MayaS
Hej!
Är helt ny på det här med rosor och nu behöver jag lite hjälp.
Det är så här, jag har plöjt igenom rätt många sidor nu för att förstå hur jag ska plantera. Eftersom jag bor strax utanför Ume så har jag fattat att man ska sätta rosorna relativt djupt ca 15 cm eller nått sånt.
Det har jag nu gjort.

Jag köpte mina rosor av sorten Peace på Coop Forum i Ume. 6- pack.
De var barrotade så jag har låtit dem stå i vatten ett par timmar innan plantering.

Nu till problemet. Jag har planterat dem två och två så det blev 3 grupper men eftersom att förädlingsstället skulle vara så djupt ner så blev det knappt nått kvar över jord, vissa "pinnar" är knappt 2 cm över jord medan andra är ca 5-7 cm över jord. Detta pga att när jag öppnade paketet så var topparna väldigt ojämna.
Ser juh alltid ok ut innan man tar av plasten. mad.gif

Hur ska jag göra? Är det bara att låta dem vara eller ska jag plantera om dem så att det blir lite mer ovan jord, det är juh ingen pinne som är helt begraven.

All hjälp är varmt välkommet!!!

Mvh
M.
dajo
Jag gjorde som du och det kommer upp massor av skott från pinnarna, en av mina rosor hamnade helt under jord, d.v.s. ingen pinne stack ovanför markytan. Men även från de pinnarna kommer det nu upp gröna skott genom jorden.
kerstin z5-6
Det är bara bra att du satt dem djupt -de fryser ofta ner till marken
Kolla gärna mina rosalbum -jag bor i Burträsk så vi har samma zon -är du intresserad av rosor ? smile.gif
MayaS
Tack så hemskt mycket för era svar... nu är jag mycket lugnare.
Är ny här uppe i norr, är mycket man ska tänka på helt plötsligt... bodde i zon 2 innan.

Kerstin z5-6:
Har väl alltid varit facinerad av rosor, tycker att det är en underbart vacker växt och jag tittade i dina album... vilka bilder!!!!

Jag har hade rosot där jag bodde tidigare men gjorde då alla fel man kunde göra så de dog... sedan så hade jag varken orken eller lusten till att få ordning på trädgården... den var helt enkelt för stor och för mycket för mig.

Har flyttat in hos sambon nu och han har inte gjort någonting i trädgården så där finns bara gräs och sten sedan så är den väldigt liten oxå... passar mig mycket bättre... så nu har jag gjort en liten perennrabatt och ett litet rosenrabatt... tänkte som så att det skulle bli lättare för mig att hålla dem i bra skick när man gjort allt från scratsh så att säga. Skulle gärna vilja ha flera rosor men det får bli när jag har lärt mig ta hand om dem jag köpt nu... och efter jag bearbetat sambon till att införskaffa en klätterros tongue.gif

Mvh
M.
kerstin z5-6
Välj en Kanadensare -smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon