Karl-Gran Karlsson
Hej!

I mitt frldrahem i Halland i Ullaredstrakten finns i nulget enbart gamla frukttrd (bl a lokala sorter som Brunnspplen och Granatpplen) varav mnga r svrt drabbade av frukttrdskrfta. Nu vill jag grna frnya bestndet men jag tror att jag behver lite rd infr planteringen.

Till saken hr att denna bygd har mycket hg rsnederbrd (mer n 1000 mm) och rtt krva vinterfrhllanden (zon 3, tror jag, fastn det ligger i Halland) s jag antar att det inte gr att plantera vad som helst. Dessutom skulle jag tro att den rikliga frekomsten av krfta (i stort sett alla gamla trd r drabbade) hnger samman med den rikliga nederbrden och att man drfr kanske mste tnka sig fr lite nr det gller frberedelse av planteringsgropen (drnering) och planteringsjorden.

Jag vill grna ha lite rd om hur en nyplantering av ett trd (grna ett familjetrd) skulle kunna lyckas i denna milj. Och hur undviker man att ven dessa nya trd snabbt drabbas av krfta? Rcker det med drnering och sterilisering av sekatr vid beskrning? Och vilka sorters pple (och fr den delen ven pron) skulle kunna passa?

Tacksam fr snabbt svar eftersom plantering mste ske snart.
Cilla
Om du ska f unga frukttrd att vxa hr och f vara fria frn krfta uner uppvxten mste du drnera. Det finns mnga stt att gra det, och om du vet att marken r vattensjuk p vren mste mer till n att grva breda vxtbddar med 10 cm drneringsgrus i botten och att stlla trdet p kulle (med frdlingsstllet minst 20 cm ovan markniv, det brukar vara detsamma som att krukjorden kommer 10 cm ovan marknivn). I marker som hller fukt lnge rcker annars detta.

Undvik sedan de mest krftknsliga sorterna och stt tminstone en Filippa som r den som r knd fr att vara minst bengen att f krfta. Familjetrden ingr i de man ska undvika - oavsett sorter i dem r de mer krftbengna.

Fr pron - vlj de mest hrdiga sorterna som klarar zon 4.

Se min sajt och Ebe Plants s fr du mer ider.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon