Victoria
11-05-2005, 12:56
Hej,
Jag planterade för någon vecka sedan gladioler, lijor och dahlia i krukor. De har stått i källaren (ca 15 grader) och har börjat gro så smått. Vågar jag ställa ut dem nu? Tänkte att de kasnke behöver mer ljus än källaren kan ge. Ute är det ju ca 10-15 grader, men natttempen kan ju bli riktigt låg. Tål de det?
Dilidis
11-05-2005, 15:12
Jag hra faktiskt min hängbegonior ute nu (planterade knölar alltså) som har kommit upp en till 2 cm. Eftersom de är planterade i balkonglådor orkade jag inte kånka dem ut och in varje natt (och jag fick själv inte plats på balkongen när de stod på golvet) så de har så snällt fått vara utomhus dygnet runt och det har de nog varit i drygt 2 veckor nu. För att skydda dem lite har jag täckt dem m 2 lager fiberväv (heter det väl, sådan där vit). Ännu så länge har de inte klagat. Det är ju även varmare på en balkong jämfört med marken.
Risken för nattfrost föreligger väl fortfarande på de flesta ställen i landet. Nu vet jag inte i vilken zon du bor förstås. Börja med att avhärda dem och låt dem sedan stå ute på dagarna och ta in dem på nätterna.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.