*solis*
Idag hade dottern och jag tvättstuga tidd tillsammans smile.gif
Det var faktiskt roligt att ha sällskap medans jag arbetade med tvätten och så slapp jag göra allting själv.

Jag brukar ha vovvar med mig när jag går ensam till tvättstugan biggrin.gif

OJ oj vad vovvarna kan vika tvätten så fint så tongue.gif biggrin.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
Så bra att ni kan jobba tillsammans... Men... hur vågar du ta med hundar till tvättstugan mad.gif
Det är, så vitt jag vet, totalförbud att ta in dem i gemensamma tvättstugor.
Milex
CITAT (Felix matte @ 11-05-2005, 22:14)
Så bra att ni kan jobba tillsammans... Men... hur vågar du ta med hundar till tvättstugan mad.gif
Det är, så vitt jag vet,  totalförbud att ta in dem i gemensamma tvättstugor.

Om inte annat så borde det vara det. Det är inte kul att vara allergisk mot hundar och behöva använda en tvättstugan där någon tagit in hundar wink.gif.
*solis*
Det är, så vitt jag vet, totalförbud att ta in dem i gemensamma tvättstugor.

Jag kontaktade Fastighetsägaren och han sa att det är helt okej.

Jag skulle inte våga vara i källaren utan min schäfer Ajar som skydd!
Hannele
CITAT (solis @ 11-05-2005, 22:20)

Och vad skulle kunna hända i er tvättsuga?? unsure.gif
Man ska inte oroa sej förrän det finns anledning.
Hoppas du inte smittar din dotter med rädsla.
*solis*
CITAT (Hannele @ 11-05-2005, 22:29)

Och vad skulle kunna hända i er tvättsuga?? unsure.gif
Man ska inte oroa sej förrän det finns anledning.
Hoppas du inte smittar din dotter med rädsla.

Visste inte du hur mycket hemskheter det händer i tvättstugorna i Sverige ohmy.gif

Ingen elak kärring vågar hoppa på mig när jag har hunden med mig!

Dessutom händer det titt som tätt inbrott i källaren.

Dottern har jag säkert smittat med rädsla sad.gif
*Felix matte*

Då tycker jag att din fastighetsägare agerar oansvarigt. mad.gif
Vad jag förstått av dina inlägg så bor du i ett hyreshusområde och då säger lagen att man ska ta hänsyn till sina grannar och husdjur ska inte få tas in i gemensamma lokaler.

Eftersom jag haft svårt allergiska barn så blir jag "flyförbannad" när jag läser inlägg som du skrev. mad.gif
OBS! Inget personligt mot dig eftersom du fått klartecken från din hyresvärd.
Däremot så skulle jag vilja "ta ett snack" med honom, mad.gif

Vilket tycker du är värre... Att du känner dig osäker och vill ha din hund med till tvättstugan (som livvakt)... eller att din granne går ner och tvättar kläder... tumlar och tar hem tvätten... barnet blir svårt sjukt... andningsstopp och ilfart med ambulans till sjukhus.

Kan du alls ta till dig och förstå hur det känns för en förälder när man är nära att mista sitt barn pga "oförstående" grannar.?
Hannele
CITAT (solis @ 11-05-2005, 22:34)
Visste inte du hur mycket hemskheter det händer i tvättstugorna i Sverige ohmy.gif

Om svenskar tvättar några miljoner gånger per år, hur ofta händer det något?? Inte ens varje år.
Läs mindre kvällstidningar. unsure.gif
*solis*
CITAT (Felix matte @ 11-05-2005, 22:45)

Då tycker jag att din fastighetsägare agerar oansvarigt. mad.gif
Vad jag förstått av dina inlägg så bor du i ett hyreshusområde och då säger lagen att man ska ta hänsyn till sina grannar och husdjur ska inte få tas in i gemensamma lokaler.

Eftersom jag haft svårt allergiska barn så blir jag "flyförbannad" när jag läser inlägg som du skrev. mad.gif
OBS! Inget personligt mot dig eftersom du fått klartecken från din hyresvärd.
Däremot så skulle jag vilja "ta ett snack" med honom, mad.gif

Vilket tycker du är värre... Att du känner dig osäker och vill ha din hund med till tvättstugan (som livvakt)... eller att din granne går ner och tvättar kläder... tumlar och tar hem tvätten... barnet blir svårt sjukt... andningsstopp och ilfart med ambulans till sjukhus.

Kan du alls ta till dig och förstå hur det känns för en förälder när man är nära att mista sitt barn pga "oförstående" grannar.?

Självklart är att jag inte skulle vilja orsaka något så hemskt för grannarnas barn!

Men hur blir det för allergiska människor när jag har tvättat mina kläder i maskiner och sedan torktumlat kläderna,eftersom det alltid blir kvar damm med hundhår inuti torktumlaren och därinne kan jag inte göra rent , jag kommer inte åt tyvärr? Jag hänger kläder på tork i torkrum också; hur blir det,det finns säkert kvar hundhår fastän jag gör rent efter mig?

Jag går i trappan med vovvarna, hur blir det då för allergiker?

Om du har varit med om att mista ett barn på grund av oförstående grannar så är det jo fruktansvärt!!!!

Du kan inte veta om mina rädslor, inte det minsta vet du om detta som jag bär inom mig!

Men en halvgammal kärring behöver man jo inte bry sig om i samhället

sad.gif
Reserv
Dina rädslor för att gå ner ensam i tvättstugan är en petitess jämfört med den risk du utsätter dom andra boendena i huset för. Det är fruktansvärt oansvarigt av folk att ta med sig "lilla vovven" eller röka i tvättstugorna. Jag bryr mig inte om att du fått "klartecken" från fastighetsägaren, man får inte ta med sig pälsdjur i tvättstugan. Att det fastnar hår i tvättmaskinen och torktumlaren är en sak, du som hundägare ska ta för vana att köra igenom maskinerna tomma efter användandet, det minskar riskerna avsevärt för dom som är ordentligt allergiska. Är du så rädd för att gå ner i tvättstugan så får du väl ta med dig ett tillhygge då (då menar jag inte kniv eller annat vapen, det funkar med brödkaveln tongue.gif ) Att du måste använda porten för att gå ut med voffsingen är en självklarhet, men även om en allergiker kommer där så behöver han/hon inte vara i porten så länge, i tvättstugan står allergikern en längre tid och andas in det farliga för dom. sleep.gif Och på din sista komentar: Ja, jag skiter fullständigt i en halvgammal kärrings rädslor, om det är på bekostnad av ett barns liv och hälsa.
ninnisky

... och dessutom borde både fastighetsägaren och du, Solis, har så pass mycket sunt förnuft att ni begriper det!
... förutom allergier finns det ju också människor som av olika skäl kan vara rädda för hundar och må dåligt av detta.

jag är så fly...... jag också

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
*solis*
CITAT (Reserv @ 11-05-2005, 23:18)
Dina rädslor för att gå ner ensam i tvättstugan är en petitess jämfört med den risk du utsätter dom andra boendena i huset för. Det är fruktansvärt oansvarigt av folk att ta med sig "lilla vovven" eller röka i tvättstugorna. Jag bryr mig inte om att du fått "klartecken" från fastighetsägaren, man får inte ta med sig pälsdjur i tvättstugan. Att det fastnar hår i tvättmaskinen och torktumlaren är en sak, du som hundägare ska ta för vana att köra igenom maskinerna tomma efter användandet, det minskar riskerna avsevärt för dom som är ordentligt allergiska. Är du så rädd för att gå ner i tvättstugan så får du väl ta med dig ett tillhygge då (då menar jag inte kniv eller annat vapen, det funkar med brödkaveln tongue.gif ) Att du måste använda porten för att gå ut med voffsingen är en självklarhet, men även om en allergiker kommer där så behöver han/hon inte vara i porten så länge, i tvättstugan står allergikern en längre tid och andas in det farliga för dom. sleep.gif Och på din sista komentar: Ja, jag skiter fullständigt i en halvgammal kärrings rädslor, om det är på bekostnad av ett barns liv och hälsa.

Vad kan jag säga mer än att din ärlighet är verkligen underbar!

Jag kan till och med hålla med om att hellre rädda barn än halvgamla kärringar med sina rädslor!

Förresten visste jag inte att lagen säger att man inte får ha hundar i tvättstugan! Jag litade på min Fastighetsägare.

Jag måste nog lämna hunden hemma i framtiden och gå på terapi för mina rädslor.

Aldrig i livet att jag skulle vilja orsaka någons död på grund av min hund!!!
*solis*
CITAT (ninnisky @ 11-05-2005, 23:21)

... och dessutom borde både fastighetsägaren och du, Solis, har så pass mycket sunt förnuft att ni begriper det!
... förutom allergier finns det ju också människor som av olika skäl kan vara rädda för hundar och må dåligt av detta.

jag är så fly...... jag också

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

wub.gif wub.gif wub.gif

Jag har sagt det förrut:inom forumvärlden har jag fått lära mig mycket och nu lär jag mig att inte ta hunden med mig till tvättstugan!!!
*Felix matte*
CITAT (solis @ 11-05-2005, 23:04)
Självklart är att jag inte skulle vilja orsaka något så hemskt för grannarnas barn!

Men hur blir det för allergiska människor när jag har tvättat mina kläder i maskiner och sedan torktumlat kläderna,eftersom det alltid blir kvar damm med hundhår inuti torktumlaren och därinne kan jag inte göra rent , jag kommer inte åt tyvärr? Jag hänger kläder på tork i torkrum också; hur blir det,det finns säkert kvar hundhår fastän jag gör rent efter mig?

Om du har varit med om att mista ett barn på grund av oförstående grannar så är det jo fruktansvärt!!!!

Du kan inte veta om mina rädslor, inte det minsta vet du om detta som jag bär inom mig!

sad.gif

Nämen nu ska du inte börja tycka synd om dig Solis tongue.gif
Är du så rädd för att gå ensam till tvättstugan så ska du se till att ha sällskap men inte i form av en hund.
Inte har jag mist barn pga oförstående grannar ... Tack gode gud för det:wub: Men... jag har ett antal ggr "haft det hett" pga oförstående.

Halvgammal kärrring ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif .. hur "gammal" sa du att du var? och förresten så är ordet kärring bannlyst här.
Käring däremot wub.gif
*solis*
CITAT (Felix matte @ 11-05-2005, 23:28)
CITAT (solis @ 11-05-2005, 23:04)

sad.gif

Nämen nu ska du inte börja tycka synd om dig Solis tongue.gif
Är du så rädd för att gå ensam till tvättstugan så ska du se till att ha sällskap men inte i form av en hund.
Inte har jag mist barn pga oförstående grannar ... Tack gode gud för det:wub: Men... jag har ett antal ggr "haft det hett" pga oförstående.

Halvgammal kärrring ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif .. hur "gammal" sa du att du var? och förresten så är ordet kärring bannlyst här.
Käring däremot wub.gif

NEJ; jag tycker inte synd om mig alls, det är bara att mina taggar kommer fram då och då tills jag har tänkt genom smile.gif (Skuggan var framme kanske tongue.gif )

NI har alla helt rätt!!!

Jag är 60 år gammal käring laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (solis @ 11-05-2005, 23:31)
NI har alla helt rätt!!!

och jag är 59 fyllda men absolut inte gammal kär®ing för det... allt beror på hur man själv upplever sin situation. biggrin.gif wub.gif

Men... vad det hela handlade om... det var ju att man inte bör eller ska ta med hundar till tvättstugan... Eller hur rolleyes.gif
*solis*
CITAT (Felix matte @ 11-05-2005, 23:47)
CITAT (solis @ 11-05-2005, 23:31)

NI har alla helt rätt!!!

och jag är 59 fyllda men absolut inte gammal kär®ing för det... allt beror på hur man själv upplever sin situation. biggrin.gif wub.gif

Men... vad det hela handlade om... det var ju att man inte bör eller ska ta med hundar till tvättstugan... Eller hur rolleyes.gif

Just det:JAG FATTAR;skuggan försvann till urskogen hi hi biggrin.gif laugh.gif

Hädanefter skall jag gå till tvättstugan UTAN hund och det blir bra terapi för mig biggrin.gif
Reserv
En annan lösning Solis, kan vara att skaffa tvättmaskin i din egen lägenhet. Då behöver du inte tänka på att det finns allergiker, och så får du röka så mycket du vill om du nu är rökare rolleyes.gif
Inga från Närke

Eftersom du fått löfte av fastighetsägaren så tycker jag att du skall prata med de boende som använder tvättstugan om de har invändningar mot att du tar med dig din hund.
Det kanske inte finns någon som är allergisk i ditt hus och då vore det väl OK tycker jag oavsett vad lagen säger.

Själv är jag pyttelite allergisk och är inte så förtjust i om någon tar med sig hundar m.m. där de inte ska vara, mest för andras räkning, men jag reagerar inte personligen men det finns ju de som blir MYCKET sjuka bara genom att titta på en hund t.ex.

Har en arbetskamrat med mycket allergi och där finns många hundägare runt omkring honom men ingen tar med sig hunden till jobbet och de som sitter närmast ser till att kläderna är så rena som möjligt från hundhår m.m.
Han är även allergisk mot starka parfymdofter så där har ingen av oss något sådant på oss.
Tjosan
CITAT (Reserv @ 12-05-2005, 06:45)
En annan lösning Solis, kan vara att skaffa tvättmaskin i din egen lägenhet. Då behöver du inte tänka på att det finns allergiker, och så får du röka så mycket du vill om du nu är rökare rolleyes.gif

Om jag hade egna barn som var så pass allergiska att de kan dö av hundhår så skulle jag köpt hem en tvättmaskin... För mina barns skull.
*Felix matte*
CITAT (Tjosan @ 12-05-2005, 09:04)
CITAT (Reserv @ 12-05-2005, 06:45)
En annan lösning Solis, kan vara att skaffa tvättmaskin i din egen lägenhet. Då behöver du inte tänka på att det finns allergiker, och så får du röka så mycket du vill om du nu är rökare  :rolleyes:

Om jag hade egna barn som var så pass allergiska att de kan dö av hundhår så skulle jag köpt hem en tvättmaskin... För mina barns skull.

Vi har haft och har fortfarande egen tvättutrustning, trots att våra barn aldrig haft "livsfarlig" djurallergi.
... skulle numera inte kunna tänka mig att tvätta i gemensam.

I mitt fall har det mera handlat om oförstående som bjudit barnen på ätbart som kunde ha slutat i katastrof om inte.....
carol
Solis - jag förstår att du kan vara rädd för att gå till tvättstugan för det är jag också! Och det är väl inte konstigt, det beror ju precis på var den ligger, hur det ser ut och vilket område man bor i - och hur skygg/blyg/osäker man är när man ska gå nånstans i trånga mörka ensliga gångar själv. Jag känner mig väldigt liten då. Så, trots att jag inte är en halvgammal käring rolleyes.gif så tycker jag också att det är läskigt och obehagligt. Dock har jag ingen hund och på dörren in till tvättstugan har vi en stor skylt som säger att hunden är förbjuden där. När min kille kan följer han med mig (vi bor inte ihop så vi tvättar eg inte tillsammans) och annars får jag bita i det sura äpplet och gå själv, och jag tar inte med mig något "tillhygge" utan bara mobiltelefon och nyckel i handen. Man får väl försöka tänka att risken är så där liten som Hannele menar att den är. Liten tröst men dock den enda. sleep.gif
Sulawesii
Visst är det läskigt med tvättstugor! I ett grannområde till mitt blev en kvinna slaktad för inte allt för många år sedan.
Detta har väl att göra med var man bor någonstans! Bor man i ett tryggare område händer det säkerligen inte lika mycket som i ett område med mycket kriminella osv.

Sen kan jag tycka att det är tokigt att ta med hundarna till tvättstugan. Ändå kan jag förstå det. Och har man dessutom talat med fasighetsägaren, så är det väl mest hos honom det brister.
Biggan_
Har du ingen god granne eller kompis i närheten som kan tvätta tillsammans med dej? Kan ju vara kul också med lite sällskap i tvättstugan. smile.gif rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon