Em_I_Am
Hej!

Jag har planterat om mina krukväxter för någon vecka sedan. Vissa har jag delat. När kan jag börja göda dem? Den nyplanterade hoyan har börjat växa rejält. Trädtöreln har just börjat blomma. Behöver dem inte mat snart?

Läste i en gammal krukväxtbok att det är effektivt att bladgöda genom att blanda halv dos näringslösning i duschvattnet. Gör ni det? I så fall borde jag väl kunna ge nyplanterade växter en dusch med det eftersom det inte är risk att det skadar rötterna?

Har planterat om mina änglatrumpeter som ännu står inomhus igår. Kanske dem oxå vill bli bladmatade?
Fenja
Man brukar börja göda omplanterade växter efter ungefär 4 veckor. Bladgödning har jag aldrig hört talas om... Men om du ska testa det så försäkra dig om att växterna får torka helt i skugga annars kan bladen brännas sönder.
Änglatrumpeter är bra att plantera i kogödsel som man köper på påse, sedan börjar man gödselvattna efter ca 4 veckor. De vill ha massor av gödsel.
Mvh
Fenja
LadyAdina
Är det 4 veckor som gäller? Jag har alltid hört 2 veckor (angiven orsak oftast att näringen som redan finns i jorden tar slut då)! huh.gif
Em_I_Am
jo det där med kogödsel har jag blivit tipsad om innan smile.gif Men jag har ju dom inomhus ännu för dem är bara bebisar... att vänta fyra veckor känns som låååång tid. men jag är iofs alltid för otålig med allt tongue.gif

Nej jag hade inte heller hört talas om det förrän jag läste om bladgödning i boken. Det står att många plantskolor osv gör så med sina plantor eftersom det ger väldigt bra effekt. Men jag vet inte... Boken är från 80-talet så metoder o åsikter lär ha förändrats lite kanske biggrin.gif
Sulawesii
Jag hör talas om det då och då. Och de som testat verkar vara positiva. Har aldrig testat själv. Tycker att det verkar enklare att göra på det gamla hederliga sättet.
Em_I_Am
ok. jag ska göra ett experiment. ska vattna en planta på vanligt vis o en med bara vatten men duscha med gödning o se om det är skillnad då smile.gif änglarna vågar jag dock inte experimentera med unsure.gif
Sulawesii
Berätta om du märker nån skillnad!
Fenja
CITAT (Em_I_Am @ 11-05-2005, 17:45)
ok. jag ska göra ett experiment. ska vattna en planta på vanligt vis o en med bara vatten men duscha med gödning o se om det är skillnad då smile.gif änglarna vågar jag dock inte experimentera med unsure.gif

Kul, fota och rapportera! Vill gärna veta hur det går!
Mvh
Fenja
kristerh
Det är många som rekommenderar bladgödning på orkidéer, jag har aldrig testat själv.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon