|
I natt väcktes jag av kattvrål från trädgården och imorse såg jag vad skrällena hade ställt till med: liljetulpanerna som jag planterade i höstas och som just blivit sagolikt vackra låg avbrutna på marken. Dessutom låg HELA mitt stora löjtnantshjärta nedslaget - av vid rotknölen. Tulpanerna är väl inget att göra åt - men vad gör jag med den avklippta löjtnantshjärtat? Går det att rädda? Och kommer hjärtat tillbaka nästa år fast det blivit så torterat? När jag såg rabatten (min enda!) imorse trodde jag först att det var rådjur som varit framme, och dem tycker jag inte att man kan bli så arg på. Men de där katterna... Jyppan
Cellestine
11-05-2005, 11:36
Det finns flera sorters medel som gör att katterna inte tycker om att beträda området , b la get off eller stop det kan hålla borta från rabatterna (det vet jag - för jag har fyra katter själv) det är värt ett försök .
Mvh Cellestine
Fnattan
11-05-2005, 15:47
Hej Jyppan! Fy katten, säger jag bara. Du får sätta ut någon skrämmande staty i rabatten. Min granne har två får i keramik och de verkar hålla katterna borta. Kanske beror det på att de ser ut som pudlar. Lycka till! Fnattan
Med risk för att bli utskälld (och nu kommer det)Man skulle väl inte kunna be katt ägarna att hålla ordning på sina katter,då hade du sluppit detta
Åsa - Alingsås
11-05-2005, 21:05
Det intressanta här tycker jag är att man kan bli arg på katterna men om rådjuren hade gjort det fanns det inget skäl till ilska...
Cellestine
12-05-2005, 05:41
Är det inte lite väl mycke att begära av kattägare att man skall låsa in "utekatter" Det finns ju som sagt väldigt många andra sätt att hindra att katterna stör eller förstör, Jag tycker oockså att det är märkligt att det bara är katter som får allt skäll men inte andra djur.
Jag har tyvärr inget svar på det du verkligen frågade om, dvs om dina växter gick att rädda. Tror dock att löjtnantshjärtat kommer att komma igång igen, kanske blir du dock utan blomning i år. Var ändå tvungen att kasta in ett inlägg därför att jag tycker att det är konstigt att på en konkret växtfråga få 5 inlägg för och emot katter.
Tack för svar! Kattägare har ju enligt lagen om tillsyn över hundar och katter strikt ansvar för sina djur - så det är klart att man har rätt att bli arg om katterna förstör egendom utanför sina egna revir. Det är en helt annan sak med Bambi, tycker jag. Hundar har jag aldrig haft besök av, så dem kan jag ju inte skylla på. Jag tror tyvärr inte att det finns något som hindrar mars- eller andra katter från att i upphetsade tillstånd slåss i min lilla trädgård, så jag får väl bara hoppas att blommorna kommer tillbaka.
Jyppan
CITAT (Jyppan @ 12-05-2005, 14:23) Tack för svar! Kattägare har ju enligt lagen om tillsyn över hundar och katter strikt ansvar för sina djur - så det är klart att man har rätt att bli arg om katterna förstör egendom utanför sina egna revir. Det är en helt annan sak med Bambi, tycker jag. Hundar har jag aldrig haft besök av, så dem kan jag ju inte skylla på. Jag tror tyvärr inte att det finns något som hindrar mars- eller andra katter från att i upphetsade tillstånd slåss i min lilla trädgård, så jag får väl bara hoppas att blommorna kommer tillbaka.
Jyppan Det finns en prejudicerande dom från länsrättern som säger att: Kattägare äger inte ansvar för skada eller besvär som katten ställer till med när den vistas utomhus. Det har konstaterats i flera instanser att "katter får bajsa i grannens rabatt" också. Jag tror att löjtnantshjärtat kommer tillbaka och blommar i år om än lite senare än vanligt. Jag brukar klippa tillbaka mitt efter blomning och då kommer det ett flor till senare på säsongen. Låt den blast som eventuellt finns kvar på tulpanerna vara kvar och vissna på egen hand så kommer de säkert tillbaka nästa år. Det måste vara höjden av otur du haft! Jag har katter och bor i ett kattätt område men flera okastrerade hankatter och ingen av dem har förstört några rabatter... Tråkigt när det händer, men som sagt växterna tar sig nog. Mvh Fenja
Undrar vad som hänt om hundar fick göra samma utan att hundägaren behövde ta ansvar... Och om man fick släppa ormar, fågelspindlar mfl husdjur lösa utan uppsikt. (jag vet, jag överdriver) För att citera " det är deras natur att gå fria" som om katter vore mindre husdjur än hunden? Jag hade blivit vansinnig om det hänt min rabatt speciellt om man bara har en! Jag tror dock löjtnantshjärtat klarar sig och blommar senare i år, tur de inte förstörde något annat, jag hade varit ledsen över tulpanerna också! Ta in dem i vas. Jag gillar inte att katterna använder våra fina stamsyréner som klösbräda heller. Dessutom är de som har katten allergiska så hon är i princip aldrig inne, varför har man då katt? Det räcker att grannens katt retar vår hund så hon tokskäller så vi får ta in henne eftersom grannarna annars kan klaga, vi gillar inte att hon skäller halvtimmesvis utan vill ta hänsyn till våra grannar, i det tycker jag ingår att hålla rätt på sina djur. Fast vår hund är faktisk ALLERGISK mot katter, pollen och kvalster, det kanske är därför hon blir så arg på den... Sen att min klumpiga hund har sprungit ner min egen magnolia är en annan sak...
Åsa - Alingsås
12-05-2005, 20:50
Det jag egentligen tyckte var intressant var just att man blir arg på katten. Den man borde bli arg på är väl kattägaren? Katter kan väl knappast förväntas förstå att de förstör, jag tror inte rabatter och tomtgränser ingår i deras världsuppfattning... Däremot kan jag mycket väl förstå att man blir irriterad när katter som man inte själv äger förstör ens rabatter... Det är lurigt det där. Katter kan ju inte riktigt jämföras med hundar för de är så olika, har helt olika temperament och sätt att vara, för att inte nämna att hundar många gånger är större och rent fysiskt farliga. Det går ex.vis inte att rasta en katt som man gör en hund. Man kan gå ut med en katt i koppel men det ger inte den fysiska stimulans som det kan ge en hund, dels därför att du inte kan släppa lös katten, den kommer inte när man visslar, och dels därför att katter inte går dit du vill, utan antingen sätter den sig i en buske hur länge som helst eller också blir den halvstrypt av kopplet när den försöker jaga någonting. Det ultimata vore väl att antingen bo långt ut på landet utan grannar eller att ha en så pass stor trädgård att man kan bygga en stooooor inhägnad åt katterna... Hoppas det löser sig med dina växter.  Jag vet hur det känns, har både barn och katter (inte bara mina egna) som rör runt i mina rabatter... Om du bor i närheten av Alingsås har jag en löjtnantshjärta du kan få, förresten. Den är inte jättestor men jag hade ändå tänkt gräva upp den och skänka till bättre behövande.
Jag själv är bra mycket mer förbannad på rådjur, älgar och harpaltar än på katter. Men vad ska man göra, djuren gör ju som de gör. Så man får väl skydda träden bättre med nät osv. Men arg blir man ju, träd är ju känslomässiga investeringar som man kan lägga decennier i. Katter kanske gräver lite i rabatterna hemmavid ibland, men de förstör åtminstone inte trän  Så katter bryr jag mig inte om så mycket, och att de lerar ner motorhuven på bilen, tja, min bil är jag inte så rädd om. Men det är ju trist för dem med vackrare bilar när de får tvätta av bilen varje dag pga kattspår. Jag tycker för övrigt inte att katter får mer skäll än andra djur. Hundägare får ju alltid skäll eller kritik för att de låter hundar gå lösa, tar med sig hundar på tillställningar där det är trångt (marknader, hur fan tänker folk?), etc. Jag vet ingenting om lagen, men hur långt får man gå för att "skydda" exempelvis barnens sandlåda från katter? Jag menar inte att man ska skjuta kisse på fläcken, men får man spruta vatten på dem exempelvis? Tillägg : jag ska tabascospruta träden nästa höst tror jag, så inte odjuren kommer och äter upp alla ympar etc. Har hört det ska hjälpa iaf, speciellt om man häller i extra cayennepeppar.
Åsa - Alingsås
12-05-2005, 21:29
Det är klart att man ska spruta vatten på dem om de är där de inte får vara! I syfte att skrämma, inte skada givetvis.  Men det är väl absolut ett bra tips. De brukar ju inte vara överdrivet förtjusta i vatten, däremot är det helt ofarligt. Det funkar ju tyvärr sämre när man inte är där...
CITAT (Åsa - Alingsås @ 12-05-2005, 21:50) Det är lurigt det där. Katter kan ju inte riktigt jämföras med hundar för de är så olika, har helt olika temperament och sätt att vara, för att inte nämna att hundar många gånger är större och rent fysiskt farliga. Det går ex.vis inte att rasta en katt som man gör en hund. Man kan gå ut med en katt i koppel men det ger inte den fysiska stimulans som det kan ge en hund, dels därför att du inte kan släppa lös katten, den kommer inte när man visslar, och dels därför att katter inte går dit du vill, utan antingen sätter den sig i en buske hur länge som helst eller också blir den halvstrypt av kopplet när den försöker jaga någonting. Det ultimata vore väl att antingen bo långt ut på landet utan grannar eller att ha en så pass stor trädgård att man kan bygga en stooooor inhägnad åt katterna... Stämmer säkert på de flesta katter men inte på mina Jag går varje dag en promenad med ena katten lös och den andra i koppel och halsband, jag bestämmer vägen och katterna kommer när jag ropar på dem. I bland tar vi långa promenader i skogen, hur mysigt som helst!  Den lösa katten gör till och med ifrån sig precis som en hund  Det går i ett ganska bra tempo också. Problem kan dock uppstå när vi möter hundar, katterna går bara förbi, men hundarna har tendens att bli helt galna. Var bara tvungen att inflika detta. Jag har övat dem sedan de var små. /Aurora
Ja, och min hund är kattlik... den vill gå sin egen väg, typiskt för rasen. (ja, vi har gått flera lydnadskurser så hon kan men vill inte) Och jag släpper inte henne lös, det får hon vara på brukshundsklubben och i vår trädgård. Hon går heller inte dit jag vill utan en viss tvekan, gärna sittandes med ryggen mot en och öronen på annat håll. Drar man i kopplet lägger hon sig helt lealös ner. Hon vet att hon väger 25kg och är tung att bära hem... Min syster bor på 4:e våningen och går ut med sin katt i koppel. Den har en kattlåda inne men vill bajsa ute. Det fungerar perfekt. Hon låter den klättra lite i träd och den får motion någon gång om dagen. Nu spårade jag ur rejält från tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|