Ni som också har mördarsniglar; finns det några växter i er trädgård som
de inte äter trots att de äter saker som står runt omkring?
Aklejor har jag hittills inte hittat några skador på, och de verkar inte tycka om veronikor heller, men annars äter de det mesta verkar det som. De äter tom påskliljor och Deutzia om de kommer åt.
Jag blir så ledsen när vi planterar ut allt förodlat, och hälften försvinner över en natt! Riddarsporrar är hopplöst. Däremot är de inte lika förtjusta i samma växter när de väl har etablerat sig (om de får en chans), sniglarna gillar väl när det är nytt och krispigt.
Så, VAD kan jag odla som kräken inte ger sig på?
Rosor är taggiga, vet inte hur de skulle kunna slemma sig upp på dom ?
CITAT (Eminor @ 11-05-2005, 10:03)
VAD kan jag odla som kräken inte ger sig på?
ingenting tyvärr
dom äter allt i sin väg, även sina kompisar
försök att plocka och salta och bränna så många du kan
och sätt höga kanter runt blommorna
har hört att kaffesump ska hjälpa litegran.
Ganska många olika kryddor äter de inte, t.ex. oregano, timjan, rosmarin. Även barrväxter och andra växter med lite hårdare blad verkar klara sig undan. Har för mig att jag såg en lista alldeles nyligen och förundrades att åtminstonde halva vår trädgård var "mördarsnigelsäker" så det är ganska mycket vackert som de inte gillar
Jag kan försöka leta upp listan om du vill?
/Aurora
Kattgräs
14-05-2005, 11:57
Det verkar tyvärr som om de låter bli maskrosorna.
Margaretha
14-05-2005, 23:45
Kungsljus älskar de i alla fall! De kan inte ens komma upp ur jorden.
Nepeta, aklejor, kärleksört och jättedaggkåpa har fått vara ifred hos oss. Och sköldpaddsörten och nävorna - alla sorter. Perovskian likaså och praktlysing och vit lysing och astilbe. Pionerna har också klarat sig. Kanske är det en slump, jag vet inte. Men det är likadant år från år.
zaaritha
14-05-2005, 23:49
Har du perovskia ute????
Margaretha
15-05-2005, 17:57
Ja, i zon 1 går det utmärkt.
Hälsningar!
Ophelia
15-05-2005, 21:07
Myskankor kanske.
Jeanette/västra götaland
16-05-2005, 16:53
Jag tror att de lämnar pelargoner ifred.
Elfarran
16-05-2005, 23:51
Vi har sedan ett par år dessa marodörer i vårat område, men, efter de här åtgäderna så är det inte många kvar på min tomt:
1. Jag har två barn som gärna vill tjäna pengar. De får en krona styck för varje mördarsnigel de hittar och dödar på tomten. Självklart så har jag lärt dem att snabbt klippa huvudet av dem, eftersom man inte plågar djur i onödan.
Belöningen gäller sniglar inom tomtgränsen.
( Blev av med 781 kr förra sommaren... men det var värt det. )
Jag rekommenderar detta MYCKET varmt!
2. Jag dödar alla jag ser, även på hundpromenaderna jag går i området.
3. Ett par kvällar när det regnat nu på våren så har jag gått ut på jakt med ficklampa och sax, och skoningslöst jagat dem. Innan de hunnit lägga ägg.
Man kan också göra det med en kompis efter ett glas vin, det blev faktiskt kul när vi vinglade runt ett gäng med ficklampor och varsin sax.... Vinnaren fick ett pris.
4. Snigelmedel, typ " Snigelfritt " är mycket bra, så jag använder det punktvis. Det är ekonomiskt omöjligt att täcka 6000 kvm med detta medel. men det används i / runt kökslandet och där jag har känsligare perenner.
j
Jag har märkt att de inte går på mina pioner, eller de andra växter som namnts här i tråden, som tex. akleja.
En funkia som INTE blir uppäten är " Sum and substance som klarat sig i fyra år utan skador... den tål även soligare läge.
Ingrid på Västkusten
17-05-2005, 07:43
Kan ju trösta med att flera års bekämpning såsom Elfarran beskriver ( jag gillar också Wizard of Earthsea!!!!!) så sjunker faktiskt snigeltalen med åren.....bara man är otrrrroligt kvick på våren med bekämpning!!
Hälsar Ingrid
Tack för tips! Tyvärr kan jag meddela att kräken har varit på mina pioner, och nästan helt ätit av stjälkarna!
Häromkvällen när jag var ute på jakt såg jag att det var väldigt mycket sniglar just i maskrosorna, men jag kollade inte om de åt av dem.
Aurora: en lista skulle uppskattas!
pusillus
03-06-2005, 20:34
Tror att jag har ett bra tips...
Dom äter inte giftiga växter, och det finns ju massor av fina.
Te.x stormhatt, blå bergsvallmo mm. mm. Slå upp fler i någon bra bok.
I ett trädgårdsprogram från England tipsade dom om Gulltörel. Den är också giftig och dom använde den som en liten låg häck runt köksland samt perenn rabatter. Köp frö från tex. Impecta så får du massor av plantor billigt.
Dom är dessutom jättesnygga!
Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
03-06-2005, 20:38
Tyvärr är nog inte teorin giftiga plantor = inga mördarsniglar 100%-ig jag försöker med lite potatis i rabatten vid min lägenhet. Potatisblast är giftig men det bryr sig inte mördarsniglarna om de tuggar glatt på ändå.
Aha. Frösår sig Gulltörel? Det kan vara förklaringen till att jag till min glädje hittade en liten planta ( i gräsmattan ) ca 6 m från modern.
Anki
ingrid fuxwall
05-06-2005, 23:16
Dessa hemska djur !
Går här kväll efter kväll med min sax och klipper dem men för varje år blir de fler och fler. Från början var det kanske bara några 100 per gång men häromdagen tog sambon mer än 1 000 på en och samma kväll.
Maskrosor älskar de. Kaffe håller kanske borta dem men å andra sidan så gör sumpen jorden sur, eller hur det nu var - inte bra i alla fall.
Senaste tipset är att man ska göra en sträng vetemjöl runt sådant som är ömtåligt, men om det stämmer har jag inte en aning, bara något jag hört.
Som sagt, sniglarna är ett straff.
Jag tror att det fins två växter de fulständigt ratar.
KIRSKÅL viket min granne odlar längs hela tomtgränsen tyvärr blommar den inte men här och var frodas brännäslorna och dessa blomar fint.
utöver detta verkar det gå fint att odla gräsmatta ....
Men hur roligt är det !
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.