erikahaglund
Jag undrar vad ni tror om att ha pallkragar att odla i på balkongen? Har en väldigt stor balkong så platsen är inget problem. Men vad ska jag fylla den med, jag har ju ingen trädgård och inte tillgång till kompost, trädgårdsavfall, löv å så. Funkar det med vanlig planteringsjord å så kogödsel på påse tro? Måste jag i så fall byta jord varje år? Bör jag satsa på bättre kvalitet på jorden än "5 för 100"?
Läste i senaste Allt om trädgård om en snubbe som hade både häckar och mindre träd på balkongen. Hur bär man sig åt då? Planterar om? Gödselvattnar som en tok? Jag undrar också hur det funkar på vintern. Vad jag har förstått så fryser väl rötterna på perenner lätt sönder... Vilket leder till ännu mer frågor från min sida nämligen om jag kan övervintra perenner i pallkragarna? Kanske kan man fodra dem med frigolitskivor? Nån som har några erfarenheter eller ideer?
Jag har även funderingar på gödning till sommarblommorna. Har köpt långtidsverkande gödning och undrar om det räcker med det hela sommaren eller om jag behöver gödsla i vattnet också?
Oj, det blev många frågor... Är väldigt tacksam om någon kan förbarma sig över mig en stund...
Med vänlig hälsning Erika
Milex
Det finns sådana som kan betydligt mycket mer än mig om det här, men det dök upp några funderingar....
Hur mycket tyngd tål din balkong? Det är ju inte bra om den rasar ner till grannen under biggrin.gif.
Om du ska ha en pallkrage så måste du ha något som skyddar golvet antar jag. Det kan kanske bli problem med dräneringen oxå?
Man måste gödsla ofta när man odlar i kruka.

Det gav dig inte så många svar. Du får säkert fler smile.gif
erikahaglund
Det är inga problem med tyngden, jag har frågat. Tänkte ha någon form av plast i botten med hål i för överskottsvatten, har inga grannar under så det är ok smile.gif
Jag är lite fundersam på jorden, det blir inte kul att byta all jord varje vår...det blir ju en del...
Milex
Du behöver nog inte byta all jord utan bara en del skulle jag tro. Det beror på vad du ska odla förstås.
Jag odlar i en stor trälåda. Här har jag humle, liljor och tulpanlökar. Jag försöker få bort så mycket jord jag kan på våren. Det blir inte så mycket för det är rötter överallt smile.gif . Sen fyller jag på med kogödsel från påse. Jag gödselvattnar sen några gånger under sommaren. Nu behöver nog inte de här växterna så väldigt mycket gödsel men det är tredje året nu och det växer så det knakar.

Inte förrän nu i våras slog det mig att jag kanske skulle ha isolerat lådan för att växterna inte ska frysa ihjäl men det har gått bra. Lådan står under takutsprånget, det kommer alltså inte så mycket regn i lådan, det är kanske därför den klarat sig rolleyes.gif.
KURT
Läs gärna Lena Israelssons bok "Cityodling", där finns det många tips om olika former av krukodling och odling i lådor. Pallkrage fungerar bra på balkong så länge det inte är något problem med överskottsvattnet. Lägg gärna dränerande material (grus) i botten. Volymen kommer att vara så stor att temperaturvariationerna inte blir så stora vintertid, så perenner kan nog överleva. Och man behöver inte byta hela jordvolymen varje år utan bara komplettera med kogödsel i påse.
åsgård
I botten för isolering åker man till ett byggvaruhus och köper isolerskivor, finns i varierande storlek.

Det bästa är att ha sk. dammduk (svart tjock plast) inuti hela kragen. Tror inte du behöver bekymra dig för något hål för avrinning, min två pallar hög med dammduken fungerar utmärkt utan. Vill du lägga ett dränerande lager i botten så gör det, jag har det inte och det fungerar lika bra i alla fall.
Koskit på påse är bra. Gär bra att köpa 5/99kr typen.
MVH Kenneth
PS
Kolla med experterna i pallkrageklubben
erikahaglund
Tack så mycket för alla svar, det har varit till stor hjälp! wub.gif
Jag tänkte ställa pallkragarna på en pall å så isolera på sidorna men inte under. Är det kanske bättre att isolera under men inte på sidorna? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon