Ylva i Dalarna
Hej!
Det finns säkert någon av er som kan hjälpa mig med ett litet dilemma!

Jag har i väntan på att ställa i ordning rabatter, placerat knölarna i en pallkrage med matjord. Där har dom det säkert bra och börjar väl att rota sig (haft dem där en vecka)

...Men, nu är rabatterna färdiga för plantering och mitt problem är:

Antingen kan jag plantera ut dem i rabatterna nu, vilket blir väldigt stressigt,(men KAN göra det om det är viktigt) eller om ca två veckor. Perennerna står som sagt var bra där dom står men eftersom dom inte står i krukor så kommer jag ju att störa deras rotsystem när jag planterar om dem, och hur dumt är det då att vänta två veckor till när de har etablerat sig ännu mer där de står nu?? wacko.gif

Hur ska jag göra, är det dumt att vänta eller är det ingen fara?

Söta snälla, ett snabbt svar, det blev beslutsångest för mig!

kram Ylva
kerstin z5-6
Det är helt lugnt att vänta smile.gif
svanqvistj
Ja, vänta du.

Mina har stått krukade i 3 veckor på skyddad plats och växer så det knakar, tom Rosenflockeln har börjat komma upp. Jag tänkte inte plantera ut dom i rabatten förrän om ytterligare två veckor när de rotat, och växt till, sig ordentligt. Dessutom är det fortfarande så himla kallt på nätterna här (trots zon 3) så det känns säkrast att låta dem stå skyddade ett litet tag till.

Nettan
Ylva i Dalarna
Åh, tack gulliga ni!
Nu väntar jag lugnt med planteringen tongue.gif

Det ska ju vara härligt med trädgård och inte stressigt! Jag ser SÅ mycket fram emot att i lugn och ro plantera varje knöl ( rolleyes.gif Jo, jag har beställt många!) på rätt plats och med lite benmjöl och ev. annat mums!

Ha det härligt nu i solen!

Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon