|
Victoria
11-05-2005, 13:20
Hej, Jag har en rabbatt som jag vill göra något åt. Rabatten ligger under två cypresser och en sockertoppsgran. Det är naturlig skugga i fram till ca 15 på eftermiddagen. Föra ägaren har inte haft något annat än vitsippor i rabatten, men jag vill ha lite mer färg hela våren/sommaren, ser så tråkigt ut. Vad för perenner/lökväxter kan jag ha som trivs med barrträd och som trivs med så mycket skugga. Inget bara görnt utan något färgglatt. ite för högt, inte för lågt  Tacksam för alla tips!
Läste en intressant artikel om just detta i går i någon villatidning som kommer gratis i brevlådan, de tipsade om vita löjtantshjärtan och blå bergsvallmo. Ett tips är att tänka på att färgglada bladvek och ljusa blommor lyser upp i skuggan!
/Aurora
kerstin z5-6
11-05-2005, 14:54
 Lite färgglatt för skugga  Olika meconopsis, heucehera- alunrot olika fäger , azalea och rhodde, lite småbarrigt , , rosa stormhatt , viol och aklejruta ,hosta ,tulpaner vita , benved variegerad ,glbladeig berberis bonaza gold mm finns i rabatten -bilder på enskilda växter som gillar lite skuggigt i Växter med vackert bladverk album
fruberglund
11-05-2005, 22:24
Jag gillar verkligen Bronsrodgersia som jag har tänkt köpa i år. Fast som jag förstått det så har den bara den här färgen när den är en ung planta så den blir grön sen...har jag läst i alla fall men jag kan ha fel 
svanqvistj
12-05-2005, 10:59
Jag har en rabatt i norrläge. Den består av kärleksört, rödbladig silverax, rosenflockel, röllika gul, astilbe röd, flocknäva, stormhatt blå och praktlysing. Jag vet inte om alla dessa är typiska skuggväxter, men de trivs då där i alla fall.
Nettan
Växter för skuggiga lägen Växter markerade med * kräver surjord (kalkskyende)
Buskar: Acer ginnala ginnalalönn Amelanchier i sorter, häggmispel Berberis candidula silverberberis Buxus i sorter, buxbom Chionantus virginicus snöflocksträd Cornus alba 'Sibirica' korallkornell Corylus avellana vanlig hassel Ilex i sorter, järnek Kerria japonica 'Pleniflora' dubbelblommande kerria Lonicera caerulea blåtry - pileata lingontry - tatarica rosentry Mahonia i sorter, mahonia Philadelphus coronarius luktschersmin Physocarpus opulifolius 'Dart´s Gold' gul smällspirea Prunus laurocerasus i sorter, lagerhägg Ribes alpinum måbär - odoratum gullrips Rubus odoratus rosenhallon - deliciosus brudhallon Sambucus racemosa druvfläder Spiraea bumalda 'Anthony Waterer' rosenspirea - vanhouttii bukettspirea Symphoricarpus i sorter, snöbär
Rhododendron och azaleor: Rhododendron, alla städesgröna
Barrväxter: Taxus i sorter, idegran (ej gulbarriga) Thuja i sorter, thuja (ej gulbarriga) Tsuga i sorter, hemlock
Klängväxter: Clematis alpina i sorter, alpklematis Aristolochia pipranka Euonymus fortunei radicans klätterbenved Hedera i sorter, murgröna Humulus lupulus humle Hydrangea petitolaris klätterhortensia Lonicera periclymenum i sorter, vildkaprifol Parthenocissus i sorter, vildvin
Perenner: Aruncus dioicus plymspirea Asarum europaeum europeisk hasselört Astilboides tabularis parasollblad Bergenia cordifolia hjärtbergenia Brunnera macrophylla kaukasisk förgätmigej Cortusa matthioli klockviva Corydalis lutea gul nunneört Dicentra formosa fänrikshjärta - spectabilis löjtnantshjärta Epimedium i sorter, sockblomma Galium odoratum myskmadra Geranium macrorrhizum flocknäva Helleborus julros Hepatica nobilis blåsippa Hosta i sorter, funkia Lilium martagon kroll-lilja Lysimachia nummularia penningblad Omphalodes verna ormöga Pachysandra terminalis skuggröna Pulmonaria saccharata brokbladig lungört Rodgersia aesculifolia skuggblad Saxifraga urbium skuggbräcka Tiarella cordifolia spetsmössa Tradescantia i sorter, tremastarblomma Trillium grandiflorum treblad Vinca minior vintergröna Waldsteinia ternata gullgröna
Ormbunkar: Adianthum pedatum frilandsadianthum * Asplenium trichomanes svartbräcken, bergspring * Antyrium felix-femina majbräken * Blechnum spicant kambräcken * Dryopteris filix mas träjon * Matteuccia struhiopteris strutbräken * Onoclea sensubilis pärlbräken * Osmunda regalis kungsbräken, safsa * Phyllitis scolopendrium hjorttunga * Polypodium vulgare stensöta * Polystichum spetsbräken *
Gräs: Carex grayi spikklubbestarr - morrowii 'Variegata' japansk starr Luzula sylvativa storfryle
Mvh Fenja
kerstin z5-6
12-05-2005, 11:39
Rodgersia podophylla, bronsrodgersia-är bronsfärgad förutsatt att den får nog med sol Ett soligt halvskuggigt ,tex sen em skugga funkar bra - Är det för mörkt så kan bladen delvis bli gröna ...
fruberglund
12-05-2005, 13:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-05-2005, 12:39) Rodgersia podophylla, bronsrodgersia-är bronsfärgad förutsatt att den får nog med sol Ett soligt halvskuggigt ,tex sen em skugga funkar bra - Är det för mörkt så kan bladen delvis bli gröna ... Aha...är det så det är. Då ska jag nog inte plantera min (om jag nu hittar nån) på norrsidan av garaget som jag tänkt då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|