Full version: Clematis i kruka
jazza
Har köpt en clematis summer snow . Kan jag har den i en kruka över sommaren, (tills min nya rabatt som jag ska gräva i sommar är klar)

Vad använder jag för slags jord och gödsel och hur stor kruka??

Jazza
kristerh
Summer snow är en väldigt tålig klematais, går alldeles utmärk att ha i kruka, vanlig planteringsjord går bra, dränera med lite grus eller lecakulor i botten bara, ge den benmjöl eller krysan. Tänk på att den är kraftigt växande.
krister
fruberglund
I nyaste Allt om trädgård är det med om just vilka klematis som passar i kruka. Just Summer Snow var inte med där men det är ju inget som säger att det inte går för det.

Småblommiga passade tydligen bäst för kruka eftersom storblommiga har grövre rötter som klarar vinterkylan sämre.

Om du är mer intresserad så köp tidningen...stod en hel lista på klematis som trivs i kruka.
jazza
Tack för svaret och för tipset!

Jazza
kristerh
CITAT (fruberglund @ 12-05-2005, 14:06)
I nyaste Allt om trädgård är det med om just vilka klematis som passar i kruka. Just Summer Snow var inte med där men det är ju inget som säger att det inte går för det.

Summer Snow var min första klematis jag hade i kruka, hade den i måånga år så visst tål den krukplantering iallafall en lite större kruka,
det måste de ha missat på aot.
krister
fruberglund
Ja och den är ju småblommig så det måste de helt klart ha missat, eller så missade jag när jag läste biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
virrevarv
Läste med intresse om er diskussion ang. clematis i kruka, nu undrar jag om det kan fungera i en stor pilkorg, ni vet en sån man samlar löv i? Skyddar man den på nåt sätt under vintern?

Går o grunnar på att piffa upp mitt plommonträd med clematis men vill inte gräva en massa. Kan detta vara lösningen? Bor i zon 1.

Ha det!
kryddan
Jag har en alpclematis på balkongen i en stor pilkorg, funkar alldeles utmärkt. Jag bor i zon 2/3 och skyddar den bara genom att se till att jorden inte är alldeles för blöt inför vintern (täcker luftigt med bubbelplast) och att svepa om säckväv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon