Min förra länk spårade ut och blev en vägbeskrivning!?!?
Så här driver man vaniljen. Förs och främst -JA,det ÄR en RIKTIG orkide!
Den enda av tusentals orkideer som man odlar av kommersiellt syfte. För att få vanilj alltså. Ok dom odlas för sitt skönhetsvärde till försäljning.
Den skiljer sig från andra orkideer på flera sätt. Den växer till en början i vanlig jord. Ni som har små vaniljer rekomenderas alltså vanlig blomjord. Den vill ha mycket vatten och den vill ha MYCKET sol! Gärna direkt sol. sköt den alltså inte som andra orkideer, den vill ha det som en krukväxt. Krukan behöver inte va särskillt stor, bara man inte låter den torka för mycket. Ler-kruka bäst, plastkrukor är förbjudna! Efter ett antal år släpper den helt från krukan (marken) och klättrar uppåt. I det villda klarar den sig på vatten och näring som rinner ner från trädet, jag har med hjälp av typ provrörsstora plast flaskor som jag leder ner luftrötterna i, då blir dom "vanliga" rötter. Det är lite onödigt långt att transportera vattnet 16 meter! Dom tappar tydligen aldrig blad! Dom fyra bladen min största hade för åtta år sedan sitter kvar! Den var då 30 cm.
(den sitter förövrigt kvar i krukan) Den vill ha svag vanlig blomster näring, fast helst orkidenäring. Ohyra är inget problem. Jag har ett par gånger haft trips, det ser man som smala grå-silvriga ränder på bladen. Spinn, bladlöss och sköldlöss har aldrig angripit mina vaniljer, trotts att jag hela tiden har angrepp på andra plantor.
MEN, jag har som sagt inte fått den att blomma ännu:
Hoppas att jag hjälpt till, annars får ni skriva och fråga.
Magnus