Full version: smultron
arnek
hej
jag har precis köpt månadssmultron frön (jag vet att det är maj redan men det såg så lockande ut)... jag har försökt att ta reda på hur jag skall bete mig med dessa men böcker, internet och instruktionerna på påsen är lite motsägelsefulla alternativt för kortfattade för en novis.....
helst skulle jag vilja så dem direkt i den stora kruka jag har på balkongen - går det? om jag täcker med så jord eller måste de stå mörkt?
tacksam för hjälp
Fenja
Vanligtvis sår man smultronen glest i såkärlet/-en. Ofta behövs varken kyla eller mörker utan de gror snällt. När de fått 4-6 karaktärsblad (de första två kallas hjärtblad och de som kommer därefter karaktärsbla) så skolar man ut dem en och en i egna krukor. Omskolning gör att plantorna växer till sig fint när de får ny jord och mera plats i en egen kruka. Ca 4 veckor efter omskolning kan du börja gödselvattna dem då och då. De ska avhärdas och bör inte sättas ut förrän risken för frost är över.
Mvh
Fenja
arnek
tack för hjälpen
kan de vara ute på balkongen även när de gror??? jag vet, jag kan inte mycket om sådant här...
jag låter de gro i en äggkartong, det gick bra förut med citronmeliss men misslyckades med timjan
Fenja
Fråga på du, det är ingen fara! smile.gif Om du låter dem gro på balkongen kan det ta längre tid att få upp dem, än om du sår dem inomhus i värmen. Jag brukar ställa mina sådder i ett ljust söderfönster och lägga över en plastfilm med hål som hjälper till att hålla både värme och fukt.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
smile.gif Hej! Jag skulle inte rekommendera dig att så i äggkartong............
Även om du får dem att gro snabbt så tar det lång tid innan plantorna vuxit så pass att de är "hanterbara" Skulle hellre rekommendera att så i plastkrukor.
solkatten
Jag sådde mina i februari och det tog evinnerlig tid innan det grodde och sen var det bara strån läääänge innan karaktärsbladen kom. planterad om dom för en månad sen drygt.
Du kan ju så lite frö nu och se om det blir nåt och spara frön till nästa år och så januari/februari.
Lady Hamilton
I år sådde jag den 23/1 o de grodde 31/1, vilket var mycket snabbt!
Tidigare år har det tagit betydligt längre tid.
Och idag kom den första smultronblomman wub.gif
Diabolique
CITAT (Hamilton @ 12-05-2005, 20:34)
I år sådde jag den 23/1 o de grodde 31/1, vilket var mycket snabbt!
Tidigare år har det tagit betydligt längre tid.
Och idag kom den första smultronblomman wub.gif

Jag kollade i ditt album...
Herregud vilken fin smultronodling i skottkärran!
Är det din egen smultronodling?

Mina sådde jag för flera veckor sedan, och de växer otroligt långsamt.
De ser ut som smörgåskrasse fast glesare, tanigare och mindre...
Jag vet att jag skulle ha sått dem mycket tidigare, men jag kom inte på det förrän för några veckor sedan.

När jag insåg att jag troligen inte kommer få ett enda hemodlat smultron i år (och de är inte äkert att plantorna överlever vintern på min balkong, så bestämde jag mig för att köpa plantor.
Och det var rätt billigt ändå. 30-35 för 6 stora plantor som klarar att stå ute dygnet runt redan nu.

De små som jag själv sått ska jag försöka få att klara sig, men de är sååååå taniga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon