Full version: Akut trädhjälp
marikaw
Vi skulle vilja ha två små träd eller ett träd och en inte alltför yvig buske som tillsammans ska täcka två fönster till grannen. Vi vill helst att de ska växa upp och ge insynsskydd så snabbt som möjligt och kan tänka oss att betala för att få ett hyfsat stort träd från början. Höjden får inte bli högre än 3-3,5 m och det är lerjord och soligt läge, zon 2. De vi fått tips om är Malus 'professor sprenger' eller 'profusion'. Klotkörsbär, bollpil, katsura eller fläder. Kan man tänka sig något fruktträd tex plommon som blir så litet. Det är bra om trädet blir naturligt tätt och litet så att man inte måste beskära som en galning eller stympa det när det blir för stort. Vi har en ganska liten tomt så detta blir kanske det/de enda träd vi kommer att plantera. Det känns därför som ett viktigt beslut att det blir mysigt och bra. Finns andra tips eller vad tror ni att vi ska satsa på?

Marika (som aldrig planterat något träd)
Cilla
Jag tycker de tips du fått låter bra. Plommon behöver inte bli så mycket högre än 4 meter heller. Du kan dessutom styra den ev extra meter den vill ha uppåt genom att beskära lite varje år, så slipper du stympa. Om skillnaden på vad trädet och du vill med storlek inte är så stor så går det dessutom att få trädet att växa vackert och friskt. Fast särskilt vackra formmssigt tycker jag sällan att plommonträd blir. De är fascinerande på andra sätt än genom sin form.

För att lägga till några alternativ som inte är bättre men som kan vara lika bra - klotlönn Acer platanoides Globosum är lik klotpilen (bollpil) i formen men har häftigare bladsprickning och fröställningar tycker jag, http://www.baumschule-pflanzen.de/baumschu...er_globosum.jpg.

Kinesträd Koelreuteria paniculata har häftigt gul fyrverkeriliknande blomning, http://www.nativeroots.us/images/koelreute...aniculata-1.jpg men jag är osäker på höjden som fullvuxen. Slå upp med latinska namnet på google så hittar du.

Manna-ask Fraxinus ornus kommer jag också att tänka på, men den kan nog bli lite högre hos dig.

Ju mer jag spånar desto mer tycker jag att du redan fått de bästa tipsen.
Pirum
En fördel med fruktträd är för övrigt att de inte lika lätt uppfattas som planterat enbart för insynsskydd smile.gif
Jag hade satsat på plommon, är själv ute efter ett sådant träd, men det får nog bli nästa år.
KURT
Det finns också små körsbärsträd som inte blir mer än max 3 m höga.
Cilla
Sylvia har som kring det mesta skrivit en bra artikel om olika prydnadskörsbär:
http://www.odla.nu/artiklar/korsbar.shtml

Styvt jobb Sylvia!!!
marikaw
tack för tipsen! vi har hattat fram och tillbaka: nu har vi fastnat för en rödbladig småbladig hassel på lagom hög ympstam: den heter corylus annies red: är det någon som vet nåt om den????
Cilla
Jag känner inte till de ympade men har sett rödbladiga hasslar på egen, eller är det lågympad kanske, grundstam. Så oemotståndliga att det måste komma in en på min egen tomt.

De som har dem brukar säga att rödfärgen på bladen inte håller sig så skarpröda hela säsongen och att bladen återgår till nästan helgrönt. Men vad gör det när den har en period av så vackert rött i bladverket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon