast. Man försöker bara lura sig själv när man säger "jag kan sluta när jag vill..." Välkommen till träsket
GoSatta
19-05-2005, 12:35
usch då! det där lät verkligen inte bra
Ingrid på Västkusten
19-05-2005, 15:59
Jag är där med fast jag har bara tolv .-))))
Sulawesii
19-05-2005, 19:33
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 19-05-2005, 13:32) Aj,aj,aj... Man skall aldrig köpa sin första hoya. Det räcker med en sedan är man fast. Man försöker bara lura sig själv när man säger "jag kan sluta när jag vill..." Välkommen till träsket  För mig har faktiskt hoyanojan vänt. Det var inte min grej, upptäckte jag efter nåt år av samlande. Nu har jag bara kvar de som jag gillar riktigt ordentligt (vilket mestadels är de som inte klänger).
maimiti
22-05-2005, 15:12
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 19-05-2005, 13:32) Aj,aj,aj... Man skall aldrig köpa sin första hoya. Det räcker med en sedan är man fast. Man försöker bara lura sig själv när man säger "jag kan sluta när jag vill..." Välkommen till träsket  :lol: Jo, tjena. Jag vet inte hur många gånger jag tänkt att jag ska skära ner ellet åtminstone inte samla på mig så mycket... men så sitter man här med extra fönsterbrädor insatta för att få plats med allt.
morellen
26-05-2005, 09:49
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 19-05-2005, 13:32) Aj,aj,aj... Man skall aldrig köpa sin första hoya. Det räcker med en sedan är man fast. Man försöker bara lura sig själv när man säger "jag kan sluta när jag vill..." Välkommen till träsket  jag hade en gammal hoya som troligen är någon variant av canossa och ett år senare har jag plötsligt 26 olika även om de flesta är pyttesticklingar... undra hur det här gick till? Hade en bladkaktus som förde enb tynande tillvaro men nu har antalet fördubblats och sambon säger att jag har besöksförbud i blomaffärerna numer... (men han sa inget om att köpa sticklingar via nätet
CITAT (morellen @ 26-05-2005, 10:49) sambon säger att jag har besöksförbud i blomaffärerna numer... (men han sa inget om att köpa sticklingar via nätet  Ha, ha! Ja, det gäller att tolka allting till sin fördel! Det är nästan en riktig mani att samla på sig. Just nu är jag inne i en Hoya-period och har också beställt ett 15-tal sticklingar här och där ifrån. Sen rätt vad det är så tröttnar jag och så är det bladkaktusar som gäller. När det gäller trädgården så är det pioner som är inne hos mig. Vi har ungefär 20 stycken ..... (Men vi har en stor trädgård så där är plats till MÅNGA fler  )
GoSatta
26-05-2005, 11:16
någon som har beställt av Paul Shirley förut? ungefär en vecka sen jag beställde nu men har inte hört någonting. Man blir ju lite otålig
jag beställde i år och fick vänta ett par veckor iaf. så du får nog lugna dig lite till. det är väl värt väntan!
GoSatta
26-06-2005, 19:21
imorgon kommer dom, typiskt nog skickade han självfallet innan midsommar helgen så dom får ligga några dagar extra, men för kaktusarna och stapelias lär det ju inte vara några problem men hur går det med hojan? Ja sak samma lär veta imorgon hoppas allt överlever bara, har sett ifram emot det här länge nu
dom flesta hoyor går det jättebra med. det är bara dom aldra tunnbladigaste sorterna som ev tycker illa om att bli skickade. lycka till med dina nya vänner
GoSatta
27-06-2005, 09:42
ja i princip allt såg ut att ha klarat sig helt okey! nu ere bara å vänta å se om altl rotar sig sen blir det riktigt stora problem med var allt ska få plats, vart ju rätt mycket
morellen
27-06-2005, 21:41
CITAT (GoSatta @ 27-06-2005, 10:42) ja i princip allt såg ut att ha klarat sig helt okey! nu ere bara å vänta å se om altl rotar sig sen blir det riktigt stora problem med var allt ska få plats, vart ju rätt mycket  Tja... enlligt min egenhändiga forskning verkar odsen för att rotningen skall lyckas höga när man inte har plats för mer växter.. Är bra sugen på att beställa ett sånt paket själv men skall försöka hålla mig (lite till iaf)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|