Dilidis
12-05-2005, 08:12
Hej! Jag bor i lägenhet och nu skall vi fylla 8 st urnor på gården med NÅGOT? Helst skulle vi ju vilja ha ngt som håller sig hela sommaren (som vi kan plantera nu). Gården är ganska solig men inte hela dagarna. Det behöver vara blommor som kan klara en viss torka ibland (då vi hjälps åt att vattna... och det kan ju glömmas bort...). Jag så vill vi självklart att det skall vara FINT! Har ni några ideer om vad vi kan fylla dem med. Gården ligger i Stockholms-området kan jag ju tillägga..
dammkillen
12-05-2005, 10:04
något litet härdigt mörkgrönt barrträd, enkelt och kräver väl inte så mycket skötsel
Dilidis
12-05-2005, 10:07
tack för tipset, men vi hade nog tänkt oss ngt blommande.. kunde jag ju sagt från början..
Pelargoner är ganska torktåliga, särskilt om de är lite större. De blommar hela säsongen. Gamla hederliga lobelia likaså, den finns i flera olika färger och hänglobelian smiter fint över krukkanterna.
Luktärter och slingerkrasse fungerar också, men dessa behöver ett stöd eller en spalje. Buskkrasse och ampelluktärtor - ex Cupid, klarar sig utan stöd.
Gräslök, persilja, oregano och timjan till exempel, kan fungera och de två sistnämnda blommar dessutom fint.
Mvh
Fenja
jag kör med afrikanska margeruiter och hängpetunior i krukorna på gården
håller hela sommaren
Dilidis
12-05-2005, 13:38
Tack snälla ni - nu har vi fått lite tips att jobba vidare på!