Full version: Stenparti
cina
Har i helgen studerat en del av min trädgård och bestämt mig för att göra ett stenparti under en björk. Cirka 1 m från björken sluttar det kraftigt. Som det är nu är det bara jobbigt att försöka klippa det lilla gräs som finns, det är också väldigt ojämt pga rötter. Letade på odla för att få lite tips och ideér. Hittade en artikel som säger att det bör vara sluttande, så att vattnat rinner av och inga träd i närheten. Finns det inga växter som trivs i skugga och som dessutom är torktåliga, jag gissar att det är därför det inte ska vara några träd i närheten. Ska också säga att jag fått över en massa stenar sedan i höstas när vi grävde upp en annan del av tomten och jag behöver göra av dem någonstans. Jag är väldigt novis på trädgårdsarbete, men någon av er därute kanske kan dela med sig av sin erfarenhet.

Hälsningar från en som ska till trädgårdsmässan på söndag. (Den första jag besöker)

Förlåt skickade visst in detta till köksträdgården. (Är väl inte så van än).

Hannele
Det finns massa perenner som trivs lite torrt bland stenar:

http://hem.passagen.se/solovetski/angsblom.htm
Alpiner i Halmstad
Tag vara på de möjligheterna Du har, nyfikenhet, sluttning, sten och flytande skugga från björken.
Först måste Du se till att björken inte kan skicka upp rötter i Din odling. Vi använder en genomsläpplig syntetduk.
Avgränsa partiet med vallgrav mot gräsmattan, vi kallar rännan för ingenmansland. ( se vårt fotoalbum).
Bygg upp en krans med Dina stenar i ytterkanten av partiet. Fyll på med jord uppbladad med grovt grus eller makadam.
Jordlagrets djup kan variera efter vilka växter Du tänker odla. För taklök och fetknopp räcker det med några cm. skall du odla större växter bör du ha 30-40 cm.
Vill Du veta mer är Du välkommen till några partigalna odlares hemsida, där har vi också en bädd med växbeskrivningar.
M.v.h. Bernt
cina
Oj oj oj, vilka underbara bilder och vilken trädgård ni verkar ha. Det blev jättemycket inspiration på en gång. Måste också få fråga vad det är för växer på er "klagomur". Vi gjorde en mur i höstas, så den ska (kläs) med växter nu till våren. Vore jättetacksam att få veta vad ni har planterat. Vår mur är cirka 60 cm hög och 10 meter lång. Rakd cirka 4 meter och därefter som en halvcirkel. Vid halvcirkel ska det såsmåningom bli ett trädäck.

Cina Zon 3-4
Alpiner i Halmstad
Vår mur ligger i ett vindutsatt västerläge. Växterna bör också tåla en viss åderlåtning, eftersom trotoaren är närmaste granne.
De växter Du ser på bilden är iberis, nejlikor, ginst, hängslöja, aubrieta.
Krypande oxbär och sandkörsbår håller jorden kvar.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon