Full version: Okänd ros
kristerh
Med namn "Orange Apollo" klängros 150-300 cm blommar mellan juni och oktober står det men inget om vilken zon den går i wink.gif
nån som vet? bor i zon 2-3 om den inte skulle passa zonmässigt så får jag gå tillb med den, tyckte den var snygg så det blev ett impulsköp.
krister
Christina i Taxinge~
Jag vet inget om den rosen, men jag läste att en annan forumist köpt "Red Apollo" på Bauhaus....
Namnet är säkert påhittat av Bauhaus själva - vad jag vet finns ingen ros som heter Apollo wink.gif
Det låter alltså 'lurigt' - vilken klängros blir ca 2m med orangea blommor??

Om den nu säljs i närheten av där du bor, måste man förutsätta att den fungerar i den zonen...
Har du lite tur får du nåt riktigt snyggt att glädja dig åt i sommar wub.gif

Jag tycker orangea blommor är fint!
kristerh
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 11-05-2005, 19:22)
Jag vet inget om den rosen, men jag läste att en annan forumist köpt "Red Apollo" på Bauhaus....
Namnet är säkert påhittat av Bauhaus själva - vad jag vet finns ingen ros som heter Apollo wink.gif
Det låter alltså 'lurigt' - vilken klängros blir ca 2m med orangea blommor??

Kanske är någon ny sort wink.gif fast det är väl mest troligt att de har döpt den själva. Jag är inte så säker på att den klarar min zon, har köpt tidigare på bauhaus, div plantor som skall vara härdiga som sedan visar sig vara det i tyskland eller danmark... men det får man väl räkna med när man handlar där, får se det som ett experiment.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en amerikansk förädlare som har en ros som heter apollo men den ska ha gula blommor och enligt beskrivningen av klimatkraven som Armstrongs rosor kräver "To a significant degree their best efforts can be spectacular in Mediterranean climates and fungal disaster areas elsewhere" så skulle jag vilja säga att är det en av Armstrongrosorna så passar den inte för svenskt klimat.

http://www.rosefile.com/TheTables/xArmstng.html

Det finns just ingen kontroll längre ifall butikerna säljer härdiga växter eller ej, detta ställer mer kunskapskrav på köparen som själv måste ta reda på om växten är härdig.
kristerh
Vi får väl se vad det blir av den wink.gif ska fråga nästa gång jag går till Bauhaus.
fast de vet väl inte, deras personal är inte de kunnigaste, stog bakom en man som hade en brun thuja han hade planterat i höstas, han undrade vad han skulle göra med den och om den var död, och deras råd var: ge den kärlek och lite gödsel wink.gif
krister
SaraS
Hmm, jag köpte två New dawn på Bauhaus, känns lagom farligt. Men i vintras dog nästa all den lavendel jag köpt där, superbillig. Då kom jag på att den nog är driven i Tyskland och måste pysslas om en hel del i vårt klimat. Å andra sian sålde Plantagen i Sundsvall Blåregn "klarar skyddat läge" sa de till min mor,så Bahaus är inte helt ensamma om att inte vara så noga med härdighet...
kerstin z5-6
Blåregn ska jag testa ute o flera här har det i kallväxthus - men visst är det lite zonknäckeri ..

uppdrivning i Tyskland har igen betydelse, lavendel är bra härdig till z3 över det går den bäst i sand , smile.gif
SaraS
Jadå! Perenna är lavendeln allt. De jag dragit upp själv från frö överlevde, men de som fått stå hela sommaren i rabatten dog, alla utom två... Min enda teori är att de var lite klena från början, liksom...

Blåregn borde ju funka i växthus där uppe, men jag kan tro att det blir lite pyssel! Ska bli kul att höra om det fungerar!! smile.gif
smajlizz
Jag köpte min Troika på Bauhaus smile.gif Bra kvalitet på den iaf! biggrin.gif
Aurora
Jag köpte en änglatrumpet på Bauhaus förra året, den var fin när jag köpte den men växte ingenting på hela sommaren, dog i slutet av sommaren...
kerstin z5-6
I växthus?? -wohoho .. jag ska naurligtvis ha den ute ! smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon