shiva
Jag har en ver 16 meter lng vanilj orkide, vanilla planifolia, ( jag mtte den d jag rullade ut den fr den rliga rengringen) . Den r tta r gammal, vxer slingrande runt en takkrona i sderlge. r det ngon som ftt en sdan att blomma i lgenhet?
Magnus.
Pia mitt i Skne
Jag har precis nyss ftt en liten vaniljranka. Nu r jag ju inte s hemma i vare sig vanilj eller andra orkider. Hur skter du den? Den vill ha vrme, ljus och fukta eller? Vad har du fr jord tilld en? Duschar du den? Mnga frgor, men jag vill ju inte ta dd p den stackaren.
Pia
Sulawesii
Oh vad lckert! Du har ingen bild s vi kan f se p plantan?
Och Vlkommen hit!
Zazu
jag har ftt en orotad stickling med tre bladpar, vilken jord ska jag rota den i?
wolkenkrabber
vrst vad aklka verkar ha vnailj rankor sad.gif de e ju typ omjlig att f tag p sad.gif
Sulawesii
tongue.gif Tnkte detsamma!
kristerh
CITAT (wolkenkrabber @ 11-05-2005, 17:29)
vrst vad aklka verkar ha vnailj rankor sad.gif de e ju typ omjlig att f tag p sad.gif

D rekommenderar jag ett besk p orkidhuset i stockholm, dr finns det kta vaniljplantor. (det r vl ngon slags orkide har jag fr mig)
krister
wolkenkrabber
CITAT (kristerh @ 11-05-2005, 18:49)
CITAT (wolkenkrabber @ 11-05-2005, 17:29)

D rekommenderar jag ett besk p orkidhuset i stockholm, dr finns det kta vaniljplantor. (det r vl ngon slags orkide har jag fr mig)
krister

jag har letat efter det dr jvla orkide huset irrat runt gata efter gata, jag hittad en blomsterafr och det var itne vad jag skulle kalla ett orkide hus! sad.gif
Zazu
hr r lnken till orchidehuset
s trycker man p "hr finns vi" s kommer det upp en karta.

mvh zazu
GoSatta
blomsteraffren innan p tegnergatan har ju haft sin smarta skylt "orkideer 50%" lnge lnge nu och den lurar skert en hel del att tro att dom r framme.
wolkenkrabber
jag mste ha kollat fel p kartan p deras hemsida, sisst kom jag till en sketen liten snittbloster affr med f orkider, bttre lycka nsta gng antar jag
GoSatta
lter precis som den som ligger innan, OM det nu r det ligger orchidehuset en bit upp p samma gata. Men hittar man bara tegnergatan s br man hitta orchidehuset efter som gatan inte r slng.
ninnisky
Hr r en vanilj till! Jag kpte min nr Blomsterlandet i Gteborg hade
orkideeutstllning i februari. Sedan dess har den vuxit nstan 15 cm och det r dags att plantera om den.
Stensa i Varberg har mnga "vaniljplantor" men det ligger ju en bit bort frn Stockholm rolleyes.gif rolleyes.gif
Sulawesii
Vad har ni ftt ge fr era plantor?
Pia mitt i Skne
Jag har bytt till mig min mot en hoyastickling...
m-l sdra halland
jag skulle mjligen kunna vertalas att byta bort en bit.
den sista jag gav bort fr ca 1 r sen har vxt jttebra- jag besker den d och d!
En liten stickling kostade nog 250 kr nr orkiderna var p utstllning och frsljning i vr stad.
Jag har lst att den ska bli ca 8 meter lng och vill ha jttemycket sol fr att blomma, tyvrr hittar jag inte tillbaka till den sidan nu!
mvh m-l
ninnisky
CITAT (m-l sdra halland @ 12-05-2005, 14:03)
En liten stickling kostade nog 250 kr nr orkiderna var p utstllning och frsljning i vr stad.
Jag har lst att den ska bli ca 8 meter lng och vill ha jttemycket sol fr att  blomma, tyvrr hittar jag inte tillbaka till den sidan nu!
mvh m-l

Inte helt fel.... jag betalade 195:- fr en liten stickling frn Stensa i Varberg.
guten
CITAT (m-l sdra halland @ 12-05-2005, 14:03)
jag skulle mjligen kunna vertalas att byta bort en bit.
den sista jag gav bort fr ca 1 r sen har vxt jttebra- jag besker den d och d!
Jag har lst att den ska bli ca 8 meter lng och vill ha jttemycket sol fr att  blomma, tyvrr hittar jag inte tillbaka till den sidan nu!
mvh m-l

Hej!
Jag r ny hr undrar om jag kan f byta till mig en bit av din vanilj orkide
jag har bara hoyor att byta med om det kan vara av intresse
mvh guten.
smajlizz
Wow vanilj orkid i lgenhet! Och 16 meter!!! wub.gif Ja jag vet inte mycket om sna men har du lyckats s bra redan s blommar den nog nr som helst! biggrin.gif
maimiti
Har du ngon bild p detta monster?

Vitmossa tror jag r det lmpligaste substratet att rota orkideer i... har ocks sett vaniljorkideer p Tradera och de har kostat runt 70 kronor. Vet inte om det anses vara dyrt. Har sett ovanligare orkideer p Blomsterlandet ibland, dock ingen vanilj.

Stensa i Varberg har ju utstllningar ibland tillsammans med Blomsterlandet. De annonserar ut kommande utstllningar p sin hemsida, http://www.stenasa.se/ s man kan ju ha koll dr lite d och d och hoppas p att de anordnar ngot i ens nrhet. Orkideer r ju deras specialitet.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon