Jag har en över 16 meter lång vanilj orkide, vanilla planifolia, ( jag mätte den då jag rullade ut den för den årliga rengöringen) . Den är åtta år gammal, växer slingrande runt en takkrona i söderläge. Är det någon som fått en sådan att blomma i lägenhet?
Magnus.
Pia mitt i Skåne
11-05-2005, 09:20
Jag har precis nyss fått en liten vaniljranka. Nu är jag ju inte så hemma i vare sig vanilj eller andra orkidéer. Hur sköter du den? Den vill ha värme, ljus och fukta eller? Vad har du för jord tilld en? Duschar du den? Många frågor, men jag vill ju inte ta död på den stackaren.
Pia
Sulawesii
11-05-2005, 10:31
Oh vad läckert! Du har ingen bild så vi kan få se på plantan?
Och Välkommen hit!
jag har fått en orotad stickling med tre bladpar, vilken jord ska jag rota den i?
wolkenkrabber
11-05-2005, 16:29
värst vad aklka verkar ha vnailj rankor

de e ju typ omöjlig att få tag på
Sulawesii
11-05-2005, 16:38

Tänkte detsamma!
kristerh
11-05-2005, 17:49
CITAT (wolkenkrabber @ 11-05-2005, 17:29)

Då rekommenderar jag ett besök på orkidéhuset i stockholm, där finns det äkta vaniljplantor. (det är väl någon slags orkide har jag för mig)
krister
wolkenkrabber
11-05-2005, 18:26
CITAT (kristerh @ 11-05-2005, 18:49)
CITAT (wolkenkrabber @ 11-05-2005, 17:29)

Då rekommenderar jag ett besök på orkidéhuset i stockholm, där finns det äkta vaniljplantor. (det är väl någon slags orkide har jag för mig)
krister
jag har letat efter det där jävla orkide huset irrat runt gata efter gata, jag hittad en blomsterafär och det var itne vad jag skulle kalla ett orkidée hus!
här är länken till
orchidehusetså trycker man på "här finns vi" så kommer det upp en karta.
mvh zazu
GoSatta
11-05-2005, 18:39
blomsteraffären innan på tegnergatan har ju haft sin smarta skylt "orkideer 50%" länge länge nu och den lurar säkert en hel del att tro att dom är framme.
wolkenkrabber
11-05-2005, 19:43
jag måste ha kollat fel på kartan på deras hemsida, sisst kom jag till en sketen liten snittbloster affär med få orkidéer, bättre lycka nästa gång antar jag
GoSatta
11-05-2005, 20:35
låter precis som den som ligger innan, OM det nu är det ligger orchidehuset en bit upp på samma gata. Men hittar man bara tegnergatan så bör man hitta orchidehuset efter som gatan inte är slång.
ninnisky
11-05-2005, 21:42
Här är en vanilj till! Jag köpte min när Blomsterlandet i Göteborg hade
orkideeutställning i februari. Sedan dess har den vuxit nästan 15 cm och det är dags att plantera om den.
Stenåsa i Varberg har många "vaniljplantor" men det ligger ju en bit bort från Stockholm
Sulawesii
12-05-2005, 10:49
Vad har ni fått ge för era plantor?
Pia mitt i Skåne
12-05-2005, 11:46
Jag har bytt till mig min mot en hoyastickling...
m-l södra halland
12-05-2005, 13:03
jag skulle möjligen kunna övertalas att byta bort en bit.
den sista jag gav bort för ca 1 år sen har växt jättebra- jag besöker den då och då!
En liten stickling kostade nog 250 kr när orkidéerna var på utställning och försäljning i vår stad.
Jag har läst att den ska bli ca 8 meter lång och vill ha jättemycket sol för att blomma, tyvärr hittar jag inte tillbaka till den sidan nu!
mvh m-l
ninnisky
12-05-2005, 13:48
CITAT (m-l södra halland @ 12-05-2005, 14:03)
En liten stickling kostade nog 250 kr när orkidéerna var på utställning och försäljning i vår stad.
Jag har läst att den ska bli ca 8 meter lång och vill ha jättemycket sol för att blomma, tyvärr hittar jag inte tillbaka till den sidan nu!
mvh m-l
Inte helt fel.... jag betalade 195:- för en liten stickling från Stenåsa i Varberg.
CITAT (m-l södra halland @ 12-05-2005, 14:03)
jag skulle möjligen kunna övertalas att byta bort en bit.
den sista jag gav bort för ca 1 år sen har växt jättebra- jag besöker den då och då!
mvh m-l
Hej!
Jag är ny här undrar om jag kan få byta till mig en bit av din vanilj orkide
jag har bara hoyor att byta med om det kan vara av intresse
mvh guten.
smajlizz
13-05-2005, 11:37
Wow vanilj orkidé i lägenhet! Och 16 meter!!!

Ja jag vet inte mycket om såna men har du lyckats så bra redan så blommar den nog när som helst!
maimiti
14-05-2005, 21:15
Har du någon bild på detta monster?
Vitmossa tror jag är det lämpligaste substratet att rota orkideer i... har också sett vaniljorkideer på Tradera och de har kostat runt 70 kronor. Vet inte om det anses vara dyrt. Har sett ovanligare orkideer på Blomsterlandet ibland, dock ingen vanilj.
Stenåsa i Varberg har ju utställningar ibland tillsammans med Blomsterlandet. De annonserar ut kommande utställningar på sin hemsida,
http://www.stenasa.se/ så man kan ju ha koll där lite då och då och hoppas på att de anordnar något i ens närhet. Orkideer är ju deras specialitet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.