Nesslan
12-05-2005, 09:37
Vi funderar på olika alternativ till insynsskydd till vår tomt i zon1.
Nu undrar jag är om någon har erfarenhet av eller tror något om att flytta vildväxande enar och gräva ner dem i trädgården som insynsskydd.
Huset är drygt 100 år gammalt och det finns gott om storvuxna enar som vi skulle kunna få hämta.
Mina trädgårdskunskaper är väldigt begränsade och därför hoppas jag att någon mer erfaren förbarmar sig över mig innan jag tar till försök och misslyckande metoden.
Tack på förhand!
Enar står ofta i karg mark, då kan det vara svårt att få med rotsystemet om man skall ta större enar (över 1 m eller så). Går det att få med rotsystemet så går det nog att flytta dem. Men många gånger kan det vara bättre att flytta mindre buskar som kan börja växa fortare.
Nesslan
12-05-2005, 10:03
Ok, tack för att du tog dig tid.
Vi har tillgång till grävmaskin och lastbil så då kanske det är värt att göra ett försök i alla fall.
Jag har mycket begränsad erfarenhet av att flytta en, men jag har flyttat några små som klarat sig. Har under årens lopp följt mina svärföräldrars eneflyttsprojekt på stenig mark på västkusten och i Norge, där de flyttat ganska många för hand. Många har lyckats, men så är de otroligt noggranna och tålmodiga också!
Nu är inte bästa tiden, det blir torrt i markerna och du kommer att behöva kostant droppbevattning över hela sommaren. Flytta tidigare eller kanske senare (vad säger barrsexperterna här - hinner de rota sig vid sen flytt?), hur sent beror på var i landet du bor och när tjälen kommer. Jag skulle flyttat efter tillväxtperioden, första halvan av augusti kanske.
I övrigt är det tvåstegsmetoden som brukar ge bäst resultat när man flyttar större vedartade växter - sök på flytt av träd í denna avdelning. Och att man vattnar rejält vid flytten, gör bra växtbäddar, använder befintlig jord och täcker med löv mm.
Det är lättare att flytta små enar än stora, och det är roligare med en liten pigg och växande flyttad en än en stor som blir brun och inte växer alls.
Big Gardener
12-05-2005, 10:38
Håller med...Gamla enar tror jag kan vara svårt om man inte är väldigt noggrann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.