Hej!
I mitt frldrahem i Halland i Ullaredstrakten finns i nulget enbart gamla frukttrd (bl a lokala sorter som Brunnspplen och Granatpplen) varav mnga r svrt drabbade av frukttrdskrfta. Nu vill jag grna frnya bestndet men jag tror att jag behver lite rd infr planteringen.
Till saken hr att denna bygd har mycket hg rsnederbrd (mer n 1000 mm) och rtt krva vinterfrhllanden (zon 3, tror jag, fastn det ligger i Halland) s jag antar att det inte gr att plantera vad som helst. Dessutom skulle jag tro att den rikliga frekomsten av krfta (i stort sett alla gamla trd r drabbade) hnger samman med den rikliga nederbrden och att man drfr kanske mste tnka sig fr lite nr det gller frberedelse av planteringsgropen (drnering) och planteringsjorden.
Jag vill grna ha lite rd om hur en nyplantering av ett trd (grna ett familjetrd) skulle kunna lyckas i denna milj. Och hur undviker man att ven dessa nya trd snabbt drabbas av krfta? Rcker det med drnering och sterilisering av sekatr vid beskrning? Och vilka sorters pple (och fr den delen ven pron) skulle kunna passa?
Tacksam fr snabbt svar eftersom plantering mste ske snart.