futurist
11-05-2005, 10:04
Hej!
Jag hoppas at någon kan hjälpa: i måndags började jag avhärda mina bebisar (luktärt, lejongap, riddarsporre, krasse, malva). De står ute några timmar per dag och från imorgon har jag tänkt låta dem vara ute hela dagen och planen är att de skall ned i jorden nu i pingsthelgen.
Är det för tidigt kanske? Hur många dagar
De är ganska rejäla nu, så det är inga småttisar längre. Jag bor i zon 1 och plantorna står på terassen under tak, ej i direkt sol.
Visst tål väl luktärten lite lätt frost? Hur är det med de andra?
/Futurist
kerstin z5-6
11-05-2005, 10:25
krasse är mkt känslig -det blir inget av den efter ett frostnyp -jag vet inte hur säkra ni är där nere ,men jag sätter inte ut annat än penseer före 6 juni
Avhärdning tar en v -jag skulle tåla mej med plantering ett tag men ha dem ute under frostduk om det blir kalla nätter
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-05-2005, 11:25)
krasse är mkt känslig -det blir inget av den efter ett frostnyp -jag vet inte hur säkra ni är där nere ,men jag sätter inte ut annat än penseer före 6 juni
Avhärdning tar en v -jag skulle tåla mej med plantering ett tag men ha dem ute under frostduk om det blir kalla nätter
Jag har alltid hört att järnnätterna är över efter 13 maj, i alla fall i zon 1.Så till helgen åker allt ut!
Cellestine
12-05-2005, 06:03
Jag har hört att järnnätterna är i början av Juni??
Någon som vet om det beror på vart man bor?
onlyirishbiddy
12-05-2005, 08:33
Järnnätterna är ca 5-7 juni kring Stockholm, så det varierar vart man bor.
Exv ca 30 mil söder om Paris i Frankrike har de liknande fenomen som heter järnnätter (fast på franska då) precis i början på maj!
futurist
12-05-2005, 08:42
Tack för svaren!! Jag tror att hela rasket åker ut på lördag då, som planerat. Jag bor i Danmark, så klimatet är som sagt ca zon 1.
Kul om 'järnnätter' förresten! Det uttrycket hade jag inte hört innan. Såhär säger SMHI om fenomenet:
Frost under vegetationsperioden kan ställa till stor skada för odlaren.
Begreppet järnnätter går tillbaka till gamla tider och det är förmodligen en felöversättning av den tyska bondepraktikan. ”Eismänner” har uppfattats som Eisenänner, ”järnmän”.
Vilka var då dessa ismän? De tre gubbarna Servatius, Bonifatius och Pankratius var symboler för vintern på samma sätt som vi talar om kung Bore. Man ansåg att nätterna 11-13 maj var speciellt frostbenägna och kopplade samman dessa med de tre gubbarna.
Även i Sverige har vi utnämnt vissa nätter till järnnätter. En vanlig uppfattning i Mellansverige är att de inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland tar man också med 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Det här är dock mest folktro, några statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost går inte att finna.
SMHIs väderredaktion[I]
kerstin z5-6
12-05-2005, 18:19
Nja ... 6-10 juni .. efter det är det grönt ljus här med .. o Riddarsporre -är den perenn är den tåligare
Efter frost i andra veckan av juni (Sthlm) för ett par år sedan blev både tagetes och postatisplast svarta. Med denna erfarenhet i bagaget täcker jag numera med fiberduk åtminstone tre veckor in i juni.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.